• mikroE

Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.

Saturos skrev 2010-12-31 22:05:55 följande:
    Jag bor i ett mindre samhälle i Norrland och här är folket inte lika moderna som i övriga Sverige troligen, här talar inga killar öppet om känslor utan man är bög eller fjolla om man gör det.

Kanske bäst att flytta till en annan stad i framtiden där toleransen är högre, jag hoppas att jag kan bli lycklig, har inte varit det på länge nu.
    Om du inte trivs så flytta till någon annan plats, men jag kan tillägga att min adopterade kusin råkade inte ut för rasism förrän han flyttade till Göteborg, då hade han bott på två ställen i norrland varav ett var en mycket liten by. Att flytta till en större stad är ingen garanti för att man inte blir utsatt för rasism men jag tror att det är en bra idé att prova att bo någon annan plats. Jag kommer själv från en liten stad i Norrbotten och flyttade till Umeå just för att jag ville prova ett nytt liv och slippa en del av det negativa i kulturen som finns där (framför allt att folk inte kan låta bli att lägga sig i andras liv och att alla vet allt om alla men också snäva könsroller och liknande). Jag är inte adopterad, men jag kan säga att jag vet att jag inte var ett önskat barn, jag blev enbart till för att mina föräldrars preventivmedel inte funkade och min pappa hade även sedan jag blev född svårt att acceptera att jag fanns. Visst är det hårt att veta det, men samtidigt så finns jag ju och jag vill finnas och då spelar det väl inte någon roll vad andra tycker?

Du kommer aldrig kunna ändra det faktum att din mamma lämnade dig, du kan fundera på varför och varför du ändå fick leva, men troligen får du aldrig något svar. Du kan tänka att det vore bättre att du inte adopteras men du kan inte ändra det faktum att du blev adopterad och du på gott och ont har påverkats av det. Även om du skulle flytta tillbaka till Korea så har du ändå levt i princip hela ditt liv i Sverige och det är naivt att tro att det inte påverkat dig. Du kommer aldrig ha samma upplevelse av livet som en korean eller som en som är född i Sverige och har levt hos sina föräldrar. Däremot kan du skapa ditt liv till ett bra liv vare sig det är i Sverige eller någon annanstans. You are the master of your own destiny kan man säga, även om vi också påverkas av andra. Mycket kan vi dock göra själv för att göra vårt liv bättre. Du måste bestämma dig att trots de dåliga omständigheter som finns runt din födsel och under din barndom så kan du och ska du göra något av ditt liv. Ja, du blev lämnad i en papperskorg men någon plockade upp dig, du fick en andra chans. Du blev mobbad men du kan lämna detta bakom dig och kanske försöka förändra människor så att färre personer blir mobbade. Du kan hitta nya bra saker att använda ditt liv till.
Svar på tråden Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.