Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.
Saturos skrev 2010-12-31 22:05:55 följande:
Jag bor i ett mindre samhälle i Norrland och här är folket inte lika moderna som i övriga Sverige troligen, här talar inga killar öppet om känslor utan man är bög eller fjolla om man gör det.Kanske bäst att flytta till en annan stad i framtiden där toleransen är högre, jag hoppas att jag kan bli lycklig, har inte varit det på länge nu.
Du kommer aldrig kunna ändra det faktum att din mamma lämnade dig, du kan fundera på varför och varför du ändå fick leva, men troligen får du aldrig något svar. Du kan tänka att det vore bättre att du inte adopteras men du kan inte ändra det faktum att du blev adopterad och du på gott och ont har påverkats av det. Även om du skulle flytta tillbaka till Korea så har du ändå levt i princip hela ditt liv i Sverige och det är naivt att tro att det inte påverkat dig. Du kommer aldrig ha samma upplevelse av livet som en korean eller som en som är född i Sverige och har levt hos sina föräldrar. Däremot kan du skapa ditt liv till ett bra liv vare sig det är i Sverige eller någon annanstans. You are the master of your own destiny kan man säga, även om vi också påverkas av andra. Mycket kan vi dock göra själv för att göra vårt liv bättre. Du måste bestämma dig att trots de dåliga omständigheter som finns runt din födsel och under din barndom så kan du och ska du göra något av ditt liv. Ja, du blev lämnad i en papperskorg men någon plockade upp dig, du fick en andra chans. Du blev mobbad men du kan lämna detta bakom dig och kanske försöka förändra människor så att färre personer blir mobbade. Du kan hitta nya bra saker att använda ditt liv till.