Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.
Dina sk "fakta i målet" är ju totalt snömos. Inhemsk adoption är självklart att föredra framför internationella adoptioner där barnet skärs av från sitt ursprung. Ts är dessutom långt ifrån ensam idag om att komma ut och berätta om sin erfarenhet att känna sig identitetslös, udda och rotlös som adopterad från ett fjärran land. Först nu har man fått upp ögonen för barnperspektivet i frågan vilket hittills knappt existerat.
Mycket kring internationella adoptioner är rätt tvivelaktigt moraliskt. Bl a förekommer människohandel på sina håll i världen, t ex barn luras eller stjäls från sina fattiga föräldrar och säljs för adoption. Jag personligen tycker det är stötande att föräldrarna ofta får titta i kataloger och välja barn, som om det handlade om att köpa en pryl.
Det berättas det ju om t om här ovan: På barnhemmet hade de sett en pojke som de gärna ville adoptera.
Internationell adoption är egentligen en ny form av kolonialism.
Såvitt gäller adoptioner till Sverige handlar det inte heller (längre) om att man får välja barn ur en katalog eller välja ut ett barn på ett barnhem. Man får istället ange ett åldersspann (det lägsta ålderspannet är ofta 1-3 år, mao inte särskilt snävt) och välja ett land vars krav man uppfyller. Önskemål om kön, etnicitet och annat som tidigare har förekommit är överhuvudtaget inte aktuellt.
I en perfekt värld skulle givetvis inga barn överges av sina biologiska föräldrar och det skulle därför inte finnas något behov av adoption, men tyvärr är det långt kvar dit och inga barn förtjänar att växa upp på en institution. Håller dock med dig om att man som adopterad inte på något sätt ska behöva känna sig tacksam för att man har blivit adopterad, inte mer än vad ickeadopterade ska känna sig tacksamma för att ha hamnat i sina familjer. Barn väljer inte, det gör vuxna.