• Emeli

Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.

AronNora2 skrev 2011-01-01 18:45:41 följande:
    Jag förstår inte varför man som barnlös, om man nu verkligen "vill hjälpa ett barn som har det dåligt", inte blir fosterförälder istället. Då arbetar man för en bra relation med bioföräldrarna. Visst är det mycket enklare och bekvämare att klippa av kontakten med bioföräldrarna och låtsas att de inte existerar - men i grunden mycket grymt mot barnet.
    Trots att det har gått några dagar sedan du skrev detta känner jag att jag måste svara. Du blandar ihop en massa begrepp.

När man ansöker om att få adoptera genomgår man en noggrann utredning från de sociala myndigheternas sida. De tittar då bl.a. på vilket motiv man har till att vilja adoptera. Att vilja "hjälpa ett barn som har det dåligt" är inte ett motiv som accepteras. Det accepterades inte för 20 år sedan heller, när TS adopterades. Ofrivillig barnlöshet i kombination med stark längtan efter barn är däremot ett vanligt och fullt accepterat motiv.

Forskning har visat att psykisk ohälsa är betydligt vanligare hos barn som växer upp i familjehem (hos det du kallar fosterföräldrar) jämfört med barn som får växa upp í adoptivhem. Ett adopterat barn har en tryggare situation.

En fosterhemsplacering där man arbetar för en bra relation med bioföräldrarna är inget alternativ för föräldralösa barn. Ett föräldralöst barn försöker man i första hand placera hos någon närstående släkting. Om detta inte går, söker man adoptivföräldrar i barnets födelseland. Fler och fler barn adopteras också nationellt. Först när man inte hittar någon inhemsk familj som vill adoptera barnet söker man adoptivföräldrar i annat land. Detta gör man för att man vet att inga andra alternativ för föräldralösa barn ger en så hög  procent "lyckade" resultat som adoption. Alternativen är i bästa fall en uppväxt på barnhem, i sämsta fall på gatan. 
  • Emeli
    solskina skrev 2011-01-02 22:22:12 följande:
    Så gjorde min mans mamma, och grät och sa vad har jag gjort för fel. Det var den dagen som min man fick sin diagnos att han aldrig kommer att kunna fungera utan medicinering för den ångest han fick under sin uppväxt.

Han var 18år jag var 14år och vi var hos psykologen med hans mamma och pappa.  Jag var stöd åt min pojkvän.
    Där tappade vi som unga vårat förtroende för henne. Hon satt helt öppet framför oss och grät om att det var synd om henne som hade gjort något fel. Att min man mådde skit det har dom aldrig accepterat inte nu heller.
    Det var ca 25år sedan.

Så ni i tråden om ni någonsin hamnar i den situationen och det gör vi väl alla som är föräldrar så visa det inte för barnet. Ja man gör fel ibland, men inte framför barnen.
    Och när det gäller just den här historien så är det inte någon enskilts fel.
    Men är du säker på att din mans mamma grät för att hon tyckte synd om sig själv? Du skriver ju att hon precis har fått ta del av din mans diagnos och hon var så klart chockad. Jag frågar för att jag tror att jag skulle reagera likadant själv, men inte av den anledningen du skriver.

Om jag hade varit i din svärmors situation skulle jag gråta av förtvivlan över att mitt barns mådde så dåligt och det hemska faktum att han aldrig skulle komma att må bättre, tvingas till medicinering livet ut och på många sätt få sitt liv begränsat. Jag skulle klandra mig själv och gråta av förtvivlan över min egen otillräcklighet, att mitt bästa inte hade varit tillräckligt bra. Jag skulle gråta för att jag skulle vara utom mig av oro för mitt barn och hur det skulle komma att bli i framtiden.  

Varför är du så dömande mot din svärmor? Du var bara 14 år när detta inträffade och kanske inte föstod fullt ut hennes förtvivlan då, men jag tycker det är konstigt att du inte kan se mer nyanserat på hennes reaktion nu när du är vuxen. Hur skulle du reagera själv om du fick veta att något av dina egna älskade barn var allvarligt och obotligt sjuk?
  • Emeli
    AronNora2 skrev 2011-01-05 15:04:20 följande:
    Men det man gör när man adopterar eller blir fosterhem - det är ju att man tar hand om ett barn som har det dåligt. Det var kanske snarare så jag menade. Jag försökte anlägga barnperspektivet på frågan.
    Om man nu är ofrivilligt barnlös och har en stark barnlängtan, då tycker jag personligen att det är mer reko rent moraliskt att välja att bli fosterfamilj i första hand framför en internationell adoption. Det enda motivet för att välja adoption framför att bli fosterhem måste ju vara rent egoistiskt - att man vill att det barn man tar hand om blir avskuret från sitt ursprung, så att man får känna sig som de enda föräldrarna. Just samma grej - bl a, utöver rasism etc - som orsakar psykisk ohälsa hos de adopterade.
    Jag tror säkert att psykisk ohälsa är vanligare bland fosterbarn. Men jag tror knappast att det beror på att de, till skillnad från de adopterade, har mer kontakt med sin biofamilj... det är väl ett välkänt faktum idag att barn som ej har möjlighet att bo med sina bioföräldrar mår bäst om kontakten med dem upprätthålls.
    Mer sannolikt att det har andra orsaker, eller hur? Kan t ex bero på att det ofta går väldigt långt innan ett barn omhändertas i Sverige, och att barnet därför blivit traumatiserat under längre tid, medan adopterade kanske oftare överges i späd ålder.

Ang själva adoptionsprocessen, du uttalar dig väldigt generellt där med tanke på att adoption sker från ett stort antal olika länder. Och den ser ju väldigt olika ut i olika länder, eller hur? Jag är ingen expert på området, men har sett/läst en del reportage om att internationella adoptioner inte alltid går så exemplariskt till som du beskriver - ens idag.

Du blandar fortfarande ihop begreppen. Övergivna och föräldralösa barn behöver trygghet, ett eget hem och en egen familj. Motivet att vilja adoptera är för att man vill bli förälder, inte göra en insats. Adoption är en win - winsituation. Familjehemsplaceringar är ingen bra lösning för ett övergivet eller föräldralöst barn. De här barnen finns, och de behöver föräldrar - nya föräldrar. Tänk tanken för ett ögonblick: en tragedi inträffade och dina barn blev föräldralösa. Det fanns inga släktingar som kunde ta sig an dem. Skulle du vilja att de fick växa upp på ett barnhem, eller skulle du vilja att de fick nya föräldrar? Skulle det vara bättre med familjehem, en placering som skulle omprövas med jämna mellanrum och som de aldrig kunde vara säkra på att de fick stanna kvar i, än ett adoptivhem. Vad vore bäst för dem?

Forskning har visat att det går bra för ungefär 75% av alla adopterade. De mår ungefär som alla andra, med de ups and dows som hör livet till. Ca 25% har någon form av problem som de behöver hjälp med. Det kan handla om psykisk sjukdom, men också om t.ex. inlärningssvårigheter. Vidare har forskningen visat att adoption är den överlägset bästa lösningen för ett föräldralöst barn. Uppväxt på ett barnhem för att sedan som ung vuxen kastas ut i samhället utan pengar eller familjetillhörighet, kanske utan utbildning, utan jobb, utan hem innebär en dyster framtid. Det är inte lätt att klara sig på egen hand i ett samhälle och i en kultur där familjebanden betyder allt.

På grund av det begränsade utrymme man har på FL kan man bara uttala sig kortfattat och generellt. Jag hänvisar till FN:s barnkonvention http://www.barnombudsmannen.se/Adfinity.aspx?pageid=44 och Haagkonventionen http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970191.htm , som Sverige och 81 andra stater har undertecknat. Om du seriöst är intresserad av att lära dig något om internationella adoptioner tycker jag att du ska börja läsa här www.mia.eu.

• Emeli
    solskina skrev 2011-01-05 21:18:15 följande:
    Ja, jag var ung, men jag kommer ihåg precis vad hon sa. Det vill jag inte skriva här.

Och dom har aldrig acceptera olikheter under alla år. Dottern är tex tillsammans med en kille med annat ur sprung. Snacka om kulturkrock.

Jo jag kan förstå hennes ledsamhet till vis det eftersom jag har två barn med allvarliga problem och jag har varit i sorg för båda och bearbetat dom hos psykolog. INTE framför barnen.

Men det finns folk som går genom livet med skyddlapparna på.

Jag själv då, jag har ju varit i sorg för att jag inte fått "friska" barn, vad gjorde jag? Jo jag sörjde på mitt vis, och sedan pluggade jag på och läste allt jag kom över om deras "problem". Jag är mycket väl utbildad på mina barn. När då dottern kom hem med en pojkvän från annan kultur. Vad gör jag då? Jo jag läser på om hans kultur. Och frågar honom det jag behöver veta. MEN det verkar som jag är ganska ensam med att leva livet på det sättet. Jag utgår alltid från att jag ser människan framför mig. Jag ser mina barn, men det har krävt massor av träning. Det finns massor av människor där ute och jag är öppen för alla som inte skadar mig och min familj.
    När det gäller svärmor så är hon inte en elak person men hon har dömt ut oss. Och då dömmer jag ut henne.
    Jag tycker om min svärmor men inte alla sidor av henne, men det gäller ju min mamma med. Och hon har mer sidor som man inte älskar. Oskyldig
    Dina inlägg är faktiskt svåra att förstå eftersom du inte vill förklara. En oklarhet är om både du och din svärmor har varsin dotter som har en pojkvän som kommer från en annan kultur? En annan är varför det var så hemskt att din svärmor visade sina känslor så tydligt och grät när barnen var närvarande. En tredje är att det inte framgår på vilket sätt din svärmor har dömt ut er?
  • Emeli

"Hej en förklaring är att jag har dyslexi, där av att det blir svårt ibland.
    Nej det är vi som har en dotter inte hon."
    - OK.

"I och med påtryckningar från familjen till den grad under uppväxten, att min man ska ta över företaget efter sin pappa. ."
    - Men tror du inte att det är ganska vanligt att egenföretagare hoppas att barnen ska ta över den verksamhet man har byggt upp? Jag känner flera sådana familjer, bl.a. har två av mina kusiner (inte adopterade) tagit över sina föräldrars företag. I andra familjer hoppas föräldrana att barnen på andra sätt ska gå i deras fotspår. Det är ingen hemlighet att många läkarbarn läser medicin, att civilingenjörers barn studerar på teknisk högskola eller att advokaters barn studerar juridik. Långt ifrån alla familjer som fungerar på detta sätt, men det är vanligt.

Man kan få ett barn som är väldigt olik sina föräldrar när det gäller intressen, begåvning, ambition och personlighet, och då krävs en stor lyhördhet från föräldrarnas sida för att kunna ge bästa stöd till sitt barn. Det har inte alla människor. Det förekommer givetvis i familjer med biobarn också, men är sannolikt vanligare när det gäller adopterade barn.

"Och andra påtryckningar att man aldrig får misslyckats aldrig vara sjuk, aldrig visa känslor. Att ställa upp för familjen innebär enbart pengar inga känslor. Dom är jätte bra och snälla på det sättet."
    - Dina svärföräldrar verkar vara mycket ambitiösa med höga prestationskrav på såväl sig själva som på sina barn, krav som din man inte klarade att leva upp till. 

Jag förstår inte ditt påstående att de inte visar känslor. Det var ju exakt det din svärmor gjorde när hon grät av förtvivlan och undrade vad hon hade gjort för fel. Och det gillade du inte heller. Herregud, hur ska din svärmor vara för att det ska passa dig? 

"Dom ställer aldrig upp för barnbarnen med sina kroppar som barnvakt, men ger dom gärna resor pengar mm. (dom är barnvakt minst en gång i veckan åt svågernsbarn). Våra barn känner inte dom, dom kommer inte hit och vi har svårt att ta oss till dom eftersom min man måste medicineras för att orka träffa dom."
    - Av olika anledningar har ni dålig kontakt med dem. Kanske gick anknytningen snett från början. Kanske är de och din man för olika. Kanske din man hade varit lika sjuk oavsett vilka föräldrar han hade fått. Det betyder inte att dina föräldrar är onda människor. Det verkar ha betydligt mycket bättre kontakt med din mans bror, som även han är adopterad och som inte heller har tagit över företaget. Varför har det blivit så? 

Behöver ni i första hand barnvakt? Din dotter är ju så stor att hon har pojkvän, och din man är väl hemma större delen av tiden eftersom han inte har något jobb att sköta. Är de andra barnen mycket yngre kanske storasyster kan vara barnvakt.  Är svärföräldrarna de bästa barnvakterna när din man mår så dåligt av att träffa dem? Jag vet inte hur er ekonomi ser ut men faktum är att din man är sjukpensionerad. Han har sannolikt ingen hög pension. Dina svärföräldrar stöttar troligen era barn på det sätt som de med tanke på omständigheterna tycker är det bästa, med pengar och resor. Hur tackar du och din familj dem för det?

"Och säger man stackars mig, vad har jag gjort för fel. Till en son som mår skit."
    - Ja, en förtvivlad mamma som har gjort sitt bästa och helt uppgivet får vet att det inte räcker har även hon rätt att få visa svaghet. Hon har rätt att visa sin förvivlan genom att gråta. Hon har rätt att undra vad hon har gjort för fel. Det är mänskligt. Förstår du inte att hon verkligen visade känslor i det läget?

• Emeli

Det betyder inte att dina svärföräldrar är onda människor, ska det så klart stå.

Svar på tråden Jag är adopterad och vill berätta för er om de problem jag själv haft.