Frogmore skrev 2014-11-24 10:48:22 följande:
Tack för att du delade med dig av din historia! Jag känner igen mig i vad dina föräldrar säger, att det är de som är tacksamma att du kom till dem. Precis så känner jag också för mina två barn som kom till oss för två år sedan via adoption.
Och jag säger det ofta till dem.
Vi bor i det land som barnen adopterades ifrån men har även snabbt tagit till sig svenska traditioner och det svenska språket.
Visst vad det jobbigt i början, skitjobbigt rent ut sagt. Oron för barnen, deras framtid. Hur kommer de må? Alla barn som adopteras har upplevt trauma, ie att bli skild från sin biologiska mamma, självklart är det en stor sorg.
Det jag har lärt mig är hur man, barnen och vi föräldrar, hanterar den sorgen/sitt öde kanske man kan säga. Det skriver du också, "Minfina" - att du väljer att inte bry dig om vad andra säger. Mycket hänger på sitt "mindset".
Vi pratar mycket om allt, och barnen är öppna med sina känslor också. Jag hoppas att det får fortsätta så..Och vi pratar om att familjer skapas på väldigt många olika sätt.
Hej! Förstår precis vad du menar! Mina föräldrar fick många gånger höra om de verkligen kunde älska ett barn som inte var deras på *riktigt*? ;men som min mamma alltid sagt att det spelar ingen roll om jag inte fött henne det handlar inte om det utan det är kärlek, det är min dotter oavsett om hon inte vuxit i min mage..Självklart är det en stor sorg för många, men vad många glömmer tyvärr är att kunna lämna sitt barn är en osjälvisk handling som jag aldrig hade klarat (lätt säga kanske när man inte behöver) men du förstår. Tycker det låter helt underbart att ni kan disskutera o låta barnen ha sina frågor o funderingar! Tummen upp till er!