inbillar sig sjukdomar
hej denna tråd är säkert inte rätt men aja jag är 15 år och har problem med ångest, jag inbillar mig allvarliga sjukdomar så fort jag blir lite yr och då får jag ångest och då blir det bara ännu värre, är detta vanligt?
hej denna tråd är säkert inte rätt men aja jag är 15 år och har problem med ångest, jag inbillar mig allvarliga sjukdomar så fort jag blir lite yr och då får jag ångest och då blir det bara ännu värre, är detta vanligt?
Hej!
Du berättar att du får ångest när du känner olika fysiska symtom och tror att du har någon allvarlig sjukdom. Du undrar också om det är vanligt.
Eftersom du berättar så lite om hur din ångest yttrar sig och hur ofta du har den är det lite svårt att säga om det är normalt. Men jag tycker att det faktum att du upplever ångest innebär att du har det besvärligt och skulle behöva hjälp av någon vuxen.
Har du pratat med din mamma eller pappa om detta? Förstår de vad du känner? Eller är det svårt att prata med dem?
Jag tycker i första hand att du ska pröva med det och se om det är något de förstår eller känner igen.
Om detta är något som plågar dig ofta och mycket ska du söka hjälp antingen på BUP eller någon ungdomsmottagning som finns i närheten där du bor. Dit kan man ringa själv och be att få en tid för samtal. Ångest är ett symtom som brukar lätta mycket just genom att man får möjlighet att sätta ord på sitt problem.
Att bära på det ensam är mycket svårare. Nu har du ju tagit första steget genom att skriva och fråga, så fortsätt på den vägen! Jättebra!
MVH
Margit