• Marpal

Är ditt/ert elpris bundet, rörligt, mixat eller annat?

Många frågor!
    Hur mycket el förbrukar ditt/ert hushåll på ett år och hur stor är boytan?
    Vad har du/ni för uppvärmning?
    Villa, radhus eller lägenhet?
    Hur mycket ger du/ni per kWh och vilket elavtal och leverantör har du/ni?

Jag ställer många frågor och anledningen till detta är en diskussion som startade på julafton. Vi bor i villa på 110 kvm och har en biyta på ca 30 kvm som vi värmer till ca 5 grader. Vi har luft/vatten. Vi förbrukar knappt 14000 kWh per år och det var så att folk höll på att falla av sina stolar då de tyckte att det var mycket! Själv känns det som om vi ligger ganska bra till. Vi har det varmt och skönt inne med hjälp av vår kamin.
    Så hur har ni andra det? Är elräkning något som tynger ekonomin?
    Jag tycker elpriset är galet högt i all allmänhet och avskyr att betala elfakturan!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 15:23
    Hej igen!
    Jag har inte haft tid att visa mig i tråden förrän nu och tack så mycket för alla svar!

Vi hade bundet till ett jättebra pris men det gick ut nu mitt i vintern och nu står vi här med rörligt! Nu vet jag inte hur vi ska göra, rent logiskt måste det ju vara billigare att binda på sommaren men vi har ju några bittra vintermånader kvar!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är ditt/ert elpris bundet, rörligt, mixat eller annat?
  • st elmos fire

Bundet... Har direktel och luftpump, ca 28000kwh/år och huset är 119m2 boyta, 119+38m2 biyta... Blir nog till att investera i riktigt bra värme framöver, finns en del att spara in i längden...vi har en enplsnsvilla med källare och garage intill huset. Tycker ni ligger ganska bra i förbrukning men huset är ju ändå inte så stort... Ju större hus desto större förbrukning, vi värmer ju hela huset, källaren är knappt 20 grader.

• Ruggugglan

Såg först nu att du vill ha svår på frågor. Återkommer i morgon med vad vi betalar och gör av med.

• Helene OSV

Rörligt men Piteenergi kör nån specialare så man kan binda priset för vintermånaderna så man inte får en chock när elräkningen kommer!

• Bottis

Rörligt.
    Mälarenergi via Kundkrafts förhandling
    32 000kwh förbrukade familjen före oss/år. Vi flyttade in i september. Ligger än så länge under det.
    240kvadrat
    Vattenburen el, frånluftsvärmepump och en enorm kamin.
    Och ja, räkningen är inte kul att betala. Av ngn konstig anledning råder vattenbrist och kärnkraft stängs på vintern...

• Apocalypso

Vad är det för konstigt med låga magasinsnivåer och vilken kärnkraft syftar du på? Känner du till att det krävs nederbörd för att fylla magasinen och att nivån sjunker när man kör stationerna? Samtliga 10 svenska reaktorer är i drift och var det även när du postade tråden, så vilken kärnkraft är det som stängs vintertid? 

Låter som du inte bara har dålig koll på elavtalet utan även på produktionen och antagligen elmarknaden som sådan. Tyst 

• Bottis
    Apocalypso skrev 2011-01-01 04:14:24 följande:

Vad är det för konstigt med låga magasinsnivåer och vilken kärnkraft syftar du på? Känner du till att det krävs nederbörd för att fylla magasinen och att nivån sjunker när man kör stationerna? Samtliga 10 svenska reaktorer är i drift och var det även när du postade tråden, så vilken kärnkraft är det som stängs vintertid? 

Låter som du inte bara har dålig koll på elavtalet utan även på produktionen och antagligen elmarknaden som sådan. Tyst 

Vet inte om det är mitt inlägg som du syftar på men jag antar det då jag är den som pratat om kärnkraft och vattenkraft.

Vet inte varför du påstår att jag har dålig koll på elavtal och svensk elmarknad. Jag vill påstå att jag har ganska bra koll på den svenska elmarknaden, känns som att man bör ha det då man bor i villa eftersom det är en kostnad som man till viss del själv kan påverka. Jag har även full koll på mitt eget elavtal och kommer så fortsätta ha eftersom det är jag som sköter räkningarna i detta hushåll. Det finns ingen anledning att vara spydig, självklart vet jag att det krävs nederbörd för att fylla på magasinen. Jag vet även att nivåerna sjunker när det förbrukas. Däremot så sväljer jag inte elbolagens förklaringar till höjda elpriser, nätpriser etc. med hull och hår. Jag är överlag väldigt kritisk till elmarknaden som sådan. Och det ska bli väldigt intressant att se hur svenska elpriser påverkas efter indelningen i fyra elområden efter 1 november i år.

Vad gäller svensk kärnkraft. Faktum är att den svenska kärnkraften är rankad sämst i Europa av FN då de endast levererade drygt 60% av sin kapacitet. Vad det blir för siffror för 2010 återstår att se. Att det beror på stora investeringar och underhåll är jag väl medveten om. Jag tycker lik förbannat att det är märkligt att det ska vara problem just de kalla månaderna. De reaktorer som finns i Sverige, Ringhals, Forsmark och Oskarshamn är i drift nu men de kom i drift först i mitten av december och Oskarshamn är inte i full drift än. Detta har rapporterats om på nyheter samt i skrivna medier. Jag säger därmed inte att det ska tullas på säkerheten men det är ganska fantastiskt sammanträffande. Och jag har även koll på isproppar etc som försvårar för vattenkraften och att man importerar el utifrån osv. Och allt detta drabbar oss konsumenter.

Så ja, jag tycker jag har ganska bra koll. Nu kanske vi kan återgå till det som TS faktiskt frågade efter.

• Runguska

Bundet sedan någon månad tillbaka för tre år frammåt. Får se om det blev en bra lösning, men det känns skönt att ha det bundet. Kunde jag sedan bara få till autogirobetalning så vore det toppen. (har en förskräcklöig ordning på papper och hatar att kuta runt i halva huset och leta räkningar den 25:e) Turligt nog har vi bara blivit sena med två räkningar på sammanlagt åtta år så det fungerar, skönt att slippa stressen dock!

• Runguska

Och vi är förhållandevis nyinflyttade så jag har ingen koll alls på hur mycket vi kommer att förbruka - tyvärr. Bodde tidigare i lägenhet och nu i villa. 103 öre kvh tror jag att det är vi bundit det till i vilket fall - billigaste som gick att få då vi band. (3 år, ville inte ha typ 6 månader)

Svar på tråden Är ditt/ert elpris bundet, rörligt, mixat eller annat?