• Januaritösen

Bra bok om att få syskon önskas!

Hej alla och gott nytt år!

Jag letar efter en bok till min tvååring som handlar om att få syskon. Han ska bli storebror i slutet av maj och tittar jättemycket på bäbisarna i min "Vänta barn"-bok som jag fick av barnmorskan. 
    Jag frågade på Bokia när jag var där, men hon visade bara "Äntligen syskon" med en elefant och den tyckte jag inte alls passade.
    Så har ni några tips? 

• Svar på tråden Bra bok om att få syskon önskas!
  • brünnhilde

"Jag vill också ha ett syskon" av Astrid Lindgren?

• Pepper79

kan rekommendera böckerna om Busiga Bebben av Thomas Svensson

(¯`°?.¸ ღ Aline 080719 & Elliott 101015 ღ ¸.?°´¯)
  • cilla67

Nelly packar, av Anna-Clara Tidholm. Handlar om att man kan bli arg och vilja rymma för att ingen har tid, men att det ordnar sig och mamma och pappa vill visst att man ska vara kvar.

• Alexi

Fast den där äntligen syskon är jättesöt och den är ju på rätt nivå om man har en tvååring. Vår tvååring går inte att läsa så avancerade böcker för ännu så vi körde med den. Även om hon ändå inte fattade det minsta att det skulle komma en bebis...

• Maria222

Absolut denna!
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9129667895
    Alternativt kråde i mammas mage, den är jättebra, men kanske lite lång och invecklad... fast man kan ju dra ner på texten på egen hand.

De böckerna beskriver på ett enkelt sett vad som händer och ska hända utan att lägga någon värdering i det.
    Jag tyckte att det var väldigt viktigt att inte från början tala om för storebror att han skulle bli avundsjuk på lillebror så som så många böcker gör.

brünnhilde skrev 2011-01-01 09:11:40 följande:
    "Jag vill också ha ett syskon" av Astrid Lindgren?
    Det är nog den sista boken jag skulle läsa....
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • pigglet

Jag gilar "snart har vi en bebis!", vet inte författaren. Superfina bilder, lagom text för en 2-åring.

• Sippan 81

Jag tipsar om boken. "kan man beställa en lillebror"  jag tycker den är fantastisk och innehåller även lite fakta för  äldre barn.

• Kalinka

Vi har köpt "Snart har vi en baby" till vår tjej, som fyller 3 år i april och ska bli storasyster nästan samtidigt. Vår dotter vill läsa den ofta, och jag tycker att den är på precis rätt nivå för henne.

Vi har också köpt "Jag vill också ha ett syskon", men har tänkt mer att den boken är för lite längre fram, OM det blir problem med att hon känner sig avundsjuk. Den är bra, men handlar rätt mycket om känslor, och det känns dumt att läsa den boken för henne innan det finns några problem. Det blir lite som att tala om för henne att hon SKA tycka att lillabroster är jobbig.

"Per, Ida och Minimum" läste min pappa för mig när jag var ca 5 år, och den är väldigt bra och informativ, men på rätt mycket för avancerad nivå för en 2-3-åring. Den beskriver rätt ingående och med detaljerade bilder hur barn blir till, och det intresset brukar barn oftast få i 4-5-årsåldern.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Januaritösen

Tack så jättemycket för alla tips! Har börjat leta runt nu.

• Strumpan08

Jag bläddrade faktiskt mycket i Lennart nilssons "ett barn blir till" med dottern som var lite mindre än 2 år. Den visar ju hur det faktiskt ser ut och bebisen i magen och sen när den kommer ut och allt. Vet inte hur mycket hon egentligen förstod, men när vi skulle åka iväg till förlossningen tog hon själv fram den boken och bläddrade.

Strumpan ♥ 081209 ~ Myran ♥ 101007
Svar på tråden Bra bok om att få syskon önskas!