• PinglanGbg

tagit ipren.. gråter

Jag tog en Ipren idag och har tagit en vid något annat tillfälle. Är i vecka 4 eller 5 och fick idag veta att Ipren inte ska ätas alls. Ligger nu och gråter är orolig för missfall eller missbildningar.. Nån som kan ge mig nåt råd? Jag klarar inte att kräkas på beställning.

• Svar på tråden tagit ipren.. gråter
  • LillaMammis

Trams! Ipren kan du ta till 3 månader innan du ska föda. Dock inte dagligen men någon gång gör inget.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Suzanne takes you down
    LillaMammis skrev 2011-01-01 12:30:04 följande:
    Trams! Ipren kan du ta till 3 månader innan du ska föda. Dock inte dagligen men någon gång gör inget.
    Var har du fått den infon ifrån? Min BM säger att man inte alls får äta Ipren eller annat med acetylsalisylsyra.
  • älskarlivet81
    LillaMammis skrev 2011-01-01 12:30:04 följande:
    Nej, ipren ska man inte ta! Däremot är det inte skadligt om man skulle råka få i sig. Nu vet ts att hon inte kan äta dem och jag tror nog inte fostret tagit skada för denna enstaka gång.
  • MammaT

håller med de andra du har bara tagit det 2 gånger tror inte det skadar men nu vet du att du ska ta något annat

• LillaMammis
    Suzanne takes you down skrev 2011-01-01 12:31:51 följande:
    Var har du fått den infon ifrån? Min BM säger att man inte alls får äta Ipren eller annat med acetylsalisylsyra.
    Jag tog dom när jag väntade mina 2 minsta barn för jag har whiplash och behhöver för att kunna röra mig. Men dom 3 sista månaderna fick jag inte ta dom. Sån jävla ysteri om Ipren! Ska man ålla sig inne också för risken att bli överkörd? Inget händer med embryot.
    Jag och mina barn gör världen lycklig
  • mandelblomma
    PinglanGbg skrev 2011-01-01 12:28:30 följande:
    Jag tog en Ipren idag och har tagit en vid något annat tillfälle. Är i vecka 4 eller 5 och fick idag veta att Ipren inte ska ätas alls. Ligger nu och gråter är orolig för missfall eller missbildningar.. Nån som kan ge mig nåt råd? Jag klarar inte att kräkas på beställning.
    "Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt."
    Från fass.

Du kan vara helt lung, den dos du tagit är i det närmaste obegfintlig.!!
  • älskarlivet81
    LillaMammis skrev 2011-01-01 12:35:19 följande:
    Jag tog dom när jag väntade mina 2 minsta barn för jag har whiplash och behhöver för att kunna röra mig. Men dom 3 sista månaderna fick jag inte ta dom. Sån jävla ysteri om Ipren! Ska man ålla sig inne också för risken att bli överkörd? Inget händer med embryot.
    Det kan visst hända saker med fostret.. Tror du Fass ljuger?? 
    Behöver man sådana tabletter finns det annat man kan ta.. 
  • älskarlivet81
    vivianne skrev 2011-01-01 12:36:03 följande:
    Kan du läsa lite mer komplicerad text så kan du lugna ner dig med den här länken (jättebra sida, fått tipset av läkarkompis). Ingen fara med ipren i tidig graviditet!
    www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.x...
    Fast man ska ju trots allt inte äta ipren, men nu har ts bara ätit så lite så då är det ingen fara..
  • Zezana

Jag levde på ipren innan jag fick veta att jag var gravid, trodde att jag hade mensvärk.. Har nu en frisk & kry 2-åring..

Nu vet du om att du inte ska ta ipren när du är gravid, så nu kan du ta alvedon istället.
    Du behöver inte vara orolig för den lilla mängd du tagit hittills!

Grattis till graviditeten & lycka till!

Svar på tråden tagit ipren.. gråter