• PinglanGbg

tagit ipren.. gråter

Jag tog en Ipren idag och har tagit en vid något annat tillfälle. Är i vecka 4 eller 5 och fick idag veta att Ipren inte ska ätas alls. Ligger nu och gråter är orolig för missfall eller missbildningar.. Nån som kan ge mig nåt råd? Jag klarar inte att kräkas på beställning.

• Svar på tråden tagit ipren.. gråter
  • jennieandrea

Det rekommenderas inte att du skall ta ibuprofen om du är gravid, om du gjort det så ta det med ro... det är ingen fara. bara att undvika i fortsättningen.

• vivianne
    älskarlivet81 skrev 2011-01-01 12:38:12 följande:
    Fast man ska ju trots allt inte äta ipren, men nu har ts bara ätit så lite så då är det ingen fara..
    Precis, viktigt att betona att det inte är någon fara! Stackarn ligger och gråter av oro...
  • älskarlivet81
    vivianne skrev 2011-01-01 12:41:05 följande:
    Precis, viktigt att betona att det inte är någon fara! Stackarn ligger och gråter av oro...
    Precis, och nu vet ts det och kan undvika det senare! Men just i det här fallet med två tabletter så är det ingen fara!
  • mandelblomma

men jag vill likväl påpeka att det finns kvinnor som tar det enligt läkarordination ändå i första och andra trimestern och det då ska tas enligt den text jag länkade från fass...så lugn!

• Suzanne takes you down
    LillaMammis skrev 2011-01-01 12:35:19 följande:
    Jag tog dom när jag väntade mina 2 minsta barn för jag har whiplash och behhöver för att kunna röra mig. Men dom 3 sista månaderna fick jag inte ta dom. Sån jävla ysteri om Ipren! Ska man ålla sig inne också för risken att bli överkörd? Inget händer med embryot.
    Om du nu tycker det är en "sån jävla hysteri", varför undvek du att äta Ipren de sista 3 månaderna? Vad var det som gjorde att du helt plötsligt då tyckte det var lämpligt att förlita sig på läkarvetenskapen just då? Det hade väl varit med adekvat att du sket i "den jävla hysterin" och knaprade dina ipren graviditeten igenom...
  • mandelblomma
    Suzanne takes you down skrev 2011-01-01 12:45:14 följande:
    Om du nu tycker det är en "sån jävla hysteri", varför undvek du att äta Ipren de sista 3 månaderna? Vad var det som gjorde att du helt plötsligt då tyckte det var lämpligt att förlita sig på läkarvetenskapen just då? Det hade väl varit med adekvat att du sket i "den jävla hysterin" och knaprade dina ipren graviditeten igenom...
    svar: de första två är ok, men den sista inte alls!
  • vivianne
    PinglanGbg skrev 2011-01-01 12:44:20 följande:
    ok jag ska ta mig samman. Tack för svaren
    Skönt att du mår bättre!

Man blir orolig. Själv ramlade jag pladask på magen när jag väntade mitt andra barn och var rätt stirrig. Även om man vet att de är rätt skyddade och tål mer än man tror så är det så känslomässigt.

Lycka till med resten av graviditeten.
  • LillaMammis
    Suzanne takes you down skrev 2011-01-01 12:45:14 följande:
    Det är inte att rekommendera dom sista 3 månaderna. Sen hade jag även risk för prematura förlossningar pga tidigare cancer därför avstod jag från att ta dom!
    Jag och mina barn gör världen lycklig
  • Suzanne takes you down
    LillaMammis skrev 2011-01-01 12:47:19 följande:
    Det är inte att rekommendera dom sista 3 månaderna. Sen hade jag även risk för prematura förlossningar pga tidigare cancer därför avstod jag från att ta dom!
    Men det är ju INTE OK att ta dom någongång under graviditeten.
  • mandelblomma
    Suzanne takes you down skrev 2011-01-01 12:48:17 följande:
    läs fass....det ÄR ok de två första trimestrarna:)
  • LillaMammis
    Suzanne takes you down skrev 2011-01-01 12:48:17 följande:
    Jo man kan ta dom under läkar rekommendation! Jag har whiplash vilket betyder ständig värk och ar problem att ta mig ur sängen på morgonen. Hade jag haft man kunde jag fått hjälp men han stack när jag blev gravid med andra barnet. Därför sa läkaren att jag skulle ta dom.
    Jag och mina barn gör världen lycklig
  • september0809

ta det lugnt lilla gumman det är ingen fara.
    har själv tagit ipren vid behov när inget annat funnits tillgängligt och jag sitter här gravid i vecka 39 och min lilla kille mår hur bra som helst.

• woopie

Ring Sjukvårdsupplysningen eller gå till vardguiden.se för proffisionell hjälp!
    Men annars håller jag med om att det inte är någon fara. men undvik dem i fortsättningen :) Lycka till!

Det blir inte roligare än vad man gör det till!!
  • monaco

Precis som du TS hade jag ingen aning om att jag inte fick äta ipren när man var gravid, utan barnmorskan frågade mig vid inskrivningen om jag ätit några mediciner nyligen. nja, bara ipren svarade jag. ok, men ät inte i fortsättningen bara svarade hon.
    så ingen fara om man inte äter regelbundet har jag fått höra. jag blev också orolig när jag hörde det så jag förstår mycket väl din oro! min dotter mår hur bra som helst (hon är 5 år ) trots de där iprentabletterna i början, jag var nog också i v4 eller v5, det var iallafall innan jag visste att jag var gravid som jag tog dem.

hoppas du kan ha nytta av och känna dig lite lugnare av att läsa att du inte är ensam om att ha käkat ipren iallafall! lycka till!

• anju79

Fostret tar inte åt sig bl a läkamedel som vi får i oss under de fösta 8 v  enl BM så det är lugnt. Man ta Alvedon/Panodil om du behöver något.

• Tass

Jag åt Ibumetin (samma sak, ibuprofen) halva min första graviditet ! På recept av läkare !

Sluta oroa dig, ingen fara. det är ju små doser du tagit och bara ett par ggr.  Jag åt ibumetin 20-22 veckor, då rekommenderades den istället för acetylsalicylsyra, som jag inte tål.

• Vildungen

Tidigare rekommendation för den verksamma substansen Ibuprofen (Ipren och Ibumetin) var att det var ok att ta den de första 2 trimestrarna men ej 3:e och det var mest för den blodförtunnande effekten innan fölossninngen.  Risk för att förlora mycket blod om det är tunnare

Så var det för 4 år sedan då jag fick dottern. Nu har man väl upptäckt andra bieffekter som inte är så bra även i tidigare stadier, men med tanke på att många tagit dem tidigare utan att få biverkningar eller skador på foster så kan du sannolikt vara lugn.

• Moi Je Joue

ingen fara så tidigt, det är sista trimestern som det ska undvikas eftersom det kan orsaka att ett kärl via navelsträngen sluts i förtid och kan orsaka att bebisen kommer förtidigt, förhindra sammandragningarna i livmodern vid förlossningen samt även ökad blödningsrisk.
    jag får på recept och min läkare visade flera publicerade studier så jag inte skulle bli orolig. det är ingen risk i så tidig graviditet.

Svar på tråden tagit ipren.. gråter