• Milleman

Tipsa mig om mat från olika länder!

Vår familj ska under hela våren ha ett land-tema varannan helg. Bara för att lära 8-åringen om olika länder samt smaka på deras mat... Ett litet projekt som vi alla kommer ha glädje av.

I projektet ingår att vi ska ta reda på hur flaggan ser ut i landet, var det ligger på kartan och så ska vi laga en maträtt som är vanlig i landet.

Men nu vill jag ju ha tips på olika vanliga maträtter i olika länder. Som exempel att svensk husmanskost är köttbullar/potatis/lingonsylt och så... Gärna 2-3 rätter per land så att vi har att välja mellan.. Och inga supersvåra recept utan vi alla ska kunna samarbeta...

Så jag tänkte be er om hjälp, ni kanske är från ett annat land och kan tipsa mig Glad

• Svar på tråden Tipsa mig om mat från olika länder!
  • grustag

En välgjord gumbo är aldrig fel.
    Då har du gjort Amerika och sydstats mat.

Viktiga är att göra roux rätt(steka mjöl i olja tills det är mjölkchoklad färgad).
    och att den ska få koka länge, inte under 1½h helst 5-6h om man har möjlighet till detta.
    En annorlunda smak men mycket uppskattat av barn.
    Bjöd på detta igår och alla barnen åt ordentlgit.

• mosterYster

Gå till Lidl och handla surkål och Nürnberger-korvar samt en bit salt griskött (rimmad fläsklägg är perfekt, även kassler går bra). Sedan låter ni köttet koka ihop med surkålen (+ lite vatten) i 2 timmar, steker korvarna och gör ett gott potatismos (kartoffelpure). Typiskt tyskt! Serveras med senap.

/bor i Tyskland

• mosterYster

Eller...

Osso Buco, lasagne, pizza, saltimbocca (Italien)

Moussaka, grekisk bondsallad, souvlaki - och givetvis alltid tzaziki (Grekland)

Pite, sarma, lammgryta med grönsaker, tomat och bönor (Serbien/Balkan)

Paella, tapas (Spanien)

Ostfondue, raclette (Schweiz)

• Milleman
    mosterYster skrev 2011-01-03 11:52:40 följande:
    Eller...

Osso Buco, lasagne, pizza, saltimbocca (Italien)

Moussaka, grekisk bondsallad, souvlaki - och givetvis alltid tzaziki (Grekland)

Pite, sarma, lammgryta med grönsaker, tomat och bönor (Serbien/Balkan)

Paella, tapas (Spanien)

Ostfondue, raclette (Schweiz)
    Tack för alla tips :D
  • k a t t a

Vilken rolig idé!
    Visst gör ni sushi tillsammans när ni ska ha Japan-tema? :)
    Sen kan ni köra regionala maträtter från Sverige nästa år... Pitepalt, suovas, Öländska kroppkakor osv..

• Tecken

- Gulschsoppa, Pörkölt & nokedli, rétes = Ungern
    - Bigos = Polen
    - Borstj, piroger = Ryssland

• Milleman
    k a t t a skrev 2011-01-05 19:25:14 följande:
    Vilken rolig idé!
    Visst gör ni sushi tillsammans när ni ska ha Japan-tema? :)
    Sen kan ni köra regionala maträtter från Sverige nästa år... Pitepalt, suovas, Öländska kroppkakor osv..
    Japan kom aldrig med på vår lista. men jag tvekar att sushi skulle bli ett alternativ ;)
    jag har aldrig smakat det och bonusen äter bara fiskpinnar i fiskväg.

sambon vill också köra på sverige-tema i höst och äta landskapsrätter. jag tycker bara att det verkar trist att göra det varannan helg. jag gillar mer smak i min mat... men vi får se vad som händer :)
Svar på tråden Tipsa mig om mat från olika länder!