• Hustomten

Klåda/Svamp i underlivet pga penicillin?

Har ätit en kur med Heracillin 750 mg sedan i tisdagskväll nu. Och har en klåda i underlivet (insidan) som driver mig till vansinne. Är det svamp pga tabletterna? Nån annan som fått det? Vad gör jag?

Ur Fass:
    "Vanliga:Magbesvär, främst illamående eller diarré, samt hudutslag.
    Mindre vanliga: Nässelutslag, blodbildsförändring (eosinofili).
    Sällsynta:Kraftig allergisk reaktion (anafylaktisk reaktion), blodbildsförändring (agranulocytos), tjocktarmsinflammation, leverpåverkan.
    Klåda i underlivet kan orsakas av svampöverväxt. Vit beläggning i munnen främst på tungan kan också orsakas av svampinfektion.
    Vid hastigt uppkomna hudutslag, feber och/eller ansiktssvullnad bör behandlingen avbrytas och läkare kontaktas. Vid långvarig eller svår diarré bör du också kontakta läkare."

• Svar på tråden Klåda/Svamp i underlivet pga penicillin?
  • Carro

Det är väldigt vanligt att vi kvinnor drabbas av svamp i underlivet när man äter penicillin/antibiotika tyvärr..

Själv har jag lust att klia med en stålborste när jag får det

Fast om du inte vill ta till riktigt sååå drastiska åtgärder så kan du istället gå till närmsta apotek och handla vagiatorer och ifall du har även har klåda på blygdläpparna salva..

Du bör hitta det under avdelningen intim och ifall du inte gör det så fråga ngn som jobbar där så letar dom upp det till dig.

Ifall du tycker att det är för olidligt innan du kan ta dig till ett apotek så är ett tips att doppa en tampong i filmjölk och föra upp, det svalkar av och är fullkomligt ofarligt

• Hustomten

JA stålborst lät lite väl drastiskt

Kan man smeta filmjölk runt om också tro?!

• xMALINx

Jag får svamp när jag äter Kåvepenin så visst kan det vara svamp du har fått av tabletterna!!

Jag använde Pevaryl som finns receptfritt på apoteket men filmjölk vet jag andra som har använt och det lindrar men går inte över.

• IngridMaria

Ja, är inte apoteket öppet, smeta på filmjölk eller youghurt. Det lindrar en stund iaf tycker jag. Jäkla penicillin som ger dessa hemska biverkningar :(

Svar på tråden Klåda/Svamp i underlivet pga penicillin?