Bilbarnstolar, Bäst i test??
Letar efter bilbarnstol.
Någon som känner till några test som är gjorda gällande bilbarnstolar och säkerhet?
Tacksam för svar!
Letar efter bilbarnstol.
Någon som känner till några test som är gjorda gällande bilbarnstolar och säkerhet?
Tacksam för svar!
Nej det finns inga aktuella tester.. tror senaste är från 2006 och mkt har hänt under dom senaste 4 åren..
Det bästa är att åka och testa stolar i affären, den stol som sitter bra i din bil och ditt barn sitter bra i ÄR säker så länge ni monterar den rätt.
Sen är det bra att välja en stol som är godkänd till 25 kg och även kolla efter plustestade stolar. I dagsläget finns dock bara en stol som är plustestad till 25 kg och det är Akta Graco Belogic.
Andra stolar som är godkända till 25 kg är Britax Hi-way, Britax Multi-tech, Akta Graco Cosmic-S, Maxi-Cosi Mobi...
Varför man bör välja en stol som är godkänd till 25 kg (bakåtvänd såklart) är för att barn bör sitta bakåtvända tills dom väger så mkt, eller tills öronen är över kanten, oftast inträffar det kring 4-5 års åldern. Så länge det är tekniskt möjligt att sitta i en bakåtvänd stol är det 5 ggr säkrare
Nu är jag väl lite sent ute men det där stämmer inte riktigt, Britax Hi-Way finns i en version två som är plustestad till 25 kilo! Den första är bara plustestad till 18 kilo.
Här kan man se vilka stolar som är godkända till vilka vikter och vilka som är plustestade:
http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp
Däremot skulle det vara bra med något test för själv användarvänligheten, det enda jag har hittat var det här:
http://www.bäst-i-test.se/Bilbarnstol
och det var inte så många modeller med där och kändes inte så omfattande. Dock så är testet av 2010 års modeller så det är ganska nytt.
Det är inte lätt det där med bilbarnstol, det är en riktig djungel. Jag har jämfört massor och för oss lutar det nog åt en Hi way, men vi är lite begränsade av att vi vill ha en ny stol NU och lillkråkan väger bara 6 kilo, många av de större stolarna är från 9 kilo.
Mitt tips när man köper en bilbarnstol är att köpa en som tar liten plats i bilen men är otroligt rymlig för barnet...
Att köpa en som är bra för ett litet barn är inte så smart... Bättre att tänka framåt och tänka på att de ska sitta i den även när de är 3-4år och har overall på sig (Om man inte vill köpa en ny när de vuxit lite dvs)
Och vändbar var onödigt tyckte jag... Bättre med en rejäl bältesstol som håller bälte plats ordentligt över höfter och axel.
Dessa tester är inte alltid tillförlitliga som alltid med tester. det bästa är att åka till en bra affär för att få råd om vad som passar er och er bil. Som andra säger, se till att den är godkänt till 25 kg bakåtvänt. Min son är 3 och väger 18 kg och vi hade behövt köpa ny stol om inte den vi har klarar 25 kg.