Zephir skrev 2011-01-04 16:28:48 följande:
Hade det hänt min son hade jag troligtvis med en gång utbrustit "skojar du, eller? Det var det dummaste jag har hört!" och på så sätt fått igång en diskussion kring pojkigt och flickigt tillsammans med sonen. På så sätt lär man sonen att våga stå för den han är och sambon inser förhoppningsvis hur löjligt det hela är.
Hade faktiskt en liknande situation med min sambos kusinbarn som är 4 år. Vi var där på släktkalas och pojken började då dansa till låten "manboy" med en fjäderboa och vickande höfter. Hans far sa då nåt klumpigt om att det där var "tjejigt" och någon annan manlig släktning började småretas med pojken som la ifrån sig fjäderboan. Då hoppade min sambo in och sa "om inte du ska ha den fjäderboan, så tar jag den!" och snodde snabbt åt sig boan och började dansa för fullt med den. Helt plötsligt hängde några andra släktingar (manliga) med och började låtsas-bråka om vem som skulle få dansa med den fina fjäderboan och vips, så tyckte pojken inte alls att det var konstigt att dansa med en fjäderboa!
Nu var detta som tur var i ett sammanhang där det fanns andra män som kunde "rätta till" kommentarerna.Men kanske har du en killkompis som sonen ser upp till som kan tänka sig ha lila nagellack nån dag när han är på besök?
Om jag hade varit du hade jag dessutom skällt ut sambon för att han försöker få sonen att känna sig osäker på sig själv.
Lycka till!
Å vad jag gillar din sambo!