• Isalel

Vad gör man med en icke könsneutral karl i huset??

Jag är långt ifrån könsneutral när det gäller uppfostran av mina barn.
    Jag har en tjej och en kille.
    Men igår kände jag att min sambo är lite väl över gränsen med vår son...jag målade mina naglar inför kvällen och sonen frågade om han fick, och det fick han.
    Så han fick lila naglar och tyckte det var fint. Sen kommer hans pappa och säger att det faktiskt bara är tjejer som har nagellack, och att lila är en tjejfärg, varpå sonen vill ta bort nagellacket...

Kändes så jäkla urlöjligt men sambon tycker att det är superförargligt att bjuda på det...sonen är bara 4 år så det var inte så att han skulle gå till skolan med det :)

• Svar på tråden Vad gör man med en icke könsneutral karl i huset??
  • lövet2

Äh, lila är väl inte en tjejfärg?! Lila finns ju på hur mycket pojkkläder som helst (mer än på flickkläder t o m). Ni får väl diskutera i genom litegrand vad ni tycker och tänker, så kanske ni kan kompromissa ...?

• Tygtiiger

Men du får väl fråga din sambo vad som är så farligt med att sonen får lila nagellack? Vad tror han ska hända? Kommer snoppen att falla av? Kommer ungen att bli svårt förvirrad i sin könsuppfattning och bli transsexuell? (svaret är för övrigt ett klingande nej på båda frågorna!) Kommer han att bli bög som vuxen (återigen - inte pga nagellacket och vore det så förfärligt, då?)?

Ibland får man faktiskt ifrågasätta sin partners fördomar för att barnen ska slippa bli ledsna i onödan. Och TACK så jävla mycket, skulle jag vilja säga till alla dumma föräldrar som envisas med tjej- och killfärger och alltså lär sina telningar att högljutt yla om detta på dagis och förvirra de andra barnen, som blir rätt så ledsna om deras fina röda tröja plötsligt avhånas såsom varande fel.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Isalel

Jo jag ifrågasätter hans fördomar men han verkar nästintill seriöst tro att ha på sonen nagellack och liknande gör att omgivningen kommer betrakta honom som transexuell...känns så otroligt urlöjligt och helt osannorlikt, särskilt när han är så liten som han är!
    Skillnad upp i skolåldern, då kan jag tänka mig att barnen blir lite tuffare och det är lättare att bli retad då, men fyraåringar...känns inte som att dom riktigt sätter värde i det än..

• Machapuchare

Självklart kan något barn i 4-års åldern som har fått sådana kommentarer av sina föräldrar kommentera ett annat barns klädfärger eller eventuella nagellack. Så jag tycker att du skall ta ett rejält snack med din sambo. Det han gör när han säger sådana saker till ert barn är inte att skydda honom från att bli retad av andra utan han skapar förutsättningar för att ert barn skall kommentera andra barn som gör "fel" och kanske även "reta" dem för det.
    Köp hem "ge ditt barn 100 möjligheter istället för två" och läs den båda två. Sedan kan ni diskutera hur ni ser på det här med genus.
    Lycka till!

• Zephir

Hade det hänt min son hade jag troligtvis med en gång utbrustit "skojar du, eller? Det var det dummaste jag har hört!" och på så sätt fått igång en diskussion kring pojkigt och flickigt tillsammans med sonen. På så sätt lär man sonen att våga stå för den han är och sambon inser förhoppningsvis hur löjligt det hela är.

Hade faktiskt en liknande situation med min sambos kusinbarn som är 4 år. Vi var där på släktkalas och pojken började då dansa till låten "manboy" med en fjäderboa och vickande höfter. Hans far sa då nåt klumpigt om att det där var "tjejigt" och någon annan manlig släktning började småretas med pojken som la ifrån sig fjäderboan. Då hoppade min sambo in och sa "om inte du ska ha den fjäderboan, så tar jag den!" och snodde snabbt åt sig boan och började dansa för fullt med den. Helt plötsligt hängde några andra släktingar (manliga) med och började låtsas-bråka om vem som skulle få dansa med den fina fjäderboan och vips, så tyckte pojken inte alls att det var konstigt att dansa med en fjäderboa!

Nu var detta som tur var i ett sammanhang där det fanns andra män som kunde "rätta till" kommentarerna.Men kanske har du en killkompis som sonen ser upp till som kan tänka sig ha lila nagellack nån dag när han är på besök?

Om jag hade varit du hade jag dessutom skällt ut sambon för att han försöker få sonen att känna sig osäker på sig själv.
    Lycka till!

• Marie30
    Zephir skrev 2011-01-04 16:28:48 följande:
    Hade det hänt min son hade jag troligtvis med en gång utbrustit "skojar du, eller? Det var det dummaste jag har hört!" och på så sätt fått igång en diskussion kring pojkigt och flickigt tillsammans med sonen. På så sätt lär man sonen att våga stå för den han är och sambon inser förhoppningsvis hur löjligt det hela är.

Hade faktiskt en liknande situation med min sambos kusinbarn som är 4 år. Vi var där på släktkalas och pojken började då dansa till låten "manboy" med en fjäderboa och vickande höfter. Hans far sa då nåt klumpigt om att det där var "tjejigt" och någon annan manlig släktning började småretas med pojken som la ifrån sig fjäderboan. Då hoppade min sambo in och sa "om inte du ska ha den fjäderboan, så tar jag den!" och snodde snabbt åt sig boan och började dansa för fullt med den. Helt plötsligt hängde några andra släktingar (manliga) med och började låtsas-bråka om vem som skulle få dansa med den fina fjäderboan och vips, så tyckte pojken inte alls att det var konstigt att dansa med en fjäderboa!

Nu var detta som tur var i ett sammanhang där det fanns andra män som kunde "rätta till" kommentarerna.Men kanske har du en killkompis som sonen ser upp till som kan tänka sig ha lila nagellack nån dag när han är på besök?

Om jag hade varit du hade jag dessutom skällt ut sambon för att han försöker få sonen att känna sig osäker på sig själv.
    Lycka till!
    Å vad jag gillar din sambo!
  • vivi85

Haha... tänk när alla våra små könsneutrala barn växer upp.. då går det vuxna karlar i klänningar och kvinnor i kostym.. Pojk är pojk, flicka är flicka. En kille har inte naglack.

• Heffa
    vivi85 skrev 2011-01-05 03:19:19 följande:
    Haha... tänk när alla våra små könsneutrala barn växer upp.. då går det vuxna karlar i klänningar och kvinnor i kostym.. Pojk är pojk, flicka är flicka. En kille har inte naglack.
    Är du seriös?
    Over and out
  • Köpenhamn

Din karl har komplex och är osäker på sin manlighet. Jobbigt! Du har fått många bra råd och tips i tråden. Visa även för din karl.

• Heffa
    En flicka har inte naglack. Det är något man målar på naglarna. Inget flickebarn föds med.
    Over and out
  • JuliaåRonjasmammis

Ganska roligt det här, det pratas om "en riktig man". En riktig man är tydligen någon som inte ens kan stå för att han har taskiga lungor och andas lite märkligt.

Schysst sätt att sprida vidare sina gener, sin astma och sin allergi. Eller nej.

Don't mess with my integrity!
  • Kinya
    Zephir skrev 2011-01-04 16:28:48 följande:

Lycka till!
    Vad härligt!
  • Isalel
    som sagt är jag absolut inte könsneutral, min kille ha killiga kläder och pojkiga leksaker, medan min tjej har tjejkläder och flickigare leksaker...men jag tycker ändå att nagellack är sån bagatell att min sambo ska kunna släppa det...Tror man begränsar dom lagom mycket ändå så en sån skitsak kändes så löjligt att ens orda om.
  • Isalel

Tack för alla tips :) Ska se till att sambon ska få läsa här :)

• MalinEddie
    Isalel skrev 2011-01-05 18:56:02 följande:
    som sagt är jag absolut inte könsneutral, min kille ha killiga kläder och pojkiga leksaker, medan min tjej har tjejkläder och flickigare leksaker...men jag tycker ändå att nagellack är sån bagatell att min sambo ska kunna släppa det...Tror man begränsar dom lagom mycket ändå så en sån skitsak kändes så löjligt att ens orda om.
    Är det något de själva har valt eller har ni undvikit att köpa dockor till pojken och bilar till flickan?
    Jag tycker din sambo är hellöjlig. På våra barns förskola har de ibland en spadag och då målar personalen naglarna på alla de barn som vill. Jag skulle bli galen om de gjorde skillnad på kön. Det vet jag att sambon också skulle bli. Han är iofs inte den som gör skillnad på leksaker heller lyckligvis utan leker gärna med dockor med pojken och bilar med flickan om det är det är det de önskar. Det är så löjligt att man ens pratar om tjej och kill-leksaker fortfarande tycker jag. Vad skulle vara tjejigt med en docka och manligt med en bil egentligen? De flesta män blir ju också pappor och kvinnor tar lika ofta körkort som män. Jag blir alltid förvånad i sådana här diskussioner. Jag hoppas din sambo kommer på bättre tankar!
  • Tygtiiger
    Eller så har andra en mer - modern, tolerant, vidsynt - umgängeskrets än vad du har.
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Helene70
    Ja tänk!
    Jag lever själv med en könsneutral man och när jag sist kollade efter så var snoppen fortfarande kvarFörvånad
    Inte heller äger han en klänningFörvånadFörvånad

Däremot så har han inte nagelack men det har inte jag heller!
  • KossanMuu
    Är du på riktigt? Jag vet flera idag vuxna män som fick prova nagelack när vi var små. Och tänka sig, de är varken bögar eller klär sig i kjol/klänning.
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • AnnelieE
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-05 03:46:25 följande:
    Ganska roligt det här, det pratas om "en riktig man". En riktig man är tydligen någon som inte ens kan stå för att han har taskiga lungor och andas lite märkligt.

Schysst sätt att sprida vidare sina gener, sin astma och sin allergi. Eller nej.
    Ehh.. va?
  • JuliaåRonjasmammis
    AnnelieE skrev 2011-02-25 17:24:33 följande:
    Ehh.. va?
    Inlägget hamnade i fel tråd, men jag glömde att meddela det! Sorry, ber så mycket om ursäkt!Skäms
    Don't mess with my integrity!
Svar på tråden Vad gör man med en icke könsneutral karl i huset??