• FinastE2010

Vet era barn i 10-11 mån åldern vart "mamma och pappa är"?

Ja som rubriken lyder. När ni frågar "vart är mamma/pappa" tittar då eran bebis på den personen ni frågar efter?

Har försökt få svar från bvc på om det är normalt att min 10,5 mån inte tittar på mig när vi frågar efter det. Och vi har "tjatat" mycket om detta i flera mån. Han vet vart lampan är men det lustiga är att nu när jag frågar efter andra saker som t.ex. "vart är mamma" sv så tittar han alltid bara på lampan. :P

Jag går hos barnpsykolog med han nu pga olika funderingar jag har om sonen o dessvärre har han ju sovit när vi varit där så då har jag bara kunnat berätta själv om honom o glömde nämna detta som jag frågar er om nu, men ska ta upp det nästa gång. Har ju lagt ut liknande trådar tidigare om andra funderingar men jag får liksom inte ordentliga svar någonstans så det är ju därför jag efterfrågar här.

Hoppas dock barnpsykologen ska kunna göra mig lite klokare! Inte kul dock att man oroar sig för sin lilla älskling så det blir ju lätt att man frågar andra om deras barn för att se om ens oro är befogad eller ej.

• Svar på tråden Vet era barn i 10-11 mån åldern vart "mamma och pappa är"?
  • La Lola

Men...om han inte har koll på var mamma är just nu....vad gör det?

Alltså...jag förstår inte varför du oroar dig för det?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • bananflugan82

Våra blir snart 1 år, 10 månader korrigerad tid, och dom vet inte vilka mamma o pappa är. Dom har precis börjar reagera på deras namn, tycker jag. Visst vet dom vem vi är, t.ex. att dom föredrar att sitta hos oss o så på det sättet, men inte om man frågar dom vart mamma eller pappa är.

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • Mary Jo

När man frågar min dotter vart mamma är så pekar hon på lampan och säger "Dä" .

• FinastE2010
    La Lola skrev 2011-01-01 19:22:03 följande:
    Men...om han inte har koll på var mamma är just nu....vad gör det?

Alltså...jag förstår inte varför du oroar dig för det?
    Tjaaa man oroar sig väl mest för att ag läst mycket om barns utveckling o hört många andra som blir "förvånade" att han inte tittar på mig när vi efterfrågar det. Sen är det väl snarare saker sammantaget som gör man oroar sig, o det är ju därför jag går till barnpsykolog med han nu. Men det är ju en av sakerna jag oroat mig för.
    bananflugan82 skrev 2011-01-01 19:27:37 följande:
    Våra blir snart 1 år, 10 månader korrigerad tid, och dom vet inte vilka mamma o pappa är. Dom har precis börjar reagera på deras namn, tycker jag. Visst vet dom vem vi är, t.ex. att dom föredrar att sitta hos oss o så på det sättet, men inte om man frågar dom vart mamma eller pappa är.
    Ja ok så dina barn tittar alltså inte på en av er då ni frågar vart mamma o pappa är? Ja min son regarerar på sitt namn, ibland direkt men många gånger kan jag hålla på länge utan att han reagerar. Men det hoppas jag helt enkelt beror på att han tycker något annat bara är mer intressant. ;)
  • FinastE2010
    Mary Jo skrev 2011-01-01 19:34:35 följande:
    När man frågar min dotter vart mamma är så pekar hon på lampan och säger "Dä" .
    Haha okej lite som sonen då fast han inte pekar, men frågar man vart mamma är, vart bollen är etc så är det alltid på lampan han tittar. :P Kanske har tjatat för mkt om den där lampan. ;)
  • La Lola
    FinastE2010 skrev 2011-01-01 19:36:39 följande:
    Tjaaa man oroar sig väl mest för att ag läst mycket om barns utveckling o hört många andra som blir "förvånade" att han inte tittar på mig när vi efterfrågar det. Sen är det väl snarare saker sammantaget som gör man oroar sig, o det är ju därför jag går till barnpsykolog med han nu. Men det är ju en av sakerna jag oroat mig för.
    bananflugan82 skrev 2011-01-01 19:27:37 följande:
    Fast...då vet du väl oxå att alla barn utvecklas olika?

Jag har läst flera av dina trådar där du oroas över något o hittils har jag inte läst något som fått mig att tro att något är fel på din son.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • tarrrap

Min 10 månaders pekar på pappa när jag frågar var han är, men med mamma är det lite si och så. Tror inte att du behöver oroa dig eller stressa barnet till att kunna det än, däremot kan man ju lägga in det som lek i vardagen att fråga var pappa och mamma (och andra saker för den delen är).

• vittra

Nej hon hade inte så stor koll på det så tidigt och det är heller inget de "ska" kunna.

Jag tycker du ska ta och coola ner dig lite, det är inte sunt att gå runt och vara konstant orolig för allt och inget!
    Min uppfattning utav alla dina trådar är att det snarare är du som behöver gå till en psykolog, för barnet är det inget fel på.

• FinastE2010
    La Lola skrev 2011-01-01 19:38:48 följande:
    Fast...då vet du väl oxå att alla barn utvecklas olika?

Jag har läst flera av dina trådar där du oroas över något o hittils har jag inte läst något som fått mig att tro att något är fel på din son.
    Ja sälvklart.. Men sen är det ju mycket mer än det här som skapat min oro. Jag skulle inte oroat mig om det bara gällde ngn enstaka grej. men det har u med mer än så att göra ,  har med humör o annat hos honom att göra också.  Även om jag skrivit en del andra trådar så har jag inte skrivit allt. Det tar jag med barnpsykolgen ist. Men en del har jag ju frågat. ;) Sen vet ju jag förvisso att jag kanske är lite extra uppmärksam, mer än andra pga att jag redan har en oro, så det blir väl kanske lätt att man överanalyserar. Jag är nog en såndär harmamma. ;)
Svar på tråden Vet era barn i 10-11 mån åldern vart "mamma och pappa är"?