• Anonym (trötter)

Ni som har stress symptom, kan ni hjälpa mig?

Hej, Har haft stressigt på jobbet en längre tid. Är vanligtvis aldrig sjuk.... Men nu har min kropp sagt ifrån sig på många konstiga sätt. (Är inte helt säker om det är stress jag lider av, är under utredning). Har varit dålig i en månad, men nu börjar jag bli lite bättre. Det började helt plötsligt att jag blev svag i vänstra armen, orkade ingenting med den. Sedan började den värka i handleden och armbågen, det var en riktigt hemks smärta. Efter några dagar så försvann det. Då började det sticka under fötterna, ibland kändes det som elektriska stötar under fötterna. Blod cirkulationen blev dålig och fötterna var iskalla hela tiden. Sedan blen ena benet svagara, samt domnade så fort jag satt eller låg i sängen. Bilkörningen blev jobbig, orkade inte hålla ner gaspedalen. När fötterna blev bra försvann kraften från armarna. Och när armarna var bra så hade jag istället fruktansvärt ont i ryggen. Har varit trött både fysisk och psykiskt. Vissa dagar har jag bara legat i sängen och inte orkat stiga upp.Ibland har jag inte orkat knappt gå men när jag väl har tvingat ut mig så har jag fått lite mer ork. Nu känner jag mig mycket bättre men är trött i vänstra armen samt känner mig fumlig i händerna. Förra natten låg jag vaken till kl 0400 för armen värkte samt att jag hade muskelryckningar på olika ställen i kroppen, vilket jag aldrig brukar ha annars, inte som jag har märkt av iaf. Men nu känns det iaf att det börjar bli bättre och jag känner mig äntligen gladara.  Har mått så dåligt av att kroppen slutade fungera. Det är dessutom psykiskt jobbigt att inte veta vad som är fel. Vet att det här låter hel mysko med vandrande symptom, men så har jag haft det. Så nu undrar jag, är det någon som känner igen sig? Kan stress göra kroppen så här?

• Svar på tråden Ni som har stress symptom, kan ni hjälpa mig?
  • Helle333
    Anonym (trötter) skrev 2011-01-01 20:02:19 följande:
    Hej, Har haft stressigt på jobbet en längre tid. Är vanligtvis aldrig sjuk.... Men nu har min kropp sagt ifrån sig på många konstiga sätt. (Är inte helt säker om det är stress jag lider av, är under utredning). Har varit dålig i en månad, men nu börjar jag bli lite bättre. Det började helt plötsligt att jag blev svag i vänstra armen, orkade ingenting med den. Sedan började den värka i handleden och armbågen, det var en riktigt hemks smärta. Efter några dagar så försvann det. Då började det sticka under fötterna, ibland kändes det som elektriska stötar under fötterna. Blod cirkulationen blev dålig och fötterna var iskalla hela tiden. Sedan blen ena benet svagara, samt domnade så fort jag satt eller låg i sängen. Bilkörningen blev jobbig, orkade inte hålla ner gaspedalen. När fötterna blev bra försvann kraften från armarna. Och när armarna var bra så hade jag istället fruktansvärt ont i ryggen. Har varit trött både fysisk och psykiskt. Vissa dagar har jag bara legat i sängen och inte orkat stiga upp.Ibland har jag inte orkat knappt gå men när jag väl har tvingat ut mig så har jag fått lite mer ork. Nu känner jag mig mycket bättre men är trött i vänstra armen samt känner mig fumlig i händerna. Förra natten låg jag vaken till kl 0400 för armen värkte samt att jag hade muskelryckningar på olika ställen i kroppen, vilket jag aldrig brukar ha annars, inte som jag har märkt av iaf. Men nu känns det iaf att det börjar bli bättre och jag känner mig äntligen gladara.  Har mått så dåligt av att kroppen slutade fungera. Det är dessutom psykiskt jobbigt att inte veta vad som är fel. Vet att det här låter hel mysko med vandrande symptom, men så har jag haft det. Så nu undrar jag, är det någon som känner igen sig? Kan stress göra kroppen så här?
    Det finns säkert många svar på din fråga men JA absolut. Det KAN vara en allvarligt varning ifrån din kropp att den inte orkar mer. Min sambo får ont som f*n i bröstkorgen så fort han stressar upp sig över saker efter att ha haft en riktigt stressig höst förra året när han verkligen satsade ALLT på skolan han gick i på hösten. Jag menar att han satsade verkligen ALLT. Han struntade i att sova ordentligt, åt inte ordentligt, stressade, pluggade så mycket att han till slut kollapsade över sina böcker och sov 12 timmar i sträck.

Har du pratat med en läkare om det här? Annars bör du göra det snarast, både för att utesluta andra orsaker och för att få igång hjälp om det är stress som signalerar. Innan det händer något riktigt allvarligt!!!!!!!
  • Anonym (trötter)

Ja, jag har varit hos läkaren. Har en tid till Neurologen om några veckor. Hoppas bara att det inte är något allvarligt.  Fast läkaren har inte nämnt stress, bara att det kan vara brist på något. (Det var det inte,har fått provsvaren). Så då misstänkter de neurologiska sjukdomar....

• Anonym (trötter)

***puffar*** inga fler?

• oroligmamma
    Anonym (trötter) skrev 2011-01-01 20:02:19 följande:
    Hej TS, det var en tid sen du skrev tråden. Hur har det gått för dig? Bra hoppas jag.
    Känner liknande symptom med vandrande smärta, pirrningar, domningar, känsla av elektriska stötar i kroppen, fumlig i händerna och svag i ben och armar, dålig blodcirkulation, trötthet mm.  Har även värk i nacke och konstig känsla i munnen/svalg samt stickningar i tungan. Allt känns jätteobehagligt och jobbigt.Väntar nu på nytt besök hos neurolog pga min oro/ångest/rädsla över alla mina symptom. De i min omgivning samt läkare, neurolog och psykolog säger stressymptom (efter ett par år av svåra privata händelser och krävande heltidsjobb) men jag är rädd för att det ska vara nåt mycket mer allvarligt.
  • Anonym (Anonym)

Hej!

Tror själv att jag lider av stress (utmattning). Började med att jag fick en panikattack för ca 3 år sedan. Dröjde sedan ett halvår innan en ny attack kom. Efter det så drog allt igång, hamnade i en slags bubbla ( overklighet) och började må piss. Fysiska symptom så som värk i kroppen domningar stickade kännsla på huden, flummig i händerna dålig blodcirkulation kände mig svagare ont i huvudet spänner käkarna så jag får ont i öronen till å med. Torrt hår konstiga utslag fetare hy finnar magproblem pirr i kroppen. Ont i ögonen. Kommer inte på allt men är mycket mer.

Psykiska symtom så som orolig helatiden från att jag vaknar till att jag går och lägger mig, nedstämd på grund av allt tro jag, hypokondri känslig för ljud och ljus. Bli irriterad för inget och kan börja grina för inget . Svårt att koncentrera mig, känner mig tom ibland och har svårt att formulera mig samt att jag tappar ord. Har otroligt dåligt minne.

Finns så mycket mer att skriva men kommer inte ihåg allt. Är fortfarande i fast i allt det här och det är otroligt jobbigt. Har varit hos läkare som sagt att det är stress och en del säger ångest men blir som aldrig nått utav det ? Ska till en kurator nu på tisdag så får se vad hon säger.

Nån fler som har liknande symptom ?

• Anonym (Marie)

Hej, jag inser att det var länge sen det skrevs i denna tråd men det skulle betyda otroligt mycket att få höra hur det har gått för er? Jag har nämligen liknande symptom med svaghet, fumlig, smärta, muskelryckningar men mestadels ensidig. Det har hållt i sig i ett år och blir inte bättre, det skulle betyda enormt mycket att få höra hur det gått med era utredningar och symptom?

Svar på tråden Ni som har stress symptom, kan ni hjälpa mig?