• Celindan

Marockos valuta dirham??? HJÄLP!

Vi ska åka till Marocko om två veckor. Spännande, första gången resa med barn för vår del!! Men resfebern börjar knacka på dörren o vi tänkte börja kolla på lite praktiska saker - som landets valuta och hur vi gör med kontanters vara eller icke vara.
    Kollade på FOREX hemsida där vi fick veta att valutan hette dirham - men den stod inte med i listan över aktuella kurser. Har således ingen aning om hur mycket en dirham är eller hur många dirham jag får för 100 SEK.
    Nån som vet? Har mailat FOREX kundtjänst i ärendet, men det är förstås kontorstider och jag vill veta NU.
    Vi har handelsbanken som vår bank - ngn som vet vilken avgift de tar vid kontantuttag i utlandet, eller om man får betala extra när man i utlandet betalar med sitt VISA-kort?

Resecheckar är väl ganska omodernt these days, vi hade tänkt att leva på kortet och ha en liten aning kontanter med oss. Tips och råd kring detta mottages tacksamt!
    Vidare ska vi en vecka till Agadir och tar glatt emot tips på sevärdheter och göromål som gör våra 7 dagar till underbara minnen!!! Ungarna är 4 resp 6 år, om det har betydelse.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Marockos valuta dirham??? HJÄLP!
  • Mumselumsan

100 marockanska dirham är i dagsläget ung 80 sek.

I princip alla kort har ett valutaväxlingspåslag och det brukar röra sig om 1-2% per uttag/köp. Sen har en del  banker en avgift för varje uttag du gör och om Handelsbanken har det  vet jag inte men det brukar röra sig om någonstans mellan 30-45 kr per uttag.

Finns många små krypin i likheter med kiosker och småbutiker där kort inte tas emot så en del kontanter är bra att ha med. Oftast kan man ju  växla på hotellen med.

Hyr bil, öknen ligger nära inpå städerna och det är fantastiskt att komma ut och se detta. Fattigdomen är stor i Marocko och det kommer ni garanterat märka av både när ni lämnar städerna och ger er ut och ser de små hyddorna som människor bor i och de tunna små krakarna till åsnor de har. Mycket tiggeri finns med.

Läs på innan ni åker och få ut så mycket ni kan av resan

Om ni hyr vespor eller bil tänk på att det är noll i trafikvett, så var försiktiga. Besök marknaden som ligger utanför Agadir, en upplevelse utöver det vanliga!

Trevlig resa!

juwilo.blogg.se

• Celindan

Mandarin: Jaa....är det krångligt att avvika från det mest "turistiga"  o komma ut o se landsbygden? "Vanliga" marockaner liksom? Måste kvinnor o barn bära slöja eller gömma håret? Får jag vara klädd i linne o kjol o visa hud? Hur är det med befolkningens engelskakunskaper? Vad kostar en enkel lunch ute på nåt hak? Är det höger- eller vänstertrafik?
    Hur växlar jag på hotellet? Från svenska kronor till dirham? Kan jag växla med kortet eller måste jag liksom ha sedlar att lämna in?

• Mandarin

Får jag vara klädd i linne o kjol o visa hud?
    ja vist men vissa män tittar och kommenterar, agadri och marach känndes väldigt erupeiskt  och öppet. 

Är det krångligt att avvika från det mest "turistiga"  o komma ut o se landsbygden?
    det skulle jag inte tro, det finns "turistbyråar" överallt de annornar allt möjligt tex köra 4 hjuling i öknen. resor sevädheter i stan, man kan även hyra en bil... prata med dem, de finns överallt. Och hyr en bil med förare över en dag eller ett par timmar. taxi är billgt också 15 för de stora och 10 för de små  innom stan. 

Hur är det med befolkningens engelskakunskaper? de pratar mest franska / marokanska arabiska  men man klar sig på engelska. Affärerna och på hotellet pratar de så klrat engenska,   

Vad kostar en enkel lunch ute på nåt hak? vi hittade ett ställe som vi tyckte om  där kosade det 30-45 driham. Dyrare på hotellet.

Är det höger- eller vänstertrafik? om jag inte mins fel så var det väster. Men vi körde inte själva.   

Hur växlar jag på hotellet? Från svenska kronor till dirham? Kan jag växla med kortet eller måste jag liksom ha sedlar att lämna in? Vi tog med oss evro men man kan även växla med svenska kr. Några kort uttag gorde vi inte.  Man får inte ta ut birham från landet.

Något jag rekomenderar är att ta en helkropps masage, billigt och de är jätte duktiga.  Gå inte på hammam tvätthus typ det var så äkligt.... 

• Mumselumsan

Läste lite i tråden nu och såg det där med kläder och visa hud, när ni går på stan osv så är marockanerna ganska påflugna (araber överhuvudtaget faktiskt) både när det gäller att försöka sälja och att vissla och skrika efter kvinnliga turister. Om ni skulle besöka marknaden jag föreslog så ska du va "ordentligt" klädd, för där anses det inte ok att vara för bar. Men ni ska absolut  åka dit om ni får möjlighet

Maten tyckte vi var sådär, på flera ställen tyckte vi att det lös igenom att det var ett fattigt land vi rörde oss i men sen fanns det bra ställen med. & skulle det krisa eller att barnen inte uppskattar maten så finns  tex Pizza Hut.

De är enormt duktiga på kakor etc så besök konditori, om inte annat så är det en upplevelse för ögat om man nu mot förmodan inte skulle vilja skulle vilja smaska i sig

• Celindan

Okej!! Tack så mkt!

Hur är det med slöja då? O att barnen (flickor, om nu det spelar roll) har klänningar utan ärmar är ok? "Ordentligt" klädd på marknaden vad betyder det, långärmat o långbyxat? Är knälång kjol ok?

Ja, kakor haha, då blir mannen lycklig iaf! Han är väldigt svag för sötsaker...=)

• 73malin

Hej! Min man kommer från Marocko och min svärmor har lägenhet i bl.a. Agadir och jag har varit där massor av gånger. Kläderna behöver du absolut inte oroa dig över du kan ha precis vad du vill om du inte ska besöka moskéer såklart. I själva Agadir finns inte så mycket att se eftersom det är en relativt nybyggd stad men souken (marknaden) inne i Agadir bör ni inte missa. Den är som allra bäst på söndagar och tänk på att pruta. Sen kan det vara trevligt att besöka den gamla staden Agadir som ligger uppe på berget ifs bara ruiner men utsikten är fin. Har ni tillgång till bil så hade jag absolut besökt Marrakesh en av mina favoritstäder i Marocko. Där finns massor att se och marknaden på torget Jem Elfna är ett måste speciellt på kvällen.

• 73malin

I Agadir finns en fågelpark som barnen brukar uppskatta och utanför ingången finns ett tåg som tuffar genom stan även det uppskattat av barnen. På kvällarna vid stranden på esplanaden är ett ypperligt tillfälle att umgås med "vanliga " invånare och inte bara en massa turister. Vissa år har det tom varit ett par karuseller på parkeringen brevid esplanaden. Det finns en turistaffär Bonprix tror jag den heter i den hittar du allt du behöver till ett fast pris(ganska dyrt) om man retar sig på prutandet. Ja detta var bara lite...... Fråga på om du undrar mera saker :)) hoppas du får en fin semester

Svar på tråden Marockos valuta dirham??? HJÄLP!