• Celindan

Marockos valuta dirham??? HJÄLP!

Vi ska åka till Marocko om två veckor. Spännande, första gången resa med barn för vår del!! Men resfebern börjar knacka på dörren o vi tänkte börja kolla på lite praktiska saker - som landets valuta och hur vi gör med kontanters vara eller icke vara.
    Kollade på FOREX hemsida där vi fick veta att valutan hette dirham - men den stod inte med i listan över aktuella kurser. Har således ingen aning om hur mycket en dirham är eller hur många dirham jag får för 100 SEK.
    Nån som vet? Har mailat FOREX kundtjänst i ärendet, men det är förstås kontorstider och jag vill veta NU.
    Vi har handelsbanken som vår bank - ngn som vet vilken avgift de tar vid kontantuttag i utlandet, eller om man får betala extra när man i utlandet betalar med sitt VISA-kort?

Resecheckar är väl ganska omodernt these days, vi hade tänkt att leva på kortet och ha en liten aning kontanter med oss. Tips och råd kring detta mottages tacksamt!
    Vidare ska vi en vecka till Agadir och tar glatt emot tips på sevärdheter och göromål som gör våra 7 dagar till underbara minnen!!! Ungarna är 4 resp 6 år, om det har betydelse.
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Marockos valuta dirham??? HJÄLP!
  • 73malin

Hej!!
    Bara såååå nyfiken på hur ni hade det och vad du tyckte om allt och om ni var i Marrakesh ???

• Celindan

Hemma nu, Malin har till o med fått se bilderna via fejjan. Nån mer som ville veta nåt?? =)
    Vi hade det i alla fall heeeelt underbart!
    Åker gärna dit igen, men aldrig mera Marrakech (apor i kedjor o pampersblöjor, snubbar som sålde mänskliga tänder i lösvikt o tillverkade gommar på beställning, på Djema el Fnaa skulle stollarna i princip ha betalt för nånting om man bara råkade ofrivilligt etablera ögonkontakt!!!)och aldrig mera charter. Gärna Agadir, men i så fall syr vi själva ihop resan. Taxibilarna slåss ju om kunderna även på flygplatsen!
    Vi hade 22 grader varmt i Atlanten och 25 grader varmt i skuggan. Såg knappt ett moln på himlen.
    Höjdpunkten var kamelridningen, 2 timmar för 400 dh och så dricksade vi guiden 100 dh. Han gick i princip ner på knä o näranog grät av tacksamhet. Totalt betalade vi således motsvarande 400 svenska kronor för 2 timmar på kamelryggen för hela familjen (2 kameler till 4 pers), fick se och lukta på eukalyptusträd, Soussflodens fantastiskt glittrande vatten, red igenom en berberby som låg precis bredvid ett av kung Mohammed VI:s pampiga palats. Värt varenda krona och egentligen mer därtill. Barnen fick sig verkligen en upplevelse, och vi också. Detta var egenarrangerat, Apollo suger pung. De skulle ha det dubbla och deras övriga arrangemang riktigt skrek provisionsförtjänst för resebyrån. Till exempel "inspirationsmötet" i nån jävla matt-affär dag 2, det var ju bara ett reklamjippo för att vi skulle köpa deras mattor eller skinnjackor!! Eller Marrakechresan, vi betalade nästan 2000 dh för oss fyra och ändå fick vi bara 2 timmar egen tid på souken där och på torget, detta för att reseledaren släpade med oss till nåt jävla berberapotek där vi fick genomlida en föreläsning i 1 timme om kryddor o oljor, som vi överhuvudtaget inte är intresserade av! Säkert feta pengar i Apollos ficka, många i sällskapet köpa mycket.. Gör mig svinförbannad. Vi guidades också till en moské och Bahiapalatset - drygt, långsamt o jävligt ointressant. Vi hade väl kunnat få se Yves Saint  Laurents trädgård istället?? Eller erbjudas ENBART egen tid och informeras om mötesplatsen en viss tidpunkt och blivit visade till densamma, så vi fått mer egen tid? Nä så vidrigt dåligt upplägg av den resan. Som sagt, aldrig mera Marrakech.
    Uniprix var bra, fasta priser och man kunde slippa det eviga prutandet som efter ett tag blev jobbigt. Souken var nästan för hysterisk på söndagen, vi var där både lördagen o söndagen.
    Brände ca 10 000 och lärde oss snabbt att det var hårdvaluta på mynten, de dricksades jämt bort. Maten var av varierande kvalitet, dock fantastiska middagar på hotellet!

that's it....i korthet =)

• Yrja M

Hej Jag undrar hur klimatet är där nu i februari? Går det att sola och bada?

• Yrja M

Är det föresten "säkert" att åka till Marocko nu, eller är det mycket oroligheter där?

• 73malin

Trevligt att ni hade det fint i Agadir!!
    Tycker att det är såå tråkigt att ni inte tyckte om Marrakesh för där kan verkligen vara underbart. Kanske är det annorlunda när man har som jag en man som kommer från Marocko ;))))).
    Dina bilder är jättefina, tack för att jag fick se dom.
    Trädgården är jättemysig, kanske kan ni göra en tur dit igen ändå såklart utan charter.
    Tror absolut att charterbolagen trissar upp priset på utflykterna. Har ifs aldrig åkt charter dit eftersom jag har svärmor i Agadir +att hon har lägenhet i Tanger.

• 73malin

Mollina, vi är nog inte så flitiga här iom att resan har varit.
    Oroligheterna har inte kommit till Marocko och jag tror inte att det kommer iheller. Tror inte att Marockanerna är lika hårt hållna som i Egypten.
    Vädret där just nu kan vara varierande, fast för det mesta soligt.

• tokfia

Å vad spännande att läsa i den här tråden. Jag åker till Agadir om 3 veckor, 8 april. Läste att det hade varit 25 grader i januari när ni var där Celinda...är det jämnvarmt där eller kommer det att vara ännu varmare i april? Det var det sista datumet Apollo hade för resor till Marocko, så jag hoppas på stekhett väder (behövs efter denna bedrövligt tråkiga vinter, jag hatar verkligen snö hjärtinnerligt..). Tack för alla tipsen, ska satsa på kamelridningen tror jag, åker bara en vecka och vill ligga i solen så mycket som möjligt för att mjuka upp stela muskler o leder..

• 73malin

Kul!!!
    Hoppas du får en trevlig resa.
    Vädret är ju bättre ju närmre sommaren vi kommer, så med lite tur så kan du få riktigt varmt!!
    Hör av dig om du har några funderingar !!!

• tokfia

Ja, jag ser fram emot detta riktigt mycket nu!
    Det jag undrar över är pengar, ska man ta med Euro, dollar eller ta ut ur bankomaten? Vi landar kl 11 en fredag, så vi borde vara på plats inom rimlig tid..och om man tar ut för mycket...är det jättekrångligt och förlustaffär att växla tillbaka på flygplatsen (iom att man inte får ta med dem ut..).
    Frukost ingår på vårt hotell,men vad brukar det vara för frukost? "Lunchbuffe" (som i Thailand..) eller rostat bröd o ett glas juice...eller mellanting? Och om man räknar med lätt lunch och middag på en inte alltför exklusiv restaurang (inkl vin till maten), klarar men det på 150 kr/dag?
    Om man vill köpa öl eller vin, finns det i vanliga butiker? Dyrt? Jag menar typ att ta med en flaska vin o dela på på balkongen....eller en burk öl "after beach"?

• 73malin

Ang pengarna så hade jag tagit ut ur automaten, tror det är enklast. Vet ifs inte hur du har det med avgifter och så....
    Frukost..tja, vilket hotell är det ni ska bo på?? Men rent allmänt så är nog inte frukosten något som är jätte avancerat. Skulle typ tro på kaffe, juice, bröd, smör, sylt ev något pålägg.
    Ska ni sola och bada eller åka på utflykter ??
    Såg du förresten det nya reseprogrammet "resebyrån" på svt?? Det handlade om Marrakesh
    Reser du ensam eller med familj/vänner?

• tokfia

Vi ska bo på Amadil beach, och jag vill mest bara ligga i solen o må gott! Möjligtvis en kamelutflykt...o kolla centrum i staden förstås!
    Jag reser tillsammans med särbo o vi får kolla "resebyrån" på nätet. TAck för svaren så långt, jag tror jag satsar på att ta ut i automaten på plats!

• 73malin

försök att klämma in ett besök på Souken, gärna då på en söndag :)) Det är en upplevelse kan jag lova :)))

• tokfia

Ja, souken ska vi absolut besöka! Jag är även sugen på att prova Hamam, något speciellt du kan rekommendera eller något jag ska tänka på inför detta?

• 73malin

Hej! Förlåt att jag inte skrivit tbx men har haft fullt upp.
    Ville bara höra hur det gick på din resa??

• tokfia

Det gick jättebra! Vädret var lite mulet på förmiddagarna, men klarnade sedan upp. Det som var tråkigt var att jag var väldigt dålig under resan (jag lider av ME), ovh orkade inte med några utflykter. Vi hade rullstol med, och det funkade perfekt, kvällspromenad på strandpromenaden till restaurangerna blev möjligt! Och incheckning med rullstol var perfekt , inget köande någonstans!

• 73malin

Tråkigt att höra att du var dålig under resan. Hoppas att du ändå känner att du fick en bra resa. Ja med tanke på rullstolen var det kanske bra att ni inte tog er till souken iaf, det kan vara ganska trångt där.
    Hoppas du är bättre nu.

• Farah94

Hej!

Jag är en tjej som åker till Marocko om två veckor och vill gärna veta vad är det för valuta de använder ?????

Svar på tråden Marockos valuta dirham??? HJÄLP!