• MMM01

Vilka kläder till längdskidor?

Vilka kläder är bra när jag åker längdskidor? Vad ska jag tänka på när jag letar? Tips på prisvärd affär i Stockholms området?

• Svar på tråden Vilka kläder till längdskidor?
  • Bottis

Inte termosar.
    Ett bra underställ och ett tunnare vindställ. Jag upplever det som att det är skönast att vara lätt klädd så att mankan få ett fritt rörelseschema och inte blir blytung vartefter man svettas. Ha heller inte för tjockt på fötterna, skavsårsvarning...
    Har inga tips på prisvärd affär, bor inte i Sthlm längre men The Stadium funkar ju alltid.
    Lycka till. 

• Ramborg

Jag brukar ha:

Underställ i funktionsmaterial.
    Längdskidbyxor som är ganska tighta, vindtäta på främre halvan och stretchtyg på bakre.
    Microfleece tröja.
    Tunn vindjacka som jag också har när jag springer på somrarna.
    Om det är riktigt kallt brukar jag ha fleece-boxer-kalsonger under skidbyxorna.

Det är viktigt med underkläder i funktionsmaterial, det gör stor skillnad för mig om jag har trosor i bomull eller funktionsmaterial, man blir ganska kall av bomull.

Mitt förslag är att du köper riktiga längdskidhandskar, och i övrigt kör lager-på-lager med vanliga löparkläder och funktions-underställ. Slalomkläder funkar inte alls för mig för det blir så otympligt, man behöver en annan rörlighet för längdskidor. Om du vill kan du ju köpa särskilda längdskidbyxor, det gjorde jag först efter några säsonger. Handskarna är viktiga för vanliga vantar slits jättemycket och så kan man få skav av stavarna. Längskidhandskarna har mjuk skinnskoning precis där det behövs.

Och det är normalt att frysa de första fem minuterna av turen, då har man lagom med kläder! 

Jag brukar också ha en stor gosig fleecetröja i bilen och ta av mig de svettiga kläderna innan hemfärden, det gör ganska mycket för hur det känns, att komma ur den blöta funktionströjan och sportbehån.

Svar på tråden Vilka kläder till längdskidor?