• Mjolle

Skall män jobba på förskolor?

I en annan tråd i jämställdhetsforumet ställde jag frågan "Hur får in fler män på förskolorna?".
    Min tanke var att det kunde vara bra för barn att bli omhändertagna av både män och kvinnor.

I tråden har det dykt upp flera förslag, men även dykt upp synpunkter om att män generellt inte borde få jobba med små barn eftersom de kan vara pedofiler.

Hur ser ni på män i förskoleverksamhet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skall män jobba på förskolor?
  • lillkorpen

Jag tycker att det är viktigare med lämplighet än kön. Fast det gäller ju alla yrken. Personligen så hoppas jag att det finns män på förskolan när det är dags för mitt barn att börja där, jag har själv uteslutande positiva erfarenheter från manlig förskolepersonal.

Den enda "dagisfröken" jag kommer ihåg från min barndom var just manlig, han betydde mycket för mig och jag är glad att han fanns där. 

• SilverEmma

Jag tycker det är självklart att män ska finnas på förskolorna och det är synd att vissa män får misstankar om att vara pedofil bara de nämnder att de vill jobba med barn.

• Dixabilly

Självklart män ska jobba med barn!

Och, vaddå, det finns väl kvinnor som gör övergrepp också? Ska kvinnor inte få bli lärare för högre åldrar, med tanke på hur många övergrepp kvinnor gjort på yngre elever..?

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Oj vad det blåser

Klart män ska få jobba på förskola, barn behöver förebilder av båda könen. Kvinnor kan vara lika mycket pedofiler så könet spelar ju ingen roll i den frågan.

• Punkster

Pedofiler? Vad blir isf nästa steg? Ska män få vara föräldrar/ha vårdnaden om barn? Tänk om de är pedofiler? Nej, det är nog bäst att män håller sig på minst 50 meters avstånd från barn oavsett situation. Flört

Självklart behövs det fler män som jobbar med yngre barn, inte bara på förskolan. Jag jobbar på lågstadiet, och på skolan där jag arbetar är jag den ända mannen som jobbar med barn som är yngre än 12 år. Om man räknar bort idrottsläraren då förstås. På min förra arbetsplats däremot var 3 av 4 personal på fritids för 6 till 8-åringar män. Men det kändes som ett undantag.

Generellt sätt så vill jag nog påstå att man som man inom barnverksamhet får mycket beröm och uppskattning, både från barn, föräldrar och övrig personal.

• StoraD

ja, absolut! Om inte annat blir det mkt konstigt att tala om "genuspedagogik", samtidigt som man varje dag "lär" barn att det bara är kvinnor som kan/får ta hand om barn! 

• SjälvaJag

Självklart, men inte på min förskola

• LivL

Klart de ska! Många är dessutom roligare än kvinnliga fröknar, iaf min egen erfarenhet.

• MalinEddie

Det är ju inte könet som är det viktiga utan kompetens och personlighet. Jag ser gärna fler män inom förskolan.

Svar på tråden Skall män jobba på förskolor?