• TinaBjornerud

Min dotter är iskall om händerna!

Någon som har något tips på VARMA vantar? Köpte Hestra, http://www.outnet.se/hestra/fjellvotten-jr-mitt.php
     för dom skulle vara absolut varmast enligt han i butiken. Men min dotter är iskall om händerna!

Nu idag när vi var ute (det är -7) hade hon stickade ullvantar och över dom hade hon Linbergs skinnvantar http://www.lindbergshop.se/b2c/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&sortIdx=16&parent=sGLOVEC

Men hon var lika kall! Jag vet inte vilka vantar jag ska köpa. Så om ni har nåt bra tips får ni gärna berätta! :)

• Svar på tråden Min dotter är iskall om händerna!
  • Emerun

Tänkte precis tipsa om Hestra, vi köpte deras Kids wool terry mit, skitbra och de är aldrig kalla. Vet inte om du vågar testa Hestra igen då du inte fick nåt bra intryck av dem och de kostar ju en hel del oxå. Du kan inte prova att köpa ett varmare foder till vantarna du köpte, finns ju olika och man kan byta.

• Nyfiken gul

jag som jobbar utomhus i alla väder så är min erfarenhet att alla former av "skydd" gör att vantarna blir iskalla...

galon, skinn, plast, what ever... det blir snorkallt om det sitter på ett par vantar.

Jag har ett par teddyfodrade tumvantar från Helly Hansen med bävernylon på utsidan - dom är supervarma hur kallt det än är ute.

ett par likadana vantar från Helly Hansen fast med nån form av skinn och galon på insidan av handflatorna gör att jag fryser häcken av mig...

privat har jag ett par stickade Lovvika-vantar och jag fryser aldrig i dom. Min son har också lovvika och han fryser inte heller hur länge dom än är ute på hans dagis. Han fick låna ett par fodrade galonvantar vid blötsnö men dom åkte fort av när han började frysa i dom.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • TinaBjornerud
    Emerun skrev 2011-01-02 13:58:34 följande:
    Tänkte precis tipsa om Hestra, vi köpte deras Kids wool terry mit, skitbra och de är aldrig kalla. Vet inte om du vågar testa Hestra igen då du inte fick nåt bra intryck av dem och de kostar ju en hel del oxå. Du kan inte prova att köpa ett varmare foder till vantarna du köpte, finns ju olika och man kan byta.
    Ja jag hade Hestra till henne förra året, och dom var jätte bra. Bara det att det var en kortmodell. Och dom var mycket tjockare. Men när jag frågade han i butiken vilka som var bäst så sa han dom jag köpte nu.

Jag satt och tittade lite på internet nu, och då såg jag att det fanns annat foder att köpa, så får väl prova det. :)
  • TinaBjornerud
    Nyfiken gul skrev 2011-01-02 14:17:15 följande:
    jag som jobbar utomhus i alla väder så är min erfarenhet att alla former av "skydd" gör att vantarna blir iskalla...

galon, skinn, plast, what ever... det blir snorkallt om det sitter på ett par vantar.

Jag har ett par teddyfodrade tumvantar från Helly Hansen med bävernylon på utsidan - dom är supervarma hur kallt det än är ute.

ett par likadana vantar från Helly Hansen fast med nån form av skinn och galon på insidan av handflatorna gör att jag fryser häcken av mig...

privat har jag ett par stickade Lovvika-vantar och jag fryser aldrig i dom. Min son har också lovvika och han fryser inte heller hur länge dom än är ute på hans dagis. Han fick låna ett par fodrade galonvantar vid blötsnö men dom åkte fort av när han började frysa i dom.
    Vart har du hittat dom vantarna? :)
  • Mamma och Fru

Har köpt Isbjörn of Sweden's (nanook) handskar åt mina, och dom är alltid varma om händerna... Dyra i inköp, men jag är jättenöjd iaf.

• TinaBjornerud
    Mamma och Fru skrev 2011-01-03 09:46:51 följande:
    Har köpt Isbjörn of Sweden's (nanook) handskar åt mina, och dom är alltid varma om händerna... Dyra i inköp, men jag är jättenöjd iaf.
    Tack för tipset! :) Jag betalar gärna när jag vet att hon slipper frysa.
  • alvide

De på outnet.se gav dig inte fel info utan de ska vara varma.Flört
    Svårt det där.
    Kanske är det för trångt i vantarna? Lager på lager principen är rätt men är det för tajt mellan lagren så hjälper det inte så mycket. Viktigt att det finns gott om utrymme mellan de olika vantarna. För det är luften som är det värmande och inte själva materialen. Materialen hjälper luften att stanna kvar.

• Finesse

Vi har Fix från Lindex.. och min dotter är kokhet om händerna när vi kommer in. Bor i Norrland, utanför Umeå och enligt lokaltidningen har vi haft EN dag sen i november med plus grader.. resten har legat på -10 till -25 grader.. 

Idag är det som vanligt -10 grader.. 

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Armani
    Emerun skrev 2011-01-02 13:58:34 följande:
    Vart kan man köpa lösa foder till handskarna? Vi köpte Hestras Fjellvott Jr till dottern för en vecka sen och har varit nöjd fram till idag då jag blev riktigt besviken på dom, efter en timmes aktiv lek i snön (där hon alltså rör sig hela tiden) i -13 grader så slutade det hela med att hon plötsligt började gråta för att hon var så kall om händerna
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • alvide
    Armani skrev 2011-01-04 15:07:50 följande:
    Vart kan man köpa lösa foder till handskarna? Vi köpte Hestras Fjellvott Jr till dottern för en vecka sen och har varit nöjd fram till idag då jag blev riktigt besviken på dom, efter en timmes aktiv lek i snön (där hon alltså rör sig hela tiden) i -13 grader så slutade det hela med att hon plötsligt började gråta för att hon var så kall om händerna
    Deras lösa ullfoder går att köpa på  t ex getout.se.
    Var hon blöt i vantarna?
    Prova o ha magiska vantar i ull eller Hestras Polartec power dry som finns i barnstorlekar under.
  • Armani
    alvide skrev 2011-01-04 15:18:51 följande:
    Deras lösa ullfoder går att köpa på  t ex getout.se.
    Var hon blöt i vantarna?
    Prova o ha magiska vantar i ull eller Hestras Polartec power dry som finns i barnstorlekar under.
    Tack
    Nej inte blöt alls. Sitter och kollar nu men hittar ingenstans i helles strl (2)... Annars får jag prova med hennes ullvantar under, men synd att det ska behövas i en sån dyr handske som lovas vara så varm Obestämd
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥Alicia 081015 & Noel 100503♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • alvide
    Armani skrev 2011-01-04 16:01:43 följande:
    Tack
    Nej inte blöt alls. Sitter och kollar nu men hittar ingenstans i helles strl (2)... Annars får jag prova med hennes ullvantar under, men synd att det ska behövas i en sån dyr handske som lovas vara så varm Obestämd
    Det är surt. Men när det gäller frusna barnhänder finns det inga supervarma vantar. Dock hjälper det att ha lager på lager. Så testa tunna ullisar under.
  • Nani82

Lite sent men tipsar iaf om ett par vantar (Bröjessons) som min son varit svettig om händerna i och vi bor 10 mil norr om polcirkeln. Har oxå Hestra åt honom dom med lite som foder och ull. Vet inte vad dom heter. Iaf så är inte jag heller så impad, köpte deras stickade ullvante till det i nåt angora material. Är ändå kall. Sen sprang jag på dessa i vår skoaffär och slog tll för att tanten sa att flera sagt att dom varit varma och så kostade dom "bara" 150:- mot för Hestras dyra iaf. Tänkte att det är bra med extra vantar hur som helst. Har även Hestras Baby-aktiga vante med mycket foder men då får man ta mej tusan knappt in tummen och dom är som så tjocka att röra handen i. Hålla i en spade tex. (han är 2 år.) Han har varit blöt i dom här vantarna, enda nackdelen så är det lite varmare ute tar vi Hestra annars dessa! http://borjesson.nu/pandav1barnsvart36pack-p-1370.html Men det där med vantar och skor är så himla individuellt vissa fryser mer eller mindre i allt. Man får som prova sig fram. Just händer och fötter är iaf väldigt svårt. Glad

• Jonas123

Har varit lite kritik mot Hestra Fjellvott JR. Vi har provat ett antal olika vantar till våra tre barn bla Hestra Baby Zipp Primaloft och en massa som jag inte vet vad de heter. De som har fungerat absolut bäst tycker jag har varit Fjellvott. Nackdelen är att de har en tendens att bli blöta men eftersom man tar ut fodret när man torkar dem så är de torra på någon timma bara så det är inte ett problem.

Har ganska aktiva barn och andra handskar har barnen svårt att använda händerna med och rör inte fingrarna. Tror det är därför som våra barn alltid har varit varma med Fjellvott eftersom det är lättare att röra fingrarna i dem.  

• Jonas123

En till fråga bara. När du först har ullvantar och sedan skinnvantar utanpå. Kan barnen röra handen och fingrarna? Om de inte kan det är det väldigt svårt att hålla sig varm i kombination med det alvide skriver om att det är "luften" som värmer. 

Jämför tex att i 30 minuter sitta still eller att promenera eller göra något aktivt -10. Det blir ju samma sak om barnen inte kan använda händerna eller röra fingrarna. 

Svar på tråden Min dotter är iskall om händerna!