• Anonym (syster)

Funkar Hypnos?

Hej.

Jag undrar om någon av er har erfarenheter av hypnoterapi? Funkar det?

Jag har ett relationsproblem som har följt med i ca 30 år. Min syster och jag kan knappt vara i samma rum, förrän känslor från barndommen bubblar upp och det blir bråk och tjafs av alla det slag. Min mamma är ledsen, hon vill att vi ska hålla sams, men det här är känslor och konflikter, rivalitet, och svartsjuka som ligger så djupt. Jag undrar om man kan ta bort dessa känslor? som man kan hypnotisera bort fobier mm. Göra så jag inte blir irriterad på syrran för minsta lilla grej. Bråken börjar jämt med att jag blir irriterad och sur, envis som jag är går det inte över så lätt och till slut får hon ett utbrott. Om jag inte blev irriterad och sur skulle hon nog inte få utbrott som hon får nu.

Jag vet att hypnos kanske låter som den lätta vägen, men vi är 31 och 30 år år. Det har pågått sen vi var små och jag vill bara slippa känna som jag gör när jag ser henne. Jag vill bara känna syskonkärlek och värme i hennes närhet.

Om ni har erfarenhet av detta eller vill tipsa om någon som jag kan vända mig till så snällla gör det.

tack.

• Svar på tråden Funkar Hypnos?
  • Miang

Jag fick min dödsångest mildrad med hypnosterapi. Jag gick under en längre tid i psykoterapi hos en terapeut som även var utbildad inom hypnos. Just när vi kom till dödsångesten där mina känslor var låsta och inte gick att resonera kring som jag kunde göra med andra problem föreslog hon hypnos. Jag var först lite skeptisk men vi prövade och det funkade faktiskt. Jag kan fortfarande känna rädsla för döden men den panik jag kunde få tidigare är borta. Det är 6-7 år sedan nu så det har hållit i sig också.

Det finns säkert olika sorters hypnosmetoder, jag var aldrig helt borta utan bara i djup avslappning så jag minns det mesta vi pratade om. Under sessionen fick hon mig att frammana positiva, trygga bilder som skulle ersätta min uppfattning om döden. Jag kan tänka mig att man kan göra likadant i ditt fall.

Om du bor i Stockholm kan du inboxa mig så får du kontaktuppgifterna till min terapeut.

• Dalton

Jag har också testat hypnos mot en tanke som hakade upp sig trots att jag logiskt visste att tanken var falsk. Det funkade. Jag gick till Fredrik Praesto i Stockholm, har för mig att han har en garanti där han betalar pengarna tillbaka om det inte funkar men inte säker.

• Ican

Miang, kan du skicka de uppgifterna till mig? Hittar inte hur man inboxar dig.

Svar på tråden Funkar Hypnos?