• Annimoll

Koppla i bänkdiskmaskin

Jag fick en bänkdiskmaskin i julklapp och undrar nu har jag ska koppla in den. Det finns en kran, eller vad man ska kalla den, som vi misstänker att man ska koppla maskinen till men vi vet inte. På blandaren finns det en kran för av och på läge, och en sådan vet vi att den används till diskmaskin. Tänkte att det kanske finns någon här som vet hur vi ska göra?

Bifogar bild på "kranen" och blandaren.
    "Kranen" som vi tror att vi kan koppla maskinen till.

Blandaren med av- och påkranen.

Jättetacksam för svar, då jag själv inte vet ett dugg om detta och min far som alltid var den som fixade sådana saker inte längre finns i livet.

/Anna
  • Svar på tråden Koppla i bänkdiskmaskin
  • Emerun

Vad står det i instruktionsboken för maskinen hur ni ska göra?
    Den övre bilden är en koppling,

• Annimoll

I insturktionsboken står det att den ska kopplas under diskbänken, där alla rör och slangar går.. Vet inte vad det heter. Men man måste väl inte göra så? Hemma hos mina föräldrar kopplade pappa in den via blandaren.

Vad menas med koppling då?

• Snäckan666

känn bakom blandaren, där finns nog en bricka som går att ta loss, där ska man koppla in

(snälla, bortse från min städning) Förvånad
  • Annimoll

Japp det finns det. Då ska jag alltså koppla in den där. Tack för tipset! :)

• Stormorsan
    Annimoll skrev 2011-01-02 15:42:08 följande:
    Japp det finns det. Då ska jag alltså koppla in den där. Tack för tipset! :)
    Du behöver en speciell tillsats som kopplas in där, du kan inte koppla in slangen direkt.

Tillsatsen köps i en VVS butik eller stormarknad. Du måste veta vilket märke på blandaren du har.
  • Annimoll

Tack, förstod att jag var tvungen att köpa till något. Gissar på att jag även behöver stänga av vattnet när jag kopplar i diskmaskinen?

Svar på tråden Koppla i bänkdiskmaskin