• Anonym (författaren)

Vill skriva en bok. Men hur?!

Jag har länge funderat på att skriva en bok. Men hur går jag tillväga?

Hur börjar jag?
    Hur skriver man?
    Vad händer när jag är klar, kan man få den publicerad då? Isf hur?

Jag vill skriva en självbiografi men jag har ingen anning hur man går tillväga...

Nån som kan ge lite tips och förslag?

• Svar på tråden Vill skriva en bok. Men hur?!
  • arasen

Jag skulle nog börja att skriva lite om en sak. Det behöver inte vara början på boken. Du kan sätta ihop allt senare. Om du förstår hur jag menar. Att skriva en bok tar tid. Jag har börjat lite smått med en självbiografi och inte alls kommit långt. Det finns ju flera sätt att skriva en bok på. Tänk på vilka du vill rikta in dig hos och tänk på hur du skulle vlja läsa. Skriv så att man fastnar för boken. Att den blir intressant eller rolig/sorglig att läsa. Hoppas du fick lite tips. =)

• Anonym (författaren)
    arasen skrev 2011-01-02 16:03:59 följande:
    Jag skulle nog börja att skriva lite om en sak. Det behöver inte vara början på boken. Du kan sätta ihop allt senare. Om du förstår hur jag menar. Att skriva en bok tar tid. Jag har börjat lite smått med en självbiografi och inte alls kommit långt. Det finns ju flera sätt att skriva en bok på. Tänk på vilka du vill rikta in dig hos och tänk på hur du skulle vlja läsa. Skriv så att man fastnar för boken. Att den blir intressant eller rolig/sorglig att läsa. Hoppas du fick lite tips. =)
    Tack så mkt! Glad

Har lite svårt hur jag ska formulera mig när jag skriver bakåt i tiden. Funderar lite på att skriva som en "dagboksstil" men ja jag vet inte.

Ska nog börja lite smått som du sa, å sen sätta ihop de.
  • arasen

Ja det låter bra med den stilen =) Lycka till!!

• Anonym

Det viktigaste är egentligen inte hur du skriver utan att du har en story som är tillräckligt bra. Är det intressant för läsaren? Ingen tvingar någon att vända blad och det är väldigt lätt att lägga ifrån sig boken och aldrig mer plocka upp den. Kommer du locka fram tillräckligt mycket nyfikenhet? Arbeta på det först. När du har fått fram en bra story kommer du att veta hur du ska lägga upp boken.

Svar på tråden Vill skriva en bok. Men hur?!