Har du sett nån planet på himlen?
Man ska ju kunna se flera planeter på himlen med blotta ögat emellanåt (ofta?), men jag har då aldrig sett något. Har du sett nåt annat än månen? Vad letar man efter, och när kan man se dem?
Man ska ju kunna se flera planeter på himlen med blotta ögat emellanåt (ofta?), men jag har då aldrig sett något. Har du sett nåt annat än månen? Vad letar man efter, och när kan man se dem?
Venus är ju väldigt tydlig den här årstiden. Kolla efter en stjärna som lyser 10 ggr starkare än någon annan!
Jupiter kan man också se särskilt bra under vissa tider på året ...
Så Venus kan man se vilken stjärnklar kväll som helst såhär års? Gud vad spännande, fattar inte hur jag har missat det Hur vet man om det är polstjärnan eller Venus man ser...?
(Jag är faktiskt både smart och allmänbildad på andra områden )
Du kan enkelt se Venus, Mars, Jupiter och Saturnus med blotta ögat, möjligen även Uranus.
Eftersom Venus ligger mellan Jorden och solen ser vi den bara i närheten av solen, strax före soluppgång och strax efter solnedgång.
Kan tillägga också att man med en bra kikare kan se Venus olika faser (Venus har faser pss som månen), stora fläcken på Jupiter och de galileiska månarna (Io, Ganymedes, Europa och Callisto) samt Saturnus ringar.
Venus och Jupiter, jag misstänker att jag sett mars också men det är jag mer osäker på. Och månen såklart!!
Om du ser en stor, ljusstark stjärna som inte flimrar på himlen så är det med största sannolikhet en av planeterna!
Venus är, som andra redan skrivit, lättast. Utöver solen och månen är den det ljusstarkaste objektet på himlen (förutom ISS men den syns sällan i våra breddgrader). Ser man en mycket ljusstark stjärna ganska nära horisonten i väster på kvällen eller i öster på mogonen är det med stor sannolikhet Venus.
De planeter jag sett med blotta ögat är Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus. Jag hade ett amatörteleskop i tonåren och ägnade många kvällar åt att titta på Jupiters fyra stora månar, Saturnus ringar och Venus faser. En gång lyckades jag till och med spana in Uranus i teleskopet. Jag saknar de riktigt mörka vinterkvällarna nu när jag bor i stan.
Alla "stjärnor" som inte blinkar är planeter. Så det finns massor