• ajnas

Har du sett nån planet på himlen?

Man ska ju kunna se flera planeter på himlen med blotta ögat emellanåt (ofta?), men jag har då aldrig sett något. Har du sett nåt annat än månen? Vad letar man efter, och när kan man se dem?

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Svar på tråden Har du sett nån planet på himlen?
  • lövet2

Venus är ju väldigt tydlig den här årstiden. Kolla efter en stjärna som lyser 10 ggr starkare än någon annan!

Jupiter kan man också se särskilt bra under vissa tider på året ...

• ajnas

Så Venus kan man se vilken stjärnklar kväll som helst såhär års? Gud vad spännande, fattar inte hur jag har missat det Hur vet man om det är polstjärnan eller Venus man ser...?

(Jag är faktiskt både smart och allmänbildad på andra områden )

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • Filemon Syklon

Du kan enkelt se Venus, Mars, Jupiter och Saturnus med blotta ögat, möjligen även Uranus.

Eftersom Venus ligger mellan Jorden och solen ser vi den bara i närheten av solen, strax före soluppgång och strax efter solnedgång.

God's away on business
  • Filemon Syklon

Kan tillägga också att man med en bra kikare kan se Venus olika faser (Venus har faser pss som månen), stora fläcken på Jupiter och de galileiska månarna (Io, Ganymedes, Europa och Callisto) samt Saturnus ringar.

God's away on business
  • Tygtiiger

Venus och Jupiter, jag misstänker att jag sett mars också men det är jag mer osäker på. Och månen såklart!!

Om du ser en stor, ljusstark stjärna som inte flimrar på himlen så är det med största sannolikhet en av planeterna!

Krupke, we've got problems of our own!
  • Filemon Syklon
    ajnas skrev 2011-01-02 19:07:17 följande:
    Så Venus kan man se vilken stjärnklar kväll som helst såhär års?
    Just för tillfället ligger dessvärre alla de planeterna som går att se med blotta ögat, under horisonten nattetid men Jupiter, Saturnus och Venus är tillräckligt nära horisonten för att vara synliga tidig kväll eller tidig morgon.

Ut och spana!
    God's away on business
  • Mornie Alantie

Venus är, som andra redan skrivit, lättast. Utöver solen och månen är den det ljusstarkaste objektet på himlen (förutom ISS men den syns sällan i våra breddgrader). Ser man en mycket ljusstark stjärna ganska nära horisonten i väster på kvällen eller i öster på mogonen är det med stor sannolikhet Venus.

De planeter jag sett med blotta ögat är Merkurius, Venus, Mars, Jupiter och Saturnus. Jag hade ett amatörteleskop i tonåren och ägnade många kvällar åt att titta på Jupiters fyra stora månar, Saturnus ringar och Venus faser. En gång lyckades jag till och med spana in Uranus i teleskopet. Jag saknar de riktigt mörka vinterkvällarna nu när jag bor i stan.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • R Franklin
    ajnas skrev 2011-01-02 19:07:17 följande:
    Hur vet man om det är polstjärnan eller Venus man ser...?
    Tror det är någon form av modern astronomisk myt att Polstjärnan skulle vara speciellt ljusstark, så är inte fallet. Det som gör den speciell är att Polstjärnan ser ut att stå i det närmaste alldeles stilla i en punkt kring vilken hela stjärnhimlen moturs vrider sig.
  • Filemon Syklon
    bambigirl skrev 2011-01-03 21:12:41 följande:
    Alla "stjärnor" som inte blinkar är planeter. Så det finns massor

Nja, så många är det trots allt inte. Det finns ju bara åtta fullvärdiga planeter i det här solsystemet så vi kan teoretiskt bara se sju av dem på himlen. Lägg till en handfull dvärgplaneter så landar vi på totalt tolv planeter men ingen av dvärgplaneterna är tillräckligt ljusstark för att vi ska kunne se dem med vanliga amatörteleskop, möjligen med undantag för Ceres.
    God's away on business
Svar på tråden Har du sett nån planet på himlen?