• Anonym (orättvist)

Hur fan har så många råd att fira jul i Thailand?

Jag drömmer att få fira jul/nyår i Thailand med min familj: 2 vuxna + 2 barn men det känns ju helt hopplöst. Kollade på resor för denna jul/nyår men kostar ju minst 70 000 bara i resa+hotell och sen mat+fickpengar på det. Då kollar jag på de billigaste resorna, ska man ha lite finare springer det jju upp mot 100 000. Hur fan kan så många barnfamiljer ha råd med detta? Vi jobbar båda två men kan omöjligt spara så mycket pengar varje år.

Hur får så många detta att gå ihop? Känns så sjukt orättvist att flera i min dotters klass berättar om sina jular i Thailand men hon har inte möjlighet att få uppleva detta.

• Svar på tråden Hur fan har så många råd att fira jul i Thailand?
  • Susanne905

Alla prioriterar olika, vissa lägger undan pengar endast för att kunna resa och kanske inte sparar direkt till annat andra sparar i flera år för att kunna åka, svårare än så är det inte.

• Anonym

Orättvist är det inte. Thailandsresor är ingen mänsklig rättighet. Orättvist är tex att barn dör pga att de inte har tillgång till rent vatten. Det är snarare avundsjuka.

• Bottis

Det undrar jag med Satt och kollade upp resor dit jag med, två vuxna och tre barn, 100 000 papp, omöjligt. Vi tjänar inte skit men det skulle sitta hårt inne att spara ihop till det. Kanske många som har snälla föräldrar, dvs. mor- och farföräldrar som sponsrar

• Anonym

Många tar nog banklån som de surt får betala av varje månad efteråt.

• Majsan70

Vi sparade hårt i 8-9 månader för att få råd. Nu åkte vi inte över jul utan tidigare på hösten. Men vi flög reguljärt o det drog ner priserna.  Vet inte om det kanske blir billigare även äver julen?

• Anonym (......)

Det är dyrt att vara borta över jul och nyår.Folk spar väl pengar och snålar in på andra saker.Så gör vi i alla fall.
    Tycker att 70 000kr låter väldigt dyrt,vi har varit i Thailand ca 10 ggr,och jag tycker att 70 000kr låter mycket.Det finns billigare resor...
    Ni kanske kan åka efter jul och nyår istället,priserna höjs enormt mycket under julen,och jag tycker inte det är värt dom pengarna.

• Anonym

Tycker inte det är orättvist på något sätt. Hoppas att det är något människor sparar till men kanske är det också något folk tar lån till. Svenskar lånar ju pengar till allt känns det som.

• Nightmare

Orättvist?!
    Börja spara istället för att hävda att saker är orättvisa.

• rosyposy

Orättvist är det väl inte alls? Alla prioriterar olika, de kanske inte åker på sommarsemester, jobbar häcken av sig och äter makaroner, går aldrig ut på krogen etc. för att han råd.

Det är ju knappast en rättighet att åka till Thailand över nyår.

Har du inte råd: skaffa nytt jobb med bättre lön och/eller spara mer. Logiskt.

Svar på tråden Hur fan har så många råd att fira jul i Thailand?