Blackbird skrev 2011-01-07 22:27:54 följande:
Jag har tyvärr inte fått ta del av vilka det var som var överens om att MPR-vaccinet inte ledde till autism. Samtidigt vet jag heller inte vilka som låg bakom studien som visade på en koppling.
Nej, och då finns det rimligtvis inte en enda anledning att ta ett beslut att inte vaccinera. Redan när Wakefields studie publicerades var den liten, motsade kunskap vi redan hade och upprepades inte.
Om man ska hävda att "man kan inte alltid lita på experterna" så får man ta och läsa på och hade man gjort det så hade man enkelt sett det jag skriver ovan, att det var en studie och då kan man inte dra några slutsatser. Nu gjorde säkert många det och gjorde ett informerat beslut men andra lät bli att vaccinera sina barn och med det följde onödigt lidande och dödsfall.
Vad jag generellt menar med det farliga i att blint tro på expertsystem är att tilltro utan en uns av kritiskt tänkande får oss då att tro på precis vad som helst, även om det inte är sanning, så länge det kommer från mer "erkända" forskare. Det behöver inte alltid vara sanningen de saker vi får ta del av, tyvärr, även om det är vad vi förväntar oss av experterna och forskarna. Vi vill ju att de ska jobba för vårt bästa!

Ja, jag säger inte emot dig där, man ska vara kritisk. Men om man bara är kritisk mot den ena sidan så är man inte kritisk alls. Men det var precis detta antivaccinationsrörelsen gjorde (och gör), man är kritisk mot den etablerade vetenskapen men inte mot den egna sidans retorik och grunduppgifter. Hela rörelsen bygger på Wakefields studie, en naturlig vilja att förklara autism och ett litet antal anekdoter som baserar sig på ett felslut (att autism uppkommer i samband med vaccination betyder inte att det orsakas av det).
Därför är antivaccinationsrörelsen en av de farligaste vetenskapsfientliga grupper som finns i samhället idag, deras okunskap och ovilja att se bortom sina egna förutfattade meningar har tagit livet av barn.
Men det kan vara bra att vara lite kritisk ändå. Det är inte helt och hållet omöjligt att det kan ligga annat bakom ett uttalande än vårt bästa, om du förstår vad jag menar. Det behöver inte vara konspiratoriskt att tänka som jag gör, men ibland kan det ligga något fuffens även bakom de mest erkända studierna också (även om det aldrig någonsin skulle kunna bevisas av oss "enkla" människor, om du förstår vad jag menar).
Givetvis kan det ligga något "fuffens" bakom de mest erkända studierna, men det som gör dem erkända är också det som minimerar risken för det. De kan upprepas, de har ett bra protokoll, andra studier har samma resultat.
I det här fallet är det glasklart, vaccin räddar liv och orsakar inte autism. Även om det skulle orsaka autism i några få barn så är det värt det (hur hemskt det än kan låta) eftersom alternativet är mycket värre.
Men å andra sidan, att utsätta sina barn för livsfara bara för att man inte alls litar på expertsystem är verkligen dumt. Som sagt, all vaccinering är inte av ondo. De allra flesta har ju forskats fram just för att råda bot på de sjukdomar som förr i tiden kostade så många människoliv. Lite sunt förnuft får man väl ha

Det är precis min poäng, experterna är experter eftersom de vet vad de sysslar med. Man ska inte lita blint på dem men man ska inte heller lita blint på en lärare eller skådespelerska vars barn är autistiskt men som inte kan skilja på virus och bakterier eller aktiv och passiv immunisering.