• Shaun the sheep

Omvandla ett amerikanskt recept till svenska mått?

Jag har hittat ett recept som jag verkligen vill prova imorgon. Problemet är att det är på engelska, med amerikanska mått. Är det någon som har lust att översätta måtten? Jag kollade in lite på recepthjalpen, på deras måttomvandling, men jag blev bara snurrig. Hoppas det finns någon vänlig själ där ute!
    Här är receptet: http://smittenkitchen.com/2007/10/peanut-butter-brownies/

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Omvandla ett amerikanskt recept till svenska mått?
  • Super blondinen

Kan inte nån vara jätte jätte snäll och hjälpa till och översätta receptet till ett svenskt??
    Ser ju jätte goda ut men är värdelös på engelska så vet inte hur man ska göra.
    kopa texten hit.
    Tusen tack alla på förhand.
    Förlåt Ts att jag låna din tråd men blev avis de såg så himla goda ut.

One year ago: Flower Cupcakes with Cream Cheese Frosting

Peanut Butter Brownies
    Adapted from Butterwood Desserts, West Falls, New York via Gourmet, October 2007

Makes 32 brownies, more or less, depending on how you cut them

These “brownies” are more blondie than cakey, with an excellent peanut butter-chocolate contrasts and fantastic edges, for those of you into that sort of thing. Have a glass of milk handy.

For brownies
    2 sticks (1/2 pound) unsalted butter, softened
    1 3/4 cups sugar
    1 cup creamy peanut butter
    2 large eggs plus 1 large yolk
    2 teaspoons pure vanilla extract
    2 cups all-purpose flour
    1 1/2 cups semisweet chocolate chips (9 ounces)**
    1/2 teaspoon salt, see note**

For ganache
    1 1/2 cups semisweet chocolate chips (9 ounces)**
    1/2 cup heavy cream
    1 tablespoon unsalted butter, softened

Make brownies: Preheat oven to 350 degrees F with rack in middle. Butter a 13- by 9- by 2-inch baking pan, then line bottom of pan with parchment paper and butter parchment.

Beat together butter and sugar with an electric mixer at medium-high speed until mixture is light and fluffy, then add peanut butter and beat until incorporated. Beat in whole eggs, egg yolk, and vanilla. Reduce mixer sped to low, then mix in flour until just combined.

Mix in chocolate chips (1 1/2 cups) then spread batter in baking pan, smoothing top. (It will be thick, almost like cookie batter.)

Bake until brownies are deep golden, puffed on top and a wooden pick inserted in center come out with some crumbs adhering, 40 to 45 minutes.

Cool completely in pan on a rack, about 1 1/2 hours.

Make ganache: Put chocolate chips (1 1/2 cups) in a heatproof bowl.

Bring cream to a boil in a small saucepan, then pour over chocolate chips and let mixture stand for one minute.

Gently whisk in butter until it is incorporated, chocolate is melted, and a smooth mixture forms.

Spread ganache on cooled brownies and let stand until set, about 15 minutes.

Brownies keep in one layer in an airtight container three days, and we hope much longer if hidden waaay in the back of the freezer.

* I swapped bittersweet chips for the semisweet by accident, but really liked that bitter, grown-up kick.

** Our store only sells some all natural hipppy-dippy peanut butter. It worked fine but I couldn’t help but feel this recipe needed a bit of salt. It could be that, uh, it needs some salt, or that traditional peanut butter (IstillheartyouSkippy!) has more salt in it. I’d suggest you try the dough/batter (because you’re going to anyway) before you bake it and judge for yourself whether it needs a little more flavor balance.

• Tow2Mater

Brownies

227 g osaltat mjukt smör

414 ml socker

237 ml krämigt jordnötssmör

2 stora ägg plus 1 stor äggula

2 teskedar ren vaniljextrakt (obs vaniljpulver behövs mera av tror jag)

473 ml vetemjöl

355 ml medelsöt choklad (flagor, 266 ml)

½ tsk salt, men beror på vilket jordnötssmor som används

Blanda ungefar som muffins, smör o socker först, sen jordnötssmör. Sen ägg, vaniljextrakt. Sen mjöl, chokladen i sist. Grädda i mitten av 177 deg C ugn ca 40 – 45 minuter (prova med sticka). Låt stå och svalna i formen ca 1.5 timmar.

Glasering

118 ml gradde
    1 tsk osaltat mjukt smör

Koka upp grädden och häll den över chokladflagorna och låt stå i en minut. Blanda försiktigt i smöret tills chokladen smält och blandningen ser slät ut. Sprid ut över de kallnade brownisarna och låt stå 15 minuter.
  • Super blondinen

kanon tusen tack för hjälpen

• Shaun the sheep

Jag översatte receptet igår, men eftersom det redan är uppskrivet så hoppas jag över det! =)

Jag bakade browniesarna idag, de blev jättegoda! Har bara provat när ganachen fortfarande var lite rinnig, alldeles strax blir ett nytt smakprov!

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Super blondinen
    Tow2Mater skrev 2011-01-03 18:19:06 följande:

Brownies

227 g osaltat mjukt smör

414 ml socker

237 ml krämigt jordnötssmör

473 ml vetemjöl

Blanda ungefar som muffins, smör o socker först, sen jordnötssmör. Sen ägg, vaniljextrakt. Sen mjöl, chokladen i sist. Grädda i mitten av 177 deg C ugn ca 40 – 45 minuter (prova med sticka). Låt stå och svalna i formen ca 1.5 timmar.

Glasering

118 ml gradde
    1 tsk osaltat mjukt smör

Koka upp grädden och häll den över chokladflagorna och låt stå i en minut. Blanda försiktigt i smöret tills chokladen smält och blandningen ser slät ut. Sprid ut över de kallnade brownisarna och låt stå 15 minuter.
    Hej Pen och alla andra här kommer en skustering på receptet som underlättar när man ska göra den

1st Burk skippy jordnötssmör (350g)
    1 Påse Odense chokolade knapper till kaka och 1st till toppingen.

227 g osaltat mjukt smör

414 ml socker

237 ml krämigt jordnötssmör.  Här rekominderar ja 1st burk Skippy 350g blir mer rätt.

473 ml vetemjöl

355 ml medelsöt choklad (flagor, 266 ml) Här så rekomenderar ja 1st påse Odense Chokolade Knapper (150g)

Glasering

355 ml medelsöt choklad (flagor, 266 ml)  Här är det samma som kakan 1 påse Odense Choklade knapper

118 ml gradde
    1 tsk osaltat mjukt smör

Svar på tråden Omvandla ett amerikanskt recept till svenska mått?