• Chasingdreams

Hur känns er ägglossningssmärta?

Jag brukar alltid känna av min ägglossning tydligt.
    Hur länge jag brukar ha ont vid ägglossningen varierar men det kan vara från några dagar före till någon dag efteråt. Smärtan jag brukar känna kan också variera från gång till gång. En typ av smärta är molande mensvärk. Sen kan jag även känna av hugg/stick från äggstockarna. Smärtan kommer och går och är inte ihållande hela tiden. Ibland kan jag också få ont i rumpan. Vid några tillfällen har smärtan varit så intensiv att jag knappt kunnat gå men den smärtan varar sällan mer än någon timme.
    Jag har tagit upp detta med olika gynekologer (har varit orolig för endometrios) men de anser att det är helt normalt att ha denna typ av smärta vid ägglossning. Jag undrar därför hur ni som har ägglossningssmärta brukar känna?

• Svar på tråden Hur känns er ägglossningssmärta?
  • EJai

sist hade jag så hont så jag mådde illa och magen va som en balong och jag va långt ifrån sugen på sex. fick ta värktablett. Annars brukar jag mer ha som molvärk och dregla på ganska så friskt

• Risgrynet

Jag har exakt som dig TS. Har blivit gravid två gånger. Aldrig haft några cystor eller annat.

• Arcoiris

Jag brukar beskriva det som om man satt fast trådar vid äggstockarna och sedan drar i dem. Sååå obehaglig känsla att det riktigt söker en!

• lillamillan

Jag känner ungefär som dig TS, jag har dock en tendens att må illa oxå. De har inte sett någora cystor hos mig och säger att det är normalt att känna så. Kan öka med åren och säkert därför jag har mer känningar nu än tidigare.

• Lillave

Jag har också kraftiga ägglossningssmärtor. Hugg, håll, uppblåsthet, gasig.

Före min graviditet kände jag inget knappt.

• göteborg81

Jag har precis som dig, inget ovanligt men kanske inte så att alla tjejer har det. Heter middlesmerts ( ungefär...) googla det! Skönt att höra att man inte ar ensam :)

• Loppelina

Jag får samma som du, ts. Har alltid haft, ända sedan jag var tonåring. Och det har fortsatt även efter mina graviditeter. Ibland får jag ta alvedon för att det gör för ont. Sex när jag har äl får ske varsamt.
    Var och kollade hos gyn för ett par månader sedan eftersom planen är att försöka bli gravid under 2011, och enligt henne såg mina äggstockar fina ut och inga cellförändringar eller cystor. Så trots mina 40 år hoppas jag på det bästa nu.
    Och för första gången i mitt liv är jag glad över att känna av äl så tydligt!

• Irmeline
    göteborg81 skrev 2011-01-02 22:24:37 följande:
    Jag har precis som dig, inget ovanligt men kanske inte så att alla tjejer har det. Heter middlesmerts ( ungefär...) googla det! Skönt att höra att man inte ar ensam :)
    Mittelschmerz, det är tyska. Mellansmärta, mellan två menssmärtor.

Jag hade jätteont 2 dagar denna ÄL, som menssmärta nästan, varmt och pulserande. 
  • Pyris

Har också så. Fast jag får en otrolig smärta, oftast bara vid ena äggstocken, det brukar skifta varje månad. Det känns som en kniv sitter rätt in. Det brukar vara i några timmar bara, men då kan jag inte göra något än att bara ligga ner, sen försvinner det.

Svar på tråden Hur känns er ägglossningssmärta?