• Chasingdreams

Hur känns er ägglossningssmärta?

Jag brukar alltid känna av min ägglossning tydligt.
    Hur länge jag brukar ha ont vid ägglossningen varierar men det kan vara från några dagar före till någon dag efteråt. Smärtan jag brukar känna kan också variera från gång till gång. En typ av smärta är molande mensvärk. Sen kan jag även känna av hugg/stick från äggstockarna. Smärtan kommer och går och är inte ihållande hela tiden. Ibland kan jag också få ont i rumpan. Vid några tillfällen har smärtan varit så intensiv att jag knappt kunnat gå men den smärtan varar sällan mer än någon timme.
    Jag har tagit upp detta med olika gynekologer (har varit orolig för endometrios) men de anser att det är helt normalt att ha denna typ av smärta vid ägglossning. Jag undrar därför hur ni som har ägglossningssmärta brukar känna?

• Svar på tråden Hur känns er ägglossningssmärta?
  • Pimpinellan

De gånger jag känt av äl har det varit mycket smärtsamma "hugg" i underlivet-på ena eller andra sidan. Har kommit och gått under några timmar. Oftast är det dock mest flytningarna jag känner av äl på.

• Chasingdreams

Tack allihopa för era svar!
    Många pratar om mensont medan få pratar om ägglossningssmärta och det är lätt att tro att man är ensam. Jag känner igen mig i det ni skriver. Jag kände även igen det som beskrevs när jag sökte på "mittelschmerz". Det var intressant att läsa att ca 20% av oss kvinnor upplever det. Man undrar dock hur det egentligen kan vara så olika att vissa inte känner något alls vid ägglossning medan det för andra kan det göra så ont att man knappt kan gå. Men alla är ju olika. Jag får försöka lita på att det är "normalt" att ha ont när läkarna säger att allt är som det ska Glad,

• EEJ

Intressant att läsa att ni ändå känner ganska olika smärtor, jag har nu flera gånger (efter att jag fött barn) fått en fruktansvärd smärta i samband med äl. Det känns nästan som om man får håll (mjälthugg) och jag har svårt att böja mig och trycker man på det ömma stället så gör det SÅÅÅ sjukt ont. Däremot så skulle jag säga att äggstockarna är längre ner, men jag är ju inte expert på anatomi..Smä'rtan sitter tryp ovanför höftbenet.

Jag fick positivt på äl testet söndagkväll och igår hade jag jätteont på e.m och idag är värker på samma ställe, men mer molande och känns bara i vissa lägen.

Fast det kanske är något annat jag känner av? Någon som har liknande?

• EEJ

Jag sa igår till min sambo att jag tror att jag måste kolla upp min blindtarm, och idag när jag googlade på mittelsmerzen som ni  tipsade om här uppe så hittade jag det här:

The pain of mittelschmerz is sometimes mistaken for appendicitis and is one of the differential diagnoses for appendicitis in women of child-bearing age

Så det är nog äl värk jag känner av!

• blåbär02

Jag brukar inte känna av när jag har ÄL....
    Kan det betyda problem?

Har en vän som inte heller känner av  när hon har ÄL men hon har
    två fina barn och blev gravid efter försökt i fyra månader med andra barnet.

• EEJ

Nej, du behöver absolut inte känna av din ägglossning. Jag kände inte av den förut heller men jag en jättefin dotter på 1,5 år. Det var efter graviditeten som min äl smärtor kom!

• Chasingdreams

Nej det är inget problem om man inte känner av sina ÄL-smärtor. Majoriteten av världens tjejer gör inte det. En fördel med smärtan är att man vet när man har ägglossning, men en stor nackdel är att det kan göra himla ont. Och när det gör ont är man ju inte speciellt sexsugen vilket kan vara lite jobbigt när man försöker göra barn...

• Madrelina

Mycket intressant!

Känner verkligen igen mig, i detta med smärtan och att det inte alltid är humor.
    Det jag undrar över är, när är man som mest fertil? Är det innan smärtan kommer, under tiden eller dagen innan.
    Vad är det som sker då smärtan är där.. är det då ägget lossnar och det är försent att bli gravid eller?

Om man utgår från ägglossnignskalender, då den har en uträkning på ett ungefär då de de mest fertila dagarna kommer.. så kan ju smärtan ibland vara exakt den dagen, ibland dagarna innan och ibland dagarna efter.
    Tänkte bara?

Mycket intressant detta och jag kan inte finna svar på det någon annanstans.
    Tack på förhand!

/en som längtar. 

• Chasingdreams

Jag plussade på den ägglossning som fick mig att skriva ovanstående inlägg. =). Min ägglossning var den 4:e januari. Den 1:a januari hade jag hemska tryckande smärtor i nedre magen (trodde först att jag hade urinvägsinfektion, men det gick över efter ett par timmar). Vi hade sex en gång den 2:a januari, det var den dagen som slemklumpen kom ut (hos mig kommer det alltid en liten slemklump två dagar före ÄL). Efter det kände jag ägglossningssmärtor även den 3:e. Den 4:e på ÄL-dagen hade jag inte så ont men det kom en liten blödning. Vet inte om det besvarar dina frågor, men jag tror att sex antingen precis före ÄL-smärtan eller när den precis börjat är bäst. Spermierna ska ju hinna simma till ägget också. Det var dock första gången som vi försökte så jag har inte så mycket att jämföra med.
    Lycka till! =)

• murkla

Jag brukar också känna av min ägglossningar , De känns som man har mensverk . Men denna omgång av ägglossning har jag väldigt ont i magen och de är som mensverk och de kommer blod med , väldigt förbryllad just nu vad detta är. Väldigt illamående  , Har haft mens men fattar inte varför de kommer blod just nu.
    Vissa gånger känns de inte alls , Varierande på mig.

Ibland har jag blodflyttningar men de här är mer än så..

Fattar ingen ting!

Ska på gyn koll i september så jag får lite svart på allt.         

• Otroligtorolig

Någon som vet varför man kan ha få ont i äggledare eller äggstockarna, samt nedre delen på magen? Inte pga ägglossning då.
    Fick idag höra att man INTE kan känna sina äggledare och äggstockar av en gynläkare...

• Saltvatten

Jag har aldrig känt av min ÄL innan mitt missfall i början av året.
    Men nu jäklar! Har får rejäla hugg och och har haft riktigt jävliga smärtor där det känns som en kniv vrids rakt in i långt ner på ena sidan. Har varit tvungen att uppsöka gynakuten ett par ggr på grund av detta

En gång så hade jag så ont att jag låg på knä och höll mig i stolen i väntrummet, nu vid senaste ÄL fick min man ringa efter ambulans då jag hade så ont att jag stod och höll mig i dörrkarmen och bara vrålade. Så det blev ambulans med lite morfin in till gyn.
    Tydligen så spricker mina äggblåsor och då kommer det lite vätska ut i buken och det är detta som för mig gör så vansinnigt ont! Tyvärr kan de inte göra så mycket mer än akut smärtlindring.
    Fick med mig två Oxynorm hem sist som jag kan försöka ta nästa gång hemma om det sker igen.

• Sannaslim

Jag funderar oxå på samma sak som någon annan skrev att när smärtan kommer är det när ägget släpper? Eller hur ser fertiliteten ut vid smärtan, vore ju ologiskt om man fick ont när det redan var för sent. Jag tänker att den borde fungera som varning att nu är äl på gång. Men kroppen är ju inte alltid så logisk av sig, tyvärr.

Svar på tråden Hur känns er ägglossningssmärta?