• tezz840

Vill börja ge ersättning lite smått men har dåligt samvete..

Har en liten smurf på 5 veckor som vill äta väldigt ofta..
    Tycker det kan vara rätt jobbigt att knappt kunna gå ner till affären själv.
    Min andre son började jag med att byta ut ett mål mat om dagen vid denna ålderna också.
    Dels för att pappan ska kunna vara lite mer delaktig och för att jag ska kunna få lite mer tid för mig själv om jag vill det..
    Men jag har så dåligt samvete denna gången.. vet inte varför.. =(
    Känns som om jag är dum mot bebisen när jag funderar på detta.. =(

• Svar på tråden Vill börja ge ersättning lite smått men har dåligt samvete..
  • Pickeli

På vilket sätt då?

Det finns föräldrar som väljer att ge deras barn enbart ersättning. Tycker du att de är elaka mot sina barn? Även fast anledningen är att vissa helt enkelt inte VILL amma.

Får du dåligt samvete så ta reda på vad mer precist det beror på och skilj på känsla och vetenskap (som att ersättning inte är farligt att ge barn)

Jag tycker att en glad och pigg mamma är bättre att prioritera än modersmjölk många gånger.

Google it!
  • Pickeli

Pumpa ur din egen mjölk är ju också ett bra alternativ som ovan skriver!

Google it!
  • tezz840
    ChaiLatteMamman skrev 2011-01-03 13:29:43 följande:
    Kan du inte pumpa ut åt den lilla om du vill vara själv ett par timmar? Då gör du ju ngt mitt emellan. :)
    Har testat o pumpa men det tar ju en evighet och är lite bökigt.. =/
  • u77

Du är inte dum som vill ge tillägg! Glad
    Endel barn behöver mkt mat, mer än man har, och då är det bra att ge tillägg också.

Att pappan kan vara delaktig är också bra tycker jag.

Båda mina barn har fått tillägg redan från födseln för att de skulle hålla sig mätta längre.

Kör på! Solig

• Pickeli
    tezz840 skrev 2011-01-03 13:33:40 följande:
    Har testat o pumpa men det tar ju en evighet och är lite bökigt.. =/
    Har du testat att pumpa i samband med att du ammar?
    Google it!
  • helene306

Visst är man låst i början. Jag tyckte detsamma, satt bara och ammade, ammade och ammade. Jag pumpade men inte tog dottern flaska ... Idag dricker hon bara vatten ur flaska, inget annat. Hon är 9 månader. Jag hade önskat att hon kunde ta annat än bröstmjölk men nä.

Vill du ge ersättning så gör det. Släpp samvetet. Bebis vet inte bättre och tar han flaska så är det jättebra. Testa!

(¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • tezz840
    Pickeli skrev 2011-01-03 13:32:13 följande:
    På vilket sätt då?

Det finns föräldrar som väljer att ge deras barn enbart ersättning. Tycker du att de är elaka mot sina barn? Även fast anledningen är att vissa helt enkelt inte VILL amma.

Får du dåligt samvete så ta reda på vad mer precist det beror på och skilj på känsla och vetenskap (som att ersättning inte är farligt att ge barn)

Jag tycker att en glad och pigg mamma är bättre att prioritera än modersmjölk många gånger.
    ja vet inte på vilket sätt jag menar.. =/
    tycker absolut inte att folk som ger ersättning är elaka mot sina barn.. det e ju upp till var en hur man väljer o göra..

men jag känner mig dum som vill ge honom ersättning för min skull.. eller hur man ska förklara.. allt funkar ju bra med amningen så det känns elakt mot honom att trappa ner bara för att jag vill komma iväg en stund om jag vill.. =/
  • tezz840
    Pickeli skrev 2011-01-03 13:34:44 följande:
    Har du testat att pumpa i samband med att du ammar?
    nej inte samtidigt om du menar det?
  • Pickeli
    tezz840 skrev 2011-01-03 13:42:07 följande:
    ja vet inte på vilket sätt jag menar.. =/
    tycker absolut inte att folk som ger ersättning är elaka mot sina barn.. det e ju upp till var en hur man väljer o göra..

men jag känner mig dum som vill ge honom ersättning för min skull.. eller hur man ska förklara.. allt funkar ju bra med amningen så det känns elakt mot honom att trappa ner bara för att jag vill komma iväg en stund om jag vill.. =/
    Då tycker jag du ska strunta i ersättningen om det är så det känns.

Och ja jag menar samtidigt som du ammar, när du har "flöde" i brösten så att säga :) Det blir MYCKET lättare då!
    Google it!
Svar på tråden Vill börja ge ersättning lite smått men har dåligt samvete..