• Red Velvet

Vad gör du med lamm?

Jag har aldrig tillagat lamm själv.
    Söker tips på kryddning och såser/röror till.

• Svar på tråden Vad gör du med lamm?
  • linjes

Lämnar kvar på ica.....

För övrigt så beror det ju lite på vad du ska ha till osv?? 

• Red Velvet
    linjes skrev 2011-01-03 16:17:57 följande:
    Lämnar kvar på ica.....

För övrigt så beror det ju lite på vad du ska ha till osv?? 
    Hm, Potatis, Tänkte göra hasselbackare till.
    Alltså, nu var det längesedan jag åt lamm och då gillade jag inte det men tänkte alltså testa igen.
  • Red Velvet
    frökenelisabeth skrev 2011-01-03 16:21:17 följande:
    Rosmarin och vitlök är klassiska lammkryddor som funkar i alla lägen.

Tzatziki till kanske?
    Jag gillar verkligen inte rosmarin, timjan - sådär. Blir det trist om man bara saltar och pepprar?
  • frökenelisabeth
    Red Velvet skrev 2011-01-03 16:23:30 följande:
    Jag gillar verkligen inte rosmarin, timjan - sådär. Blir det trist om man bara saltar och pepprar?
    Hum, ja... det skulle jag ju tycka... Jag älskar örtkryddor.

Vitlök då, funkar det?
  • Red Velvet
    frökenelisabeth skrev 2011-01-03 16:24:53 följande:
    Hum, ja... det skulle jag ju tycka... Jag älskar örtkryddor.

Vitlök då, funkar det?
    Vitlök älskar jag! Ska man smeta in steken med vitlök och kryddor då? (Maken står för den mesta av matlagningen i det här hushållet. Särskilt när det kommer till kött!)
  • frökenelisabeth
    Red Velvet skrev 2011-01-03 16:27:24 följande:
    Vitlök älskar jag! Ska man smeta in steken med vitlök och kryddor då? (Maken står för den mesta av matlagningen i det här hushållet. Särskilt när det kommer till kött!)
    Jag är absolut ingen matlagningsexpert, men kanske gnida in den i olivolja, vitlök salt och peppar och så in i ugnen med stektermometer?

Mums, lamm.... nu blev jag hungrig
  • Kaffemums

Lamm är supermums! Lammfilé är min favorit och då passar rödvinssås väldigt bra till. Servera gärna med en chèvreröra (yogurt med lite vitlök, honung och massa chevre). Med chèvre passar rödbetor väldigt bra till. Köp isf färska som ni kokar själva. De inlagda gör ingen glad...

• Kaffemums

Kom på en sak till - lammet bör serveras lite rosa för att komma till sin rätt.

• Red Velvet
    Kaffemums skrev 2011-01-03 16:31:54 följande:
    Kom på en sak till - lammet bör serveras lite rosa för att komma till sin rätt.
    Skulle just fråga vilket som smakade bäst så tack! Rosa blir det.

Tack för era tips. Jag ska laga av det vi har hemma så det får bli hasselbackare, lamm och någon creme fraiche-sås. Ska sätta igång med detsamma! Tack allihopa för tipsen.
  • frökenelisabeth

En restaurang här i stan serverar himmelskt goda lammracks med hemlagad mango chutney till. Smakar underbart! Så mango chutney kan man också äta till lamm!

Chèvre och rödbetor måste jag prova, det låter mumsmums.

• Red Velvet

Jag glaserade den med en blandning av olivolja, vitlök, honung, salt och peppar - det blev gott och maken älskade det. Fick bli rydbergs vitlökssås till eftersom vi inte hade creme fraiche hemma som jag trodde, inte det bästa tillbehöret men det funkade i brist på annat.

• Gul13

Jag ser att det är för sent men jag måste ändå bjuda på detta recept. Detta är lätt och fantastiskt gott.

Lammstek Barbecue Provencale

För 8-10 personer.

Godare än så här kan det inte bli tror jag. Jag lägger med receptet på blomkålsmos, det är gott men jag skulle påstå att det var godare med potatis till.

Ingredienser

3 kg lammstek

Kryddblandning:
    6 msk smält smör
    6 msk skorpsmulor
    1-2 fingerborg rödvin
    6 msk hackad persilja
    6-20 vitlöksklyftor
    Saften av en halv pressad citron
    Salt
    Nymalen svartpeppar

Blomkålsmos:
    2-4 blomkålshuvuden
    1-4 dl grädde eller mjölk
    Salt
    Riven muskotnöt

Blanda kryddor och smör som en pasta och täck steken med detta runt om. Paketera steken i folie och låt den stå i kylskåp ungefär 12-24 timmar.
    Låt den sedan ligga i rumstemperatur i 30 minuter innan den sätts in i ugnen.
    Låt steken stå i 175 grader i 20-30 minuter/kg. Använd köttermometer för att få exakt temperatur när steken är färdig.

Blomkålsmos:
    Koka blomkålen i en liten mängd vatten eller ånga den. Mosa den sedan med en stavmixer (eller i matberedare). Tillsätt grädde eller mjölk och kryddor till en god konsistens.
Svar på tråden Vad gör du med lamm?