• Anonym (blomman)

sertralin, ångestattacker !

hej jag undrar om någon har erfarenhet av att sertralin fungerar mot ångest attacker ??

jag får svettningar,hjärtklappning, yrsel, muntorrhet, darrningar och blir suddig i ögonen, överklighetskänsla. och tunnelseende. får sådan ångest så det är hemskt, det bara flyger på mig o sitter i några timmar...
    händer detta bland andra människor vilket det ofta gör så vet jag ju inte vart jag ska ta vägen , vill bara gå och gömma mig men det går ju inte alltid.

jag får ingen panikångest så det känns som jag ska dö eller svimma.. men mår fruktansvärt när detta händer och det sker flera ggr i veckan... :( fått sertralin utskrivet precis så jag undrar därför om någon kan skriva lite om medicinen som har samma problem som jag. om det fungerat för er med liknande problem ??

jätte tacksam för svar !

• Svar på tråden sertralin, ångestattacker !
  • Anonym (blomman)

snälla någon ? skulle kännas skönt mednågot svar...

• Tingli

jag äter sertralin och har gjort det i många år.
    jag lider bla av ångest. själv så tycker jag att ångesten har blivit bättre. har panikångestattack kanske 1gång om året nu. den ständiga åmngesten som jag haft liggande över mig tidigare är borta för det mesta.

i början när man äter sertralin så kan man få biverkning så som ångest. men det går över och blir bättre.
    har du fått nått lugnande utskrivet som du kan ta när det är som värst?
    själv har jag artarax och tycker det funkar super.

BANANAHAMOCK
  • Anonym (Inderal)

Jag tar sertralin och sobril för ångest och depression och på kvällen tar jag stilnoct eller propavan. För riktigt starka panik och ångestattacker tar jag Inderal, det är det enda som verkligen hjälper.

Om jag var tvungen att behålla endast en av alla dessa mediciner så skulla jag ha kvar inderalen. Yrsel, darrningar, svettningar och hjärtklappning försvinner. Inderalen är magisk!  

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Inderal) skrev 2011-01-03 19:38:44 följande:
    Jag tar sertralin och sobril för ångest och depression och på kvällen tar jag stilnoct eller propavan. För riktigt starka panik och ångestattacker tar jag Inderal, det är det enda som verkligen hjälper.

Om jag var tvungen att behålla endast en av alla dessa mediciner så skulla jag ha kvar inderalen. Yrsel, darrningar, svettningar och hjärtklappning försvinner. Inderalen är magisk!  
    Sökte på Fass angående Inderal. Där står det att det är en blodtrycksmedicin. Fungerar den verkligen mot ångest?
  • Anonym (45bast)

Käkat sertralin många år och står nu på en underhållsdos. Den är vad man vet rätt så ofarlig och man blir inte beroende av dom. Alla biverkningar som står ska du inte låta dig skrämmas av, dom klingar av sedan, trappa upp LÅNGSAMT, och hitta sedan den dos du mår bra av. Man ser lättare på saker och ting och den tar udden av jobbiga känslor. Jag tycker inte att man blir avtrubbad, jag kan fortf. gråta ochs skratta så jag kiknar. Men för mig är det värt slippa lägga så mycket energi på vara rädd för att attacker ska komma.
    Lever helt normalt och bra liv idag!

• Anonym (Inderal)
    Anonym (Undrar) skrev 2011-01-03 20:27:12 följande:
    Sökte på Fass angående Inderal. Där står det att det är en blodtrycksmedicin. Fungerar den verkligen mot ångest?
    Inderal är en betablockerare och för mig försvinner ångesten när alla fysiska symptom som darrningar, panik,
    overklighetskänsla och hjärtklappning försvinner. Och det gör dom med inderalen.

Jag fick dom utskrivna av min läkare när jag beskrev symptomen och berättade att jag oftast drabbas på jobbet eller i andra sammanhang där det är mycket folk.
    Jag var jätteskeptisk mot att medicinen skulle hjälpa mig men oj oj oj vad den hjälper!

Sertralinen hjälper mig endast för att hålla depressionen i schack.
  • Anonym (Ångest)

Jag har ätit sertralin av olika märken den första jag fick var rena skiten jag fick 4 ggr värre ånget & blev helt apatisk o låg i soffan i 3 mån & bara glodde, vägde till slut 39kg  & blev då såpass förbannad på sjukvården att jag slutade med skiten. Tog mig såpass långt själv i min ångest att jag enbart tog stesolid vid stora ångest bheov men uteslöt all kontakt med affärer & stora sällskap..

Efter att tröttnat efter ett par år i att sitta hemma & vara isolerad började jag googla runt på olika mediciner & pratade med en av mina grannar som precis hade fått ångest själv & fått ett bra medicin utskriven .
    Jag tog min nya egenhändiga information & gick till läkarn & krävde att få testa denna medicin som heter Anafranil som har funnits sen 70-talet. efter 6 år med stora beskymmer o undvikit sociala kontakter kunde jag ätnligen på bara 10mg av denna medicin ta mig ut i verkligenheten skaffa mig ett jobb & har även åkt italien-sverige tur & retur med bil 2 ggr.

idag äter jag enabrt Anafranilen 10 mg & har inte tagit en stesolid på 2 år & har haft 1 ångest attck på dessa år.

• Anonym (blomman)
    Anonym (Ångest) skrev 2011-01-03 21:34:55 följande:
    Jag har ätit sertralin av olika märken den första jag fick var rena skiten jag fick 4 ggr värre ånget & blev helt apatisk o låg i soffan i 3 mån & bara glodde, vägde till slut 39kg  & blev då såpass förbannad på sjukvården att jag slutade med skiten. Tog mig såpass långt själv i min ångest att jag enbart tog stesolid vid stora ångest bheov men uteslöt all kontakt med affärer & stora sällskap..

Efter att tröttnat efter ett par år i att sitta hemma & vara isolerad började jag googla runt på olika mediciner & pratade med en av mina grannar som precis hade fått ångest själv & fått ett bra medicin utskriven .
    Jag tog min nya egenhändiga information & gick till läkarn & krävde att få testa denna medicin som heter Anafranil som har funnits sen 70-talet. efter 6 år med stora beskymmer o undvikit sociala kontakter kunde jag ätnligen på bara 10mg av denna medicin ta mig ut i verkligenheten skaffa mig ett jobb & har även åkt italien-sverige tur & retur med bil 2 ggr.

idag äter jag enabrt Anafranilen 10 mg & har inte tagit en stesolid på 2 år & har haft 1 ångest attck på dessa år.
    jasså ! ? anafranil...vad är medicinen för ? social fobi, ångest?

jag har ju en slags mild social fobi...eller när jag känner mig för pressad bland folk, eller för mkt folk runt mig då blir jag yr och får ångest..... så för mig händer detta mestadels på jobbet att jag får ångestattacker...eller i affärer. det är hemskt....
  • Anonym (Ångest)

Jag har den för ångest & oro som kommer när jag är bland för mycket folk

• Anonym (blomman)
    Anonym (Ångest) skrev 2011-01-04 17:38:19 följande:
    Jag har den för ångest & oro som kommer när jag är bland för mycket folk
    kan man ha den som kombinationsmedicin med sertralin ? eller är det en medicin som fungerar att ta helt ensam ? äter du den kontinuerligt eller vid behov ??

ska ha denna meedicin i åtanke...
  • Anonym (Ångest)

Jag äter den varje dag istället för tex zoloft å sånt..

• Anonym (fd sertralinanvä)

Jag åt sertralin i en månad ungefär när jag hamnade i min utbrändhet med svår ångest och sömnsvårigheter till följd.
    Jag har ärligt talat aldrig mått sämre. Var nära att ta mitt liv. Hade självmordstankar hela tiden och kunde knappt stå upp pga av ångesten. Jag blev med andra ord sämre och jag som trodde att jag nått botten. Jag låg på en madrass på golvet i en månad och bara stirrade in i en vägg och utanför fönstret pågick livet för alla andra som vanligt.
    Jag fick en ny tablett av min läkare och det blev mirtrazapin som har gjort god  verkan på mig. Sover otroligt bra (tabletten ska tas på kvällen) och min ångest går att stå ut med men den är ju långt från borta. Detta är min erfarenhet av sertralin. Du ska veta att olika anti depp tabletter fungerar olika på olika människor så därför är det nästan omöjligt att få svar på om du kommer att må bättre eller ej utifrån andras erfarenheter. Men jag hoppas att du kommer att må bättre av tabletterna. Sluta aldrig att kämpa. Kram

• Anonym (blomman)
    Anonym (fd sertralinanvä) skrev 2011-01-04 20:25:51 följande:
    Jag åt sertralin i en månad ungefär när jag hamnade i min utbrändhet med svår ångest och sömnsvårigheter till följd.
    Jag har ärligt talat aldrig mått sämre. Var nära att ta mitt liv. Hade självmordstankar hela tiden och kunde knappt stå upp pga av ångesten. Jag blev med andra ord sämre och jag som trodde att jag nått botten. Jag låg på en madrass på golvet i en månad och bara stirrade in i en vägg och utanför fönstret pågick livet för alla andra som vanligt.
    Jag fick en ny tablett av min läkare och det blev mirtrazapin som har gjort god  verkan på mig. Sover otroligt bra (tabletten ska tas på kvällen) och min ångest går att stå ut med men den är ju långt från borta. Detta är min erfarenhet av sertralin. Du ska veta att olika anti depp tabletter fungerar olika på olika människor så därför är det nästan omöjligt att få svar på om du kommer att må bättre eller ej utifrån andras erfarenheter. Men jag hoppas att du kommer att må bättre av tabletterna. Sluta aldrig att kämpa. Kram
    tack för bra ord. ska tänka på det. kram tillbaka
  • Anonym (Anafranil)

Hej, hoppar in i diskussionen utan att ha någon erfarenhet av sertralin men av Anafranil. Äter den mot ångest/panikångest och den funkar jättebra. Det är egentligen en medicin mot deppression men är även väldigt effektiv mot just panikattacker, social fobi, tvångstankar etc. Det är en medicin som har funnits väldigt länge och är väl provad men den skrivs sällan ut som första alternativ då den kan ha rätt jobbiga biverkningar vid insättningen. De nya medicinerna ska ha mindre sådana. Biverkningarna är dock som med många andra mediciner dosberoende och vid ångest/panik räcker det med förhållandevis låg dos. Det finns många olika preparat och vad som funkar eller inte är precis som någon annan skrev väldigt individuellt. Men det finns alltid något som hjälper. Det gäller bara att orka prova sig fram om den första inte ger någon verkan och det kan vara tufft nog när man mår dåligt. Hoppas Sertralinet funkar för dig men om det inte skulle göra det så finns många andra att prova.

Svar på tråden sertralin, ångestattacker !