• Mammatilltretroll

Hur sorterar ni er tvätt?

Jag har alltid tvättat alla underkläder och lakan och handdukar på 60 grader, de flesta av barnens kläder på 60 grader också och alla våra vanliga kläder förutom underkläderna på 40 grader.
    När jag sorterar efter färg har jag bara rosa och rött och lila i en maskin, svart/grått i en, vitt i en, blått och grönt i en och ljusa färger i en....

Det blir oftast så att mina maskiner bara är fulla till hälften max och det känns så slösigt med miljö och pengar...
    Så jag bärjar fundera på om man kan tvätta underkläder på 40 grader och kanske barnkläder på 40 också och typ bara köra 40 maskiner..
    Och kanske kan sortera ihop lite mer färger också... Men jag är så rädd att det ska färga av sig.

Hur sorterar och tvättar ni??

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
  • Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?
  • Zoe03

Jag tvättar alla kläder i 40 grader.

Jag sorterar mörk, ljus + röd.

Handdukar och lakan tvättar jag i 60.

• GulTussilago

Jag gör ungefär som du, men jag tvättar inte direkt ofta så det blir relativt fulla maskiner ändå.
    Är barnens kläder inte direkt smutsiga tvättar jag dem i 40 grader (det är dessutom många kläder som ska tvättas i 40. Mest bebiskläder som har 60 grader märkligt nog)

Vitt och ljusa färger kör jag ihop, men jag tycker att det är lite svårt när det är olika färger blandat på kläderna

• Blåklockan79

Vi kör all tvätt i 40 grader, sorterar ljus och mörkt. Sen blir det ibland någon tvätt med fintvätt , eller en ren jeanstvätt om vi har några nya som kanske färgar av sig. Har inte missfärgat ett enda plagg på de 6 åren jag och sambon bott ihop och tvättat såhär Barnplagg och underkläder går alltså också i 40 grader, brukar alltid kännas rent och fin iaf

• TheLove

Jag sorterar mörkt, ljust, röd/orange/rosa grön/blå
    Jag tvättar allt i 40 grader förutom handdukar och sängkläder.
    Har dock blå och gröna handdukar som oftast används men de tvättas tillsammans med de gröna och blå och blir därför oftast 40 grader...

Jag tycker det fungerar bra... Blir för mycket att sortera annars.

Nått jag märkt är att om man tvättar tex rött med mörkt eller blått med mörkt blir färgerna lite dassiga efter ett tag (har aldrig tvättat så själv men vet de som gör det och tycker det är konstigt att deras kläder skulle mista färg och inte mina... Så jag förustätter att det beror på sorteringen )

• Tow2Mater

1. 40 grader mörkt.
    2. 40 grader ljust med lite blekmedel (allt som inte kan klara en skvätt  blekmedel åker in i mörkmaskinen).

• luckyme83

jag tvättar underkläder, strumpor, handdukar och sängkläder i 60 grader ,resten kör jag i 40 grader..

jag sorterar tvätten i ljust och mörkt bara..
    tex kör jag svart med rött även mörkblått ch övriga mörka färger
    och så vitt tillsammans med beigt och andra ljusa färger

• Namnam

Jag kör ljus 40 (vitt och ljus färg som inte färgar) och mörk  40.
    Har jag mycke lakan eller handdukar tvättar jag dem försig i 40-60 beroende på smuts.

Någon gång ibland kör jag masinen på 90 för att rensa maskinen mot lager och dålig lukt

• MajaVira

1. svart + mörkblått + grått, 40 grader
    2. rött/orange/lila/rosa, 40 grader
    3. vitt/beige o andra ljusa färger, 40 grader
    4. blandade färger, 40 grader
    5. handdukar + sängkläder, 60 grader

Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?