Hur uppfostrar ni era snart 3 - åringar?
Simsonen skrev 2011-01-04 12:10:21 följande:
Han ska utredas för Autism så vi bara väntar på den 26 denna månaden då alltihop ska dra igång. Tills dess får han, efter noggrant övervägande, vara ouppfostrad 
Äter han kex eller godis? Detta är inte någon uppfostringsteknik för alla barn, men för barn med autism är det bra! Ge honom en godsak när han har suttit tex fem minuter (eller två, eller tio efter vad ni tror han klarar av). Han stör inte för stora pojken när han får gå ifrån bordet alltså? Får lilla pojken näringsdryck vid middagstid, eller mer när som helst?
Vi har arbetat en hel del med att barnen ska sitta en liten stund vid matbordet. Först hade vi en äggklocka på 15 min, men vi insåg snabbt att det var alltför ambisiöst. Så nu har vi tio minuter då de måste sitta vid bordet till middag. Nu är mina barn 4 och 7 år, men vi började med detta då de var 3 och 5 (hos oss är det dock bara äldste som har autism, högfungerande). I början fick de alltid ett kex efter de tio minuterna, men efter ett tag behövde vi inte ge det längre. Fast de får en "gladgubbe" på sitt schema och en liten belöning varje kväll. Vi har senaste månaden kört med belöningsschema med mycket bra resultat.
Har ni fått lära några strategier för hur det är "lättast" att uppfostra barn med adhd/ autism? För jag tror nog att mycket av det även kan vara bra eran lilla pojke i sådana fall. Vi gick precis en föräldrarkurs och det var jättebra! Nu måste vi bara försöka använda allt vi lärt. Det är svårt att komma igång. Anyway, vi märker att även lillasyster här mår bra av samma bemötande som storebror.
Hm, detta känns som bara svabbel, men jag hoppas jag klarade av få fram något av det jag ville.