• enbär

Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?

Hörde några mammor prata om att de gått ur kyrkan, men i nästa andetag pratade de om att de tycker kyrkans öppna förskola är så bra och att de gått där en massa under föräldraledigheten. (Finns ingen kommunal öppen förskola i vårt område).

Det tycker jag är fel! Vi som är medlemmar i kyrkan betalar ju kyrkoskatt. Dessa pengar används bland annat till verksamhet som Öppen förskola. Att först gå ur kyrkan och sedan utnyttja kyrkans aktiviteter, det tycker jag är att snylta på andras pengar. Dessutom tycker jag det är hyckleri: om man nu inte vill ha nåt med kyrkan att göra ska man väl inte utnyttja deras öppna förskola.

Vad tycker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-03 22:36
    Får förtydliga mig lite. Självklart ska öppna förskolan vara öppen för alla och alla ska känna sig välkomna.

Men kyrkans verksamhet kostar pengar. Om ingen betalar kyrkoavgift blir det heller ingen verksamhet. Vill man att vi ska ha en kyrka som är öppen för alla (för uppenbarligen har kyrkan verksamheter som är uppskattade) och om man vill bevara våra vackra kyrkor ska man kanske tänka en gång till innan man går ur. Man behöver faktiskt inte vara troende för att vara med i kyrkan.

• Svar på tråden Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?
  • Tjoflöjt

Jag håller med! Ungefär lika illa är det att gifta sig i kyrkan och kräva att präster "håller ner allt religiöst"...

Man måste faktiskt göra val här i livet! Det man vill använda sig av betalar man också för, basta!

Själv är jag inte ett dugg religiös, men betalar gladeligen kyrkoskatt, eftersom jag tror att kyrkan är en institution som behövs.

• Linda1976

Håller med dig.

Jag har gått ur kyrkan, och skulle inte få för mig att gå dit... det skulle vara hyckleri.

Däremot om jag blev bjuden på bröllop skulle jag gå  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Beautibaux

Yep.

Lite som alla dumskallar som går ur SK och sen kommer lallande och vill döpa sina ungar i kyrkan för att det är en "sååå guuullig tradition"...

¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini ☆?*¨*?.¸
  • Nyfiken gul

fast öppen förskola eller kyrkis som det också kallas är ju öppen för alla... hur vet man att alla besökare där är medlem i kyrkan? ... just det....

här där jag bor finns det inget alternativ än just kyrkis och då får man gå dit helt enkelt om man nu vill ha en stunds samvaro.

Det tycker inte jag har något med medlemsskapet att göra...

kyrkan är öppen för alla, troende som icke troende....

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Stickan

Jag håller också med dig, men jag tror nog att jag kanske kommer besöka kyrkans öppna förskola vid något tillfälle när jag blir föräldraledig. Jag har betalat kyrkoskatt i många år (gick precis ur kyrkan) och har aldrig varit aktiv besökare, så jag känner att jag har några besök till godo Andra kanske tycker att det är hyckleri, men jag känner inte riktigt så.

• Sara377

Tycker inte att det ska spela någon roll om man betalar kyrkoskatt eller inte... Gud älskar väl alla, eller?

• enbär
    Nyfiken gul skrev 2011-01-03 21:58:55 följande:
    fast öppen förskola eller kyrkis som det också kallas är ju öppen för alla... hur vet man att alla besökare där är medlem i kyrkan? ... just det....

här där jag bor finns det inget alternativ än just kyrkis och då får man gå dit helt enkelt om man nu vill ha en stunds samvaro.

Det tycker inte jag har något med medlemsskapet att göra...

kyrkan är öppen för alla, troende som icke troende....
    Självklar ska inte personalen på öppna förskolan stå och kolla upp så att alla föräldrar är medlemmar i svenska kyrkan och betalar kyrkoskatt. När jag var där en gång var det en muslimsk kvinna där och hon var lika välkommen som alla andra. Personalen på öppna förskolan välkomnar självklart alla.

Men jag irriterar mig på att folk går ur kyrkan (för att de inte är troende och/eller för att spara pengar) och sedan utnyttjar man ändå den verksamhet kyrkan bedriver. Var tror man pengarna till verksamheten (lokaler, personalens löner, leksaker) kommer ifrån? Att det regnar som manna över himlen? Jag tycker det är respektlöst att gå ur kyrkan men ändå utnyttja verksamheten.

Jag tycker du har helt fel när du säger att eftersom det inte finns nåt alternativ till kyrkis så går man dit och det har inget med medlemskapet att göra. Om alla tänkte som du och gick ur kyrkan (så att det inte kom in någon kykoskatt), tror du då att det skulle finnas nåt kyrkis överhuvud taget?
  • Fru U
    Sara377 skrev 2011-01-03 22:05:55 följande:
    Tycker inte att det ska spela någon roll om man betalar kyrkoskatt eller inte... Gud älskar väl alla, eller?
    Fast kärlek betalar inte lokalhyran
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
Svar på tråden Rätt att gå ur kyrkan och sen utnyttja kyrkans öppna förskola?