• S N Ö R P A N

Norsk skogskatt/maine coon

Har köpt ene som jag skall liten kattunge som jag skall hämta till helgen en blandras mellan norsk skogskatt och maine coon, Någon som känner till raserna råd och tips tack.

• Svar på tråden Norsk skogskatt/maine coon
  • Emmi27
    S N Ö R P A N skrev 2011-01-03 22:56:35 följande:
    Har köpt ene som jag skall liten kattunge som jag skall hämta till helgen en blandras mellan norsk skogskatt och maine coon, Någon som känner till raserna råd och tips tack.
    bara att söka på internet så finns det massor med info om raserna. men det jag vet om just skogskatter (main coon är ju också en skogskatt fast amerikansk har jag för mig) är att de behöver få utrymme att röra på sig, dom gillar att vara aktiva. Iaf min erfarenhet av katter som har skogskatt i sig.
  • Envira

Din katt är en vanlig blandras, alltså huskatt. Så du ska behandla den precis som man ska behandla alla katter.

• Emmi27
    Envira skrev 2011-01-03 23:47:16 följande:
    Din katt är en vanlig blandras, alltså huskatt. Så du ska behandla den precis som man ska behandla alla katter.
    det är dock en blandras mellan två stycken raser som ofast gillar att vara aktiva och då är det bra om man är lite extra uppmärksam på om katten utvecklas till en rastlös kisse som har de dragen av skogskatt. det är inget man kan veta u förväg och alla katter är olika. men just skogskatter verkar ha en tendens att vilja springa av sig och sånt. en av mina katter är en blandning av ragdoll och skogskatt och han är mer rastlös än lealös :P
  • passa nu
    Envira skrev 2011-01-03 23:47:16 följande:
    Haha, rent tekniskt kan du påstå en sådan sak och ha rätt.
    Men praktiskt så kommer dessa två´s egenskaper finnas i den nya katten.
    Och frågan i sig är bra faktsikt, för jag tror definitivt man kan vänta sig en del egenskaper av varje ras.
    Gissningsvis blir det en rätt stor katt, mysigt :)

Har en skepps/ragdoll där mycket av ragdollen hängde med så han sover en del och myser gärna med en och lääänge.
    Men inte så "lealöser" som en ragdoll brukar vara.
  • Envira

Kul med okunniga människor som tror att katten är mer "raskatt" för att den är blandning av två raser istället för fem. Det är en huskatt i vilket fall.

• stabil grund
    Envira skrev 2011-01-05 14:38:05 följande:
    Kul med okunniga människor som tror att katten är mer "raskatt" för att den är blandning av två raser istället för fem. Det är en huskatt i vilket fall.
    Det är kul att inte du förstår att de faktiskt ärver sina egenskaper av sina föräldrar.
    Och har man bara 2 föräldrar så blir egenskaperna sååååå mycket tydligare
    Än när 5 raser inblandade och gud vet om hur många föräldrar är med i denna ekvation.
    Eller förnekar du detta?

Sen är det en huskatt det håller jag helt med om.
  • camelias

Det är som att köpa hund. Är det en blandras av tax o en annan tex så ska man läsa på mkt om tax och den andra rasen. Huskatter ja, men egenskaperna av båda raserna finns i den huskatten. Och katt som katt, de är lika mkt värda

• Havanna82
    passa nu skrev 2011-01-04 20:32:46 följande:
    Haha, rent tekniskt kan du påstå en sådan sak och ha rätt.
    Men praktiskt så kommer dessa två´s egenskaper finnas i den nya katten.
    Och frågan i sig är bra faktsikt, för jag tror definitivt man kan vänta sig en del egenskaper av varje ras.
    Gissningsvis blir det en rätt stor katt, mysigt :)

Har en skepps/ragdoll där mycket av ragdollen hängde med så han sover en del och myser gärna med en och lääänge.
    Men inte så "lealöser" som en ragdoll brukar vara.
    Ja, alltså, OM denna katt nu har renrasiga katter som föräldrar, självklart kommer då katten att få dess egenskaper. Men som det diskuterats tusen gånger på detta forum så har 99% av dessa blandningar inte alls några inblandningar av rasrena katter utan folk tror att katterna är skog(s)katter för att dom är långhåriga. Detta är helt fel. Precis lika fel som du säger att du haft en skeppskatt. Det finns inget som heter skeppskatt.

Till TS: Om du har en katt efter renrasiga föräldrar (med stamtavla) föreslår jag att du kollar på tex rasringarnas hemsida och läser på om raserna. Kolla även vilka sjukdomar föräldrarna bör vara kollade mot och så att kattungen är fullt vaccinerad och inte yngre än 12 veckor vid leverans. Lycka till med kattköpet!
Svar på tråden Norsk skogskatt/maine coon