• Manchester

Skidor - bra resmål med små barn?

Jag är uppvuxen med fjällresor varje år. Min man har knappt stått på skidor. I och med att bara jag är intresserad har det inte blivit av att vi åkt till fjällen så många gånger tillsammans. Bara en gång sedan vi fick barn och då var de för små för att åka skidor. Nu är de snart åtta respektive fem. Storasyster har åkt en del längskidor, men aldrig utför. Det finns backar där vi bor, men jag skulle gärna testa att dra iväg någonstans, hyra skidor till barnen (kanske rentav till maken också!) och sätta dem i skidskola några dagar. Jag vet ju inte vad de kommer att tycka och vill helst inte lägga 15 000 kr på boende i Åre eller så. Hellre något enklare ställe, inte alltför långt ifrån Stockholm. Jag kan stå ut om backarna inte är jättekul. Har ändå åkt så lite de sista åren att jag nog lagt av mig en del. Vill däremot gärna ha några fina längdåkningsspår.

Har någon ett bra tips?

• Svar på tråden Skidor - bra resmål med små barn?
  • mia maria

Kika på Romme Alpin i Borlänge eller Bjursås ovanför Falun!
    Annars har ni ju Sälen såklart, men det kanske är för långt?

Klart ni ska prova att åka, jag var upp med min äldsta son när han var 4 år till Sälen, o jag hyrde skidor till honom o han fick gå i skidskola. Det tog ett par dagar o sen kunde jag åka med honom i de enklare backarna.

Nu ska vi snart upp igen o han ska få gå i skidskola i år igen, men jag hoppas att han o jag kan åka lite mer tillsammans i år!
    Så snart lillkillen (1½) är stor nog så vill jag att han ska lära sig också så att vi alla kan åka tillsammans sen!

• ELHU

Vi åker på söndag till Säfsen. Har hyrt stuga där.

Våra killar är 5 o 6 år o har ALDRIG stått på skidor.

Vi har dock inte bokat skidskola, utan ska försöka lite själva, de är så orädda!!
    Ska hyra sele till dom.

• Manchester

Tack för tipsen! Ska kolla igenom dem och försöka boka något. Synd bara att vi bor i Stockholm och både jag och dottern är beroende av lovveckorna. Hon går ju i skolan och jag är lärare, så vi måste åka när det som störst tryck på bokningar. Men än så länge borde det väl finns något på sport- eller påsklovet.

Rommer trodde jag var helt inriktat på dagsresor, men det går alltså att hyra stuga eller hotellrum där?

• Miss Lau

När våra barn var yngre var vi i Orsa Grönklitt. En liten anläggning 4,5 timme från Stockholm med helt okej spår och backar. Däremot finns inte mycket att göra förutom att sitta i stugan och mysa på kvällarna

Nu är barnen äldre och vi åker till Sälen eller Idre varje vinter, det är roligare för oss alla men Orsa Grönklitt fungerade det med

• mia maria
    Manchester skrev 2011-01-04 12:40:31 följande:
    Tack för tipsen! Ska kolla igenom dem och försöka boka något. Synd bara att vi bor i Stockholm och både jag och dottern är beroende av lovveckorna. Hon går ju i skolan och jag är lärare, så vi måste åka när det som störst tryck på bokningar. Men än så länge borde det väl finns något på sport- eller påsklovet.

Rommer trodde jag var helt inriktat på dagsresor, men det går alltså att hyra stuga eller hotellrum där?
    Ja det går att bo kvar i närheten av Romme, men jag vet inte om det är så kul att vara där en hel vecka...?!
    Är väl lika med Bjursås, några dagar är väl okej!
    Gå in på hemsidorna o kolla!
  • karin 2

IDRE fjäll! Det finns backar för både stora och små, vana och ovana åkare. Perfekt för familjer. Mitt i skidbacken finns det badhus (med lekland och bubbelbad), bowling, gym, Icaaffär, Intersport med mera. Ett flertal caféer och barer mitt i backen. Lugnt och fint, varma och barnvänliga stugor. Det går alltid att sätta på sig skidorna och åka direkt i backen. Bra liftsystem. (Själv tycker jag det är värdelöst att, om på vissa andra ställen, behöva ta bilen till backen). Fantastiska längdspår finns också. Enda nackdelen är väl när man skall köra dit; vägen mellan Sälen och Särna är inte rolig.

Vi har varit i Idre sex gånger och varit supernöjda varje gång.

Svar på tråden Skidor - bra resmål med små barn?