• mogreta

Ugnspannkaka

Åkej, nu ska jag göra en ugnspannkaka......

Men vad är det för en liten hemlighet ni har, ni som lyckas???
    Mina blir bara lika platta som tunnpannkakor som man får skrapa ur plåten.
    Längtar efter sånna där fluffiga man fick som liten!

HUR GÖR MAN??????

• Svar på tråden Ugnspannkaka
  • fipa2

8 dl mjölk
    3-4 ägg
    4 dl vetemjöl
    lite salt

vispa ihop och låt "svälla" medan ugnen blir varm. häll i en långpanna (antingen smord, eller med papper) och grädda i ugnen i 225 c 20-30 minuter!

ibland har jag med lite bakpulver, men ytterst lite

• mogreta

Ahhh, tack va snällt, hoppas att barna blir gladare den här gången, när de inte behöver skrapa ur pannkakan

/Linda

• fipa2

kan det vara så att du tidigare gjort för liten sats av pannkakssmet? för då blir den ju platt och torr

jag sitter just nu och äter ugnspannkaka enligt det där receptet, gjorde den igår, och jag tycker iallafall själv att det är såå gott!

• mogreta

Sist jag gjorde så tog jag receptet från "vår kokbok" den där vanliga som alla har hemma!? Då tyckte jag att det blev så lite smet så jag tog en mindre långpanna, men det tog ändå typ en timme innan den var klar och så blev det som sagt väldigt platt!!
    Men nu står den här i ugnen och ser såååå fin ut!!
    Tack!

• Myggan82

Vad konstigt, jag gör alltid ungnspannkaka efter Vår kokbok. Funkar alltid.

• Andrés mamma

Knep från en gammal norrlänsk tant - Masssssor av ägg - dubbelt upp mot vad som står i recepten. Brukar få riktiga månlanskap här. Dessutom bör man stoppa in pannkaka långt ner i ugnen och när den börjar bulla upp flyttar man den högre så den får färg åxå...

• GladaVirre

kolla i mitt galleri om 3 minuter så ska du få se den bästa ungspannkakan som finns!! jag steker skivad fläsk och har i allt.. (kan även steka upp lök o ha i.)
    Kanongott!

• fipa2

mitt recept är från min gamla skolbok jag fick när vi hade huslig ekonomi i 7e klass men jag tycker själv det är jätte bra recept, lätt och lyckas alltid.

• GladaVirre

nu ligger väldens godaste ungspannkaka i mitt galleri Den slår tom Fipa2s

• fipa2

virre den ser mer ut som en skinpizza med maaaassa ost

Svar på tråden Ugnspannkaka