• Anonym (Orolig mamma)

Mat till 16 månaders tjej

Hej,

Jag måste höra hur mycket mat man egentligen ska ge till en 16 månaders?

Just nu sover hon väldigt mycket och vaknar oftast inte förrän efter 9 på mornarna. Hon äter yougurt/ gröt och smörgås när hon vaknar - frukt ca 2 timmar efter detta och lagad lunch vid 13 ungefär.

På eftermiddagen äter hon vanligtvis något större mellanmål exempelvis frukt / yogurt eller något annat.

Sedan får hon välling när hon ska sova.

Kan tillägga att hon aldrig visar någon form av hunger - man kan inte heller se att hon är mätt och så har hon varit sen hon var liten. Hur vet jag om jag ger henne tillräckligt med mat?

• Svar på tråden Mat till 16 månaders tjej
  • BVC Sköterskan

Hej!

Generellt kan man säga att friska barn reglerar sitt mat och dryck-intag alldeles utmärkt själva. Under förutsättning att de erbjuds varierad kost på regelbundna tider, självklart ;)

Normalt kan man säga att barn behöver äta fem till sex mål mat om dagen för att växa och utvecklas. Hur mycket barn äter kan dock se väldigt olika ut, vissa dagar äter de nästan inget alls medan andra dagar mer. 

Som du beskriver det äter din dotter fem mål om dagen, vilket är rimligt. Det enda jag reagerar på är att hon inte äter middag!? istället för vällingen kanske det är aktuellt att erbjuda henne middag lite tidigare (tillsammans med övriga familjen). Vill hon gärna ha vällingen innan läggdags kan hon ju få det också!

MVH Christine 

Svar på tråden Mat till 16 månaders tjej