• dannex

Fick reda på att jag var allergisk mot hamster och så har jag en hamster hemma

Har mått dåligt sen i våras, rosslig i halsen, ögonen rinner osv.
    Gjorde ett såntdär pricktest som inte gav utslag för något, fick då göra ett blodprov, jag bad om att dm skulle kolla om jag var allergisk mot hamster (etfersom jag har en hemma) och jo, jag ar allergisk.

På en skala från 1-6, så fick jag en 6:a, det allra värsta och fick rådet att göra mej av med hamstern så fort som möjligt.

Men jag vill ju inte det, har haft honom i 17 månader och jag vill verkligen, verkligen inte lämna bort honom. Men jag kanske måste?

Någon som är allergisk mot något djur och har djuret hemma?

• Svar på tråden Fick reda på att jag var allergisk mot hamster och så har jag en hamster hemma
  • jollyjumper

Min sambo är allergisk mot katter. Men vi har en katt hemma!
    Han låter bli att borra ner huvudet i hennes päls och tvättar sina händer ofta.

Försök med att ha hamstern i ett rum där du inte vistas jättemycket. Sovrummet är ingen bra idé att ha hamstern i.

Prova dig fram.
    Byt bottenspånet oftare så samlas det mindre allergener där.
    Det är ofta saliv och kiss man är allergisk mot.

Lycka till

• hot fuss

det funkar inte m hamster kan jag säga dig. jag är pälsdjursallergisk men jag kunde inte vara i samma lght som honom ens. katter funkar om jag inte kelar med dem men hamstern känner jag så fort jag kliver innanför dörren.

• dannex

men jag har haft honom i säkert ett halvår och varit allergisk mot honom samtidigt utan att veta om det, och visste jag mår inte så jättebra, men jag kan stå ut tills han dör.

men det kanske är dumt..

• hot fuss

ja för mig så svällde ögonen igen o rann o rann o pajjade mina linser o så. så jag tvekade inte ens. hamstern var ute på en vecka typ. dottern var skitledsen men när jag går med igensvullna ögon o rinnande näsa o svårt att andas så är det inget att orda om liksom..

• Teskedsgumman83

Jag blev allergisk mot mina marsvin för länge sen och läkaren sa till mig att det var mycket dumt att ha kvar dom eftersom allergin kunde utvecklas och bli värre och i värsta fall kunde jag få astma, så jag tvekade inte, vi gav bort dem till min systers vän.

• jina

Kan du inte ha hamstern i ett avsides rum så att du inte passerar buren så ofta. Tvätta händerna och byt kläder om du måste efter att ha hanterat honom. Ha inte honom i sovrummet ellr på sängen . Jag och sambon är pälsdjurallergiker men klarade hamstern riktigt bra. Tvättade alltid händerna Man kan också byta ut spånet mot ett slags pellets. Har hört att hamstrar inte är så "allergena". Mycket värre är det med kaniner och (värst) marsvin. Våran hade silkeslång päls vilket jag tror är lindrigare än den korthåriga. Men det kanske är individuellt för varje allergiker.

• Fru Höstlöv

Jag är allergisk mot pälsdjur men har två katter hemma. Går bra om jag inte kelar med dom och har dom uppe i ansiktet eller i sängen. Känner dock inte av katterna så mkt som vissa andra djur.

Rrosslig i halsen och att ögonen rinner verkar ju inte alls roligt. Varför vill du absolut ha hamstern kvar, tillhör den barnen? För med en livslängd på 2-4år så har du ju i "värsta" fall tre år tills hamstern dör.
    Personligen skulle jag inte vilja gå omkring med dina symptom så länge.

Svar på tråden Fick reda på att jag var allergisk mot hamster och så har jag en hamster hemma