• Anonym

Skillnad på hemtjänst och lokalvårdare?

Ekonomin är  i botten just nu så det skriker om det. Vi måste båda arbeta extra nu ett tag och funderar på hemtjänst eller lokalvårdare. Men vad är det för skillnad? Hemtjänsten, är den bara riktad mot äldre och funktionshindrande och att det ingår även att duscha dom, med andra ord inte bara städning? Och att den som arbetar som lokalvårdare städar hos vem som helst? Skiljer det något i lön?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 14:30
    Oj oj oj, va rörigt det blev. Hoppas ni förstår mig ändå!

• Svar på tråden Skillnad på hemtjänst och lokalvårdare?
  • Insatt

Jag har jobbat inom hemtjänsten och kan ju säga att hade jag fått välja hade jag hellre tagit lokalvårdare. I hemtjänst innebär även byte av blöja och tvättning vid sådan, påtagande av fotsvampstinkande stödstrumpor samt otrevliga äldre som låter en få höra att man är deras betalda hemhjälp (de glömmer att den är subventionerad av staten) och därför ska göra som de säger. Hemtjänst = vård (blöjbyte, påklädning, duschning, medicindelning, m.m. jag kan ha glömt), städning, varuinköp, tvättning, matlagning... 

• Toffs

Hemtjänst handlar ju om att vårda äldre och/eller funktionshindrade i deras hem, lokalvårdare är som du säger städpersonal. Ganska stor skillnad. Har ingen aning om vad det skiljer i lön, men har en ganska stark känsla av att du behöver ha utbildning för att få jobba inom vården? Kolla även i er kommun på möjlighet att vara springvik på dagis och skolor, det är okej betalt.

• vi och pyret

Det är väldigt stor skillnad på de bägge yrkena. Det ena lokalvård och det andra människovård=)
    Var du arbetar som lokalvårdare beror ju på vart du är anställd. Det kan vara allt fråb hemma hos privatpersoner till företagslokaler.