• Anonym

Skillnad på hemtjänst och lokalvårdare?

Ekonomin är  i botten just nu så det skriker om det. Vi måste båda arbeta extra nu ett tag och funderar på hemtjänst eller lokalvårdare. Men vad är det för skillnad? Hemtjänsten, är den bara riktad mot äldre och funktionshindrande och att det ingår även att duscha dom, med andra ord inte bara städning? Och att den som arbetar som lokalvårdare städar hos vem som helst? Skiljer det något i lön?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 14:30
    Oj oj oj, va rörigt det blev. Hoppas ni förstår mig ändå!

• Svar på tråden Skillnad på hemtjänst och lokalvårdare?
  • Insatt

Jag har jobbat inom hemtjänsten och kan ju säga att hade jag fått välja hade jag hellre tagit lokalvårdare. I hemtjänst innebär även byte av blöja och tvättning vid sådan, påtagande av fotsvampstinkande stödstrumpor samt otrevliga äldre som låter en få höra att man är deras betalda hemhjälp (de glömmer att den är subventionerad av staten) och därför ska göra som de säger. Hemtjänst = vård (blöjbyte, påklädning, duschning, medicindelning, m.m. jag kan ha glömt), städning, varuinköp, tvättning, matlagning... 

• Toffs

Hemtjänst handlar ju om att vårda äldre och/eller funktionshindrade i deras hem, lokalvårdare är som du säger städpersonal. Ganska stor skillnad. Har ingen aning om vad det skiljer i lön, men har en ganska stark känsla av att du behöver ha utbildning för att få jobba inom vården? Kolla även i er kommun på möjlighet att vara springvik på dagis och skolor, det är okej betalt.

• vi och pyret

Det är väldigt stor skillnad på de bägge yrkena. Det ena lokalvård och det andra människovård=)
    Var du arbetar som lokalvårdare beror ju på vart du är anställd. Det kan vara allt fråb hemma hos privatpersoner till företagslokaler.
    Hemtjänst riktar ju sig till dem som inte klara av allt själva men bor kvar i hemmet. Somliga har bara hjälp med städning och handling, men jag den större delen handlar det om personlig omvårdnad i hemmet. Typ dusch, toalett besök, påklädning, förbereda mat osv. Hemtjänsten kan nog ha lite större krav på utbildning innan man får jobb.

• Anonym

Hemtjänst då hjälper du till hos funktionshindrade och äldre med det dom inte klarar av, byta blöjor, duscha, mata osv..
    Lokalvårdare då tar du hem om lokalen, kan vara hos vem som helst, på biblotek, skolor osv.. också
    Bästa är ju att hitta någon rik knös som vill ha lokalvårdare och jobba svart....
    Och då städar du ju och de beror ju på vad ni kommer överens om.
    Finns personer inom hemtjänsten som bara behöver hjälp med städning också, men det kan ingå även ovanstående uppgifter.

• Anonym

Tack då vet jag.

Någon som vet vad en lokalvårdare känar? Det skiljer säkert endel från kommun till kommun men är ändå nyfiken. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-04 15:24:06 följande:
    Tack då vet jag.

Någon som vet vad en lokalvårdare känar? Det skiljer säkert endel från kommun till kommun men är ändå nyfiken. 
    Jag ligger på ca. 22 000 kr brutto på en heltidstjänst. Är anställd inom den privata sektorn. Jag städar allt utom sjukhus, bostäder endast bygg- och flyttstäd.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-01-04 16:38:58 följande:
    Jag ligger på ca. 22 000 kr brutto på en heltidstjänst. Är anställd inom den privata sektorn. Jag städar allt utom sjukhus, bostäder endast bygg- och flyttstäd.
    Det är ju jättebra! Jag är högutbildad med samma lön.
  • Anonym (uska)

Driver du nu eller?

Jag jobbar inom hemtjänsten och i mitt dagliga jobb ingår personlig omvårdnad (dusch, påklädning, assistera vid måltider och toabesök, etc) men det ingår också att administrera läkemedel, linda ben, lägga om bensår, ge insuling, kapillär provtagning, stomivård, trakestomivård, etc

Städar gör jag kanske max ett par gånger i månaden. I vår kommun får heller ingen jobb som inte är utbildad att jobba som uska.

• Anonym

Hemstjänsen är ffa vård av äldre och ibland funnktionshindrade.

Lokalvårdare är städning av kontor, gator etc.

Svar på tråden Skillnad på hemtjänst och lokalvårdare?