Ditt barn ritar på väggen vad gör du?!
Ditt barn har ritat en regnbåge på väggen, med vattenlöslig färg. Barnet är mellan 3 och 6 år gammalt. Vad gör du?
Ditt barn har ritat en regnbåge på väggen, med vattenlöslig färg. Barnet är mellan 3 och 6 år gammalt. Vad gör du?
svårt.
jag hade nog inte skällt eller straffat om barnet är så litet som 3 år. med stora barn (som VET att det är fel men gör det ändå) skulle ha fått skäll av mig.
men man får väl berätta att det är fel, och visat vart papper fanns istället.
Förklarar att man inte ritar på annat än papper .. har hänt här & det har räckt att förklara. Tjejen var 3 år då & har inte gjort om det. Lät henne inte ha ritgrejer på sitt rum ett tag efter iof utan hon fick vara vid köksbordet med dem.
När stora var liten (1,5) så var det mitt fel att hon nådde pennorna så jag gjorde ungefär som första förslaget:)
När hon var 2 gjorde hon det igen, då hjälptes vi åt att tvätta bort det, men jag blev inte så väldigt arg, är rätt kass på och bli arg. Efteråt minns jag att vi ritade tillsammans på sånt där papper som man rullar ut för att skydda golvet vid väggmålning. Då kan man ju rita riktigt stort! :)
Och skulle hon göra det idag, nu när hon är mellan 3-6 år så hade det blivit en kobination av tre alternativ.
Jag hade sagt till henne att hon vet om att man absolut inte får göra så(skällt), det är bättre att rita på papper(gett henne papper), och sen hjälpts åt att torka bort!
Min son ritade en blomsteräng på väggen när han var runt 4-5 år. Det var i hans eget rum och vi gjorde inget speciellt mer än sa att det är bättre att rita på papper. Vi lät målningen vara kvar tills vi målade om hela rummet något år senare.
Jag röstade på alternativ 1.
Jag skulle säga att man inte får rita på väggen.
Hade hon gjort det igen (japp, på sin byrå, garderob, dockskåp ÖVERALLT!!) så hade jag plockat bort alla kritor och pennor från hennes rum och lagt någonstans där hon fick be om dom så att jag har koll på när och var hon ritar.
intressant att se hur nu tänker! Det är en klurig fråga tycker jag!
Sjäv vet jag inte riktigt hur jag skulle gjort.... tror jag skulle ha hjälpt honom att tvätta bort det och sedan berömt honom när han gjort det, men inte gjort så stor affär av själva målningen
Hm... Alice skulle inte rita på väggen om hon var över 3 - hon vet vad som gäller.
Om hon skulle gjort det som liten, så skulle jag väl sagt att man ritar på papper, inte på väggar - och sen tvättat bort.. Jag skulle inte skälla iaf.
Jag tycker att det är lite skillnad på en 3-åring och en 6-åring.....Jag hade nog inte skällt på någon av dem men förmodligen reagerat lite olika.
Min äldsta är 3 år ganska precis....han skulle aldrig göra så för att ställa till elände så att säga....han skulle ha kunnat "råkat" göra så för att han plötsligt fått en impuls som han bara inte kunnat motstå....och det blir ju faktiskt rätt fint och liksom dramatisk att måla med vattenfärg på en vägg. Alla som har målat fritt (inte målat i form av byta väggfärg) på en stor vit yta vet att det är rätt tillfredsställande...även som vuxen. Det är en härlig känsla. Jag hade nog reagerat först lite chockartat "MEN A...!", sedan troligtvis blivit full i skratt, pratat med honom om att han inte får måla på väggar och möbler men även visa förståelse för att det var roligt och det blev ju färgglatt. Sedan hade han fått hjälpa till att torka bort. Jag hade omgående skaffat material som man kan fästa på väggen att måla på.....för att låta honom få leva ut nyfikenheten på ett för oss vuxna lite bättre sätt
.....och vara noga med att tala om att det bara är papper som gäller.
Om han hade varit 6 år......tja, jag vet inte, har inte varit förälder till en 6-åring ännu....
Hade oavsett varken skällt eller bestraffat. Jag tror däremot inte på KBT-tänket att ignorera beteenden som man inte gillar så jag hade absolut uppmärksammat det. Däremot är jag inte helt säker på att jag ogillar det (missförstå mig rätt).......jag vet inte om jag tycker att det som exempelvis valmars son presterade var något dåligt
.
Hade det varit en 3-åring hade jag valt första alternativet; berömt regnbågen men förklarat att den blir finare på papper och att man inte får rita på väggen. Sen hade jag låtit treåringen "hjälpa" mig att tvätta bort teckningen, dvs jag hade tvättat och treåringen hade fått prova att tvätta bort.
Men jag utgår från att en 5-6-åring vet att man inte får rita på väggen och då hade jag nog sagt till ordentligt att så får man inte göra och sen hade barnet fått hjälpa mig att tvätta bort färgen från väggen. Sen hade färgen troligtvis försvunnit ut ur rummet och in i köket för ett tag framöver iallafall.
jag tror att det viktigaste i situationen är att barnet ser att dess handling får konsekvenser, dessa behöver inte vara "mamma/pappa blir arg", utan kan lika gärna vara "jag får tvätta bort det från väggen och det är tråkigt"/"jag får inte sitta själv och måla på rummet längre"