• jessilundgren

Sushi people!! Har ni några bra tips och resept som ni brukar göra?!?!?

Hej hej, är ju sen länge en galen sushi fanatiker som går ås långt att jag brukar beställa hem med min far då han flyger från sthlm till lule nästan varje fredag.
    Har på sista tiden insett att jag måste hitta en anna lösning och har börjat göra egen hemma.
    Jag fullkomligt älskar det och ikväll så är det snart dags igen.
    Har dock tappat bort mitt gamla resept på riset så jag hittade ett nytt här på internet.

Nu kommer då frågan, har ni något bra tips på kombinationer som är goda eller bara allmäna tips.
    Själv så tycker jag att riskoket är A och O för att dte ska över huvudtaget bli bra.
    Så låt höra, more sushi to the people!!! *skrattar*
    För att inte nämna att det är 0 % fett!!! oftast i alla fall, beror lite på vad man lägger på.
    Kram så länge

• Svar på tråden Sushi people!! Har ni några bra tips och resept som ni brukar göra?!?!?
  • puss

tycker det är gott med mycket risvinäger på!
    sen finns ju allt att köpa, vasabi och ingefära och sånt.
    jag brukar mest göra såna med räkor eller lax på.

• puss

sen har jag ett blött matskedsmått som jag gör riskuddarna i, det funkar jättebra!

• jessilundgren

hej hej, brukar du bara sätta risvinäger direkt på eller kokar du först ihop den med salt och socker?? jag brukar göra det sist nämda!!

Har man svårt ibörjan att äta sushi så brukar vi göra med rökt eller gravad lax med gurka, brukar dom flesta tycka om.

• puss

jag skvätter på den bara. jag gillar att ha mycket på!

*avis på dig*

men vi ska äta tacos, så jag blir glad igen!

hur gör du rullarna?

• jessilundgren

eh först så låter jag riset bli fingervarm innan jag börjar, låter riset koka för sig och så kokar jag upp 1 dl risvinäger, 1dl socker samt 2 msk salt.
    Blandar ihop dom då dom har börjat svalna på ett fat.

Lägger ris över hela arket utom 1,5 cm högts upp ca 1 cm och sedan plattar jag till det till kanske hälften
    Drar wasabisträng i mitten, lägger på /fisk/räkor/stick och så advokado eller gurka och rullar ihop det.
    limmar det sista kanten med vatten.

svårt att förklara, vi får ha en sushi orgie *asgarv* (min sambo förklarar det så)
    det e varmt, rått och klibbit att göra och äta *skrattar mera*

• Banana82

du vet väl att det finns ett sushiställe i luleå... har inte provat deras sushi själv, men har bekanta som säger den är helt ok

• jessilundgren

jo jag vet, har vart där flera ggr men då det tryter så är det ju endast 6,5 mil enkel väg =/ hade det inte vart för bensinkostnaden och alla jävla skatrter så sku7lle jag nog bo där *skrattar*

Svar på tråden Sushi people!! Har ni några bra tips och resept som ni brukar göra?!?!?