• Anonym (dsd)

Låna ut pengar till inte så nära bekant, dumt eller inte?

Jag beslutade ig idag för att låna ut en för ånga större suma till en kollega i nöd helt enkelt.

`mina kollegor tycker som sagt att jag är en av e est korkade på hela jordklotet. Jag vill dock göra det här, magkänsla helt enkelt. Jag vill tro att det finns goda människor och det gör det ju!

Så vad tycker ni?

Ni får ställa fler frågor om ni vill.

• Svar på tråden Låna ut pengar till inte så nära bekant, dumt eller inte?
  • Anonym (dsd)
    Anonym (garanti) skrev 2011-01-04 22:56:49 följande:
    Det är tyvärr ingen garanti. Jag skulle aldrig låna ut så pass mycket utan något skriftligt om jag verkligen velat få tillbaka pengarna.
    jqag vet men jafg hoppas verkligen hon är ärlig, jag trior det.
    Om mi hade hör omkringhistorierna hade nini kallat mig urdum
  • talare

jag håller med valmar: avvara bara pengar som du klarar av att inte få tillbaka.

men det är snällt att ställa upp om man kan!

• Anonym (garanti)
    Miss Lau skrev 2011-01-04 22:59:09 följande:
    Det finns inga garantier oavsett avtal. För finns det inga pengar att hämta kommer den som lånat ut inte heller att få tillbaka något.
    Sant. Det är därför man aldrig ska låna ut mer än man kan förlora.
  • Anonym (dsd)
    Anonym (garanti) skrev 2011-01-04 23:02:21 följande:
    Sant. Det är därför man aldrig ska låna ut mer än man kan förlora.
    det jag förlorarärmittförtroende för andra.Förlåt för min text, jag har popcorn  i hela rttangentbordet.

hon tycker det är aspinsamt att låna av nån man knappt känner men hallå, är man den sista utvägen så är det ju så, hellre än smslån. hon ska beta mat och körlektioner.
    Hon MÅSTE ha bil i sitt jobb, så det är viktigt för henne.
  • Anonym (xxx)

Spelar summan ingen roll Om du förlorar så låna ut MEN be att hon skriver på ett skuldbrev (med namn & personnummer) som talar om när hon ska ha betalat tillbaka summan senast,

Jag hade inte lånat ut för jag har gått på den niten när jag var ung.

• Anonym (jane)
    Anonym (dsd) skrev 2011-01-04 23:05:29 följande:
    det jag förlorarärmittförtroende för andra.Förlåt för min text, jag har popcorn  i hela rttangentbordet.

hon tycker det är aspinsamt att låna av nån man knappt känner men hallå, är man den sista utvägen så är det ju så, hellre än smslån. hon ska beta mat och körlektioner.
    vet du varför hon inte har råd själv, är hon arbetslös, ensamstående, skuldsatt??
  • NadiaMi

Svarar som de andra.
    Har du råd att förlora pengarna ifall du inte skulle få tillbaka dem så är det bara att låna ut. Se till att ett skuldbrev skrivs så du har svart på vitt att du har lånat ut X kronor som skall betalas tillbaka enligt den överenskommelse ni kommer till (om det så är avbetalning i lugn takt eller senast månad X år Y eller något annat).

Har du lånet på papper och inte lånar ut mer än du har råd att förlora finns det inga hinder alls.

• Anonym (garanti)
    Förlåt för min text, jag har popcorn  i hela rttangentbordet.
    Ok, är det popkorn, Skrattande, funderade lite på läsk eller så
  • Miss Lau

Hur har hon tänkt att hon ska kunna betala tillbaka? Om hon inte har pengar nu, kommer hon ha det sen?

Är pengarna till en bil?
  • Sprallgöken

Jag tycker det är väldigt snällt och hedersamt av dig att låna ut dessa pengar till kollegan, och jag säger som andra, låna inte ut mer pengar än du känner att du kan avvara och ha viss beredskap på att du kanske inte får igen dom. Och att det kan göra relationen mellan er sur. Spelar ingen roll hur mycket pengar det gäller, tyvärr kan sånt göra att vänskap tar slut även mellan de goaste av vänner.

Tycker ändå att du gör en väldigt god gärning, och hoppas nu att du får tillbaka pengarna. Gör upp med kollegan på en gång när återbetalning ska ske.

• Anonym (dsd)
    Miss Lau skrev 2011-01-04 23:08:42 följande:
    Hur har hon tänkt att hon ska kunna betala tillbaka? Om hon inte har pengar nu, kommer hon ha det sen?

Är pengarna till en bil?
    inte till en bild, däremot till bst till sin bebis/barn, mat till sig och sist sin sambo,
    Hon behöver en del av dessa för att pröjsa körskoln. (för att jag minns inte hela... hennes mans komois i nigeria skulle sälja en bil o de pengarna ska föras över till hennes sambo via någon ön.

Det var rörigt att skriva det där ens.

OBS jag har alltså att svårt fall av POPCORN i tangentbordet, det inverkar på hur jag skriver en hel del...
    Hon har precis blivit fast anställd på mitt jobb. ( nu är jag enkel att peka ut) jag har bestämt mig och tror på tjejn hon verkar vara en ärlig fin tjej.

Dock reagerade ju alla andra så jag tänkte kolla här.
  • Anonym

De pengarna ser du aldrig igen...

Alltid hör man om hoppfulla personer som lånar ut till nära och kära i nöd, men som inte återser pengarna sedan... bara för att det skrivs på papper så är det ingen garanti för att du återser dina pengar.

Varför lånar hon inte av banken? Har hon redan skulder som hon inte kan betala? Då kommer hennes skuld till dig läggas på högen med andra skulder dvs. hon måste återbetala de gamla skulderna innan din dvs: adjöss till dina pengar!

• NadiaMi

Jag ser det nästan som värre att hennes mans kompis skulle sälja en bil i Nigeria med tanke på alla bedrägerier som kommer därifrån... Bara det minskar chansen att du någonsin får se pengarna du lånar ut igen - fast det är ju inte Din dumhet isåfall utan snarare din bekantas problem.

Se till att få lånet på papper och kom överens om en avbetalningsplan ELLER en överenskommelse i stil med "återbetalas i sin helhet senast *datum*" i skrift.

Det spelar ju ingen större roll hur ärlig och fin hon är om hennes man strular bort deras pengar så det inte blir något kvar till mat - än mindre att betala tillbaka privata lån med.

• Anonym (dsd)
    NadiaMi skrev 2011-01-05 00:01:11 följande:

Jag ser det nästan som värre att hennes mans kompis skulle sälja en bil i Nigeria med tanke på alla bedrägerier som kommer därifrån... Bara det minskar chansen att du någonsin får se pengarna du lånar ut igen - fast det är ju inte Din dumhet isåfall utan snarare din bekantas problem.

Se till att få lånet på papper och kom överens om en avbetalningsplan ELLER en överenskommelse i stil med "återbetalas i sin helhet senast *datum*" i skrift.

Det spelar ju ingen större roll hur ärlig och fin hon är om hennes man strular bort deras pengar så det inte blir något kvar till mat - än mindre att betala tillbaka privata lån med.

jag har redan tänkt frn tanken men jag dömer folk för hårt, nu när jag har lite pengar över så kan de kanske gått till något bra. Om inte, så fick jag mig en 3000 kurs i hur man inte gör
  • Anonym (dsd)

Nu 'r de översatta. Håll tummarna att hon är ärlig'!!

Svar på tråden Låna ut pengar till inte så nära bekant, dumt eller inte?