Jag vet inte vad jag ska göra, förvirrad!!!
Oj, ja du är ju inte i en lätt situation, och hur du än gör lär det bli reaktioner som sorg, ilska och mer än en person i allt detta har anledning att känna sig sviken.
MEN du visar ju nu att du vill reda upp situationen och det är absolut det enda rätta just nu, för gör du inte det så blir det bara värre och det blir mer att reda upp längre fram.
SÅ: fundera över hur du kan lägga upp detta med så mycket omtanke som möjligt om alla inblandade. Du har ju inte med avsikt försökt skada någon, utan det enda som kan skada nu är om du går vidare som om inget hänt och försöker dölja att du vet sånt som fler har rätt att få veta för att kunna gå vidare i sina liv.
Jag tycker att det är väldigt mycket att smälta för de två männen om du tar upp allt på en gång. Därför tycker jag såhär, för att vara så skonsam som möjligt:
Lägg relationen med kvinnan på is ett litet tag - förklara för henne att det är henne du vill ha men att du måste reda upp allt kring barnet först och det blir för mycket för männen att smälta att du även ska lämna/bräda dem.
Prio ett är att dotterns biologiska far och din sambo nu får vetskap om hur det ligger till. Berätta precis som du skrev här, att du var med dem under samma period och att du först nu förstått vem som är pappan. Framhåll tydligt och ödmjukt att:
1)du aldrig menat att föra någon bakom ljuset, utan räknat och antagit fel
2)du förstår att de är arga och ledsna och att du respekterar detta och INTE blir arg eller defensiv tillbaka! Punkt 2 är mycket viktig för att ni ska kunna gå vidare och så småningom ha goda relationer till varandra allihop!
När det värsta lagt sig får du avgöra hur du går vidare. Vet du redan nu att du inte kommer att vilja vara med din sambo alls, är det ju rättvist om han får veta det. Jag tycker att du ska ge honom möjligheten att få fortsätta ha en relation med din dotter på något sätt.
Först när situationen börjar stabilisera sig (håller du dig lugn och ödmjuk genom alltihop och är beredd på deras känslor och INTE blir defensiv eller aggressiv tillbaka har du bäst chans till att detta kan bli bra på sikt) kan du överväga att gå vidare med kvinnan. Hur hon gör med sin kille är ju också en aspekt här som ni två får fundera över.
Ett annat alternativ är förstås att ge alla inblandade all fakta direkt och det vore ju renhårigt men också säkerligen mer smärtsamt för de två männen.
Skriv här sen hur det gick! lycka till!