• neelliee

Farligt att skrika!

Eller? Jag får ofta känslan när jag läser här att många anser att det är direkt skadligt att skrika på sitt barn någon gång. Jag har lite svårt att förstå det, vill gärna att någon förklarar.

Förstå mig rätt nu, jag gillar inte att man skriker OFTA på sina barn och ånga skriker absolut för mycket. Sen är det ju skillnad på VAD man skriker, svär man och vrålar att barnet är dumt i huvudet är det ju klart värre än att vråla "vaaad gör du???" eller "lägg av!". Och jag tror väl inte att skrik är bästa sättet att få en unge att lyssna eller förändra sig precis... men såååååå fel som det verkar här, tycker ni verkligen det? Man ber nästan om ursäkt i trådar för att man skrikit, eller förklarar att man hellre sätter sig på en snöslaskig trottoar och resonerar med sitt jag-vägrar-gå-barn i en timme än höjer rösten: "jag vill ju inte skrika eller tvinga henne genom att bära henne, vad ska jag göra???" Och har läraren skrikit, då ska han/hon avskedas och aldrig mer få en anställning.

Som jag ser det kan "skrik" (altså kraftigt höjd röst) och "skäll"  fylla två funktioner. Dels att barnet märker att är man FÖR påfrestande så tappar vuxna tålamodet. Man KAN få ett otrevligt bemötande också av trygga, välkända vuxna om man är alldeles överdjävlig. För det mesta klarar vuxna att svälja det arga, gå undan eller prata sansat trots ilska, men det FINNS gränser och passerar man dem kan ALLA bete sig otrevligt. Viktig livskunskap känner jag. Kallar man läraren för kukhuvud 15 gånger så KAN man råka ut för en skrikutskällning, kastar man snöbollar på en barnvagn så KAN pappan vråla sig hes, retar man en kompis KAN kompisens kompisar ryta i och säga att man är en skitunge. Alltså, skrik i hemmet är väl ingen bra "uppfostringsmetod" i ett FÖRSTA skede, men om det dåliga beteendet fortsätter och fortsätter OCH går ut över andra illa, då ser jag inget fel i att barnet då och då får uppleva att mamma/pappa inte orkar vara pedagogisk utan ryter i. Och för att vara tydlig (detta är ju FL) så menar jag inte bebisar nu.

Dels är ilska en naturlig känsla. Barn behöver lära sig att det inte är farligt att bli arg, att alla blir arga. En del behöver få ur sig ilskan på ett kraftfullt sätt, för några känns det skönt att ge sig ut och springa, någon vill städa eller skotta snö, någon mår bra av att säga fula ord eller skrika. Man ska inte skrika så att det stör andra eller på oskyliga, men skriket är ett sätt att få ur sig det arga. Det kan man resonera med barn om. I stort sett alla barn som kan prata tillräckligt bra kan berätta vad som känns skönt när de är arga. Man ska självklart försöka vara arg på ett okej sätt som inte är otrevligt mot andra, men även om man misslyckas (och t.ex. skriker eller slänger nåt på golvet) så duger man som människa ändå.  Skrik kanske inte är så konstruktivt, men en mamma som vrålar något argt visar ändå att en trygg, klok vuxen som man ser upp till OCKSÅ blir jättearg ibland och inte beter sig perfekt alltid. Tänker att det kan få barn att slappna av mer efter ett ilskeutbrott och skämmas lite mindre om de vet att de förebilder de har också kan misslyckas ibland. Och att barn kanske blir lite mindre rädda när det möter ilskna reaktioner från andra. Var man än befinner sig i livet finns risken att någon tappar besinningen och skriker eller skäller, det måste man ju kunna hantera utan att bli FÖR ledsen eller skrämd.

Jag ser ingen som helst motsättning i att vara pedagogisk och prata mycket med sitt barn och att då och då bli arg och höja rösten. Jag kan inte för mitt liv begripa att man måste välja sida...

• Svar på tråden Farligt att skrika!
  • Linda1976

Jag håller med dig. Det är klart att man tappar besinningen ibland och skriker. Det gör jag nån gång ibland. Men jag skriker ju inte elaka saker...skulle ju aldrig skrika "jävla unge" eller " e du dum" eller så. Det är nog mer vrål i form av "Sluta nu annars smäller jag av" eller "lägg aaaaaaav, jag blir galen".

Föräldrar som håller på och vrålar på sina barn flera ggr / v kanske behöver hantera trilskande barn annorlunda, men att nån gång ibland "få frispel"  - helt ok. Det dör barn inte av...

Nu menar jag större barn, att få frispel på en1,5åring är aningen mer meningslöst än att få det på en snart 6åring som uppenbart jävlas  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • neelliee
    Linda1976 skrev 2011-01-05 11:44:26 följande:
    Jag håller med dig. Det är klart att man tappar besinningen ibland och skriker. Det gör jag nån gång ibland. Men jag skriker ju inte elaka saker...skulle ju aldrig skrika "jävla unge" eller " e du dum" eller så. Det är nog mer vrål i form av "Sluta nu annars smäller jag av" eller "lägg aaaaaaav, jag blir galen".

Föräldrar som håller på och vrålar på sina barn flera ggr / v kanske behöver hantera trilskande barn annorlunda, men att nån gång ibland "få frispel"  - helt ok. Det dör barn inte av...

Nu menar jag större barn, att få frispel på en1,5åring är aningen mer meningslöst än att få det på en snart 6åring som uppenbart jävlas  
    Precis så!
  • vittra

Men det är väl klart att det inte är skadligt att höja rösten och skrika ibland
    Dock är det ju knappast något efterträvansvärt att tappa fattningen!

• neelliee
    vittra skrev 2011-01-05 11:48:04 följande:
    Men det är väl klart att det inte är skadligt att höja rösten och skrika ibland
    Dock är det ju knappast något efterträvansvärt att tappa fattningen!
    Nej, absolut inte eftersträvansvärt
    Men ibland här låter det som att det vore det västa som kunde hända typ, och mammor mår dåligt för att de nån gång skrek och så. Det känns så onödigt
  • Mariohn

Man kan skrika. Man skriker. Alla gör det. Den som påstår att de aldrig någonsin höjt rösten i närheten av sina barn ljuger eller är stumma. Min son är 14 månader. Senast för en timme sedan skrek jag åt honom "Nej nej nej väntaaaaah" och rusade från badrummet till köket. Jag vägrar tro att jag har skadat honom, är en dålig mor, eller på annat vis bidragit till eventuella snedsteg han kommer att göra i livet. 

• lövet2

Nej, det är inte farligt alls med enstaka skrik. Dock brukar det straffa sig, eftersom föräldrar som skriker ger barn som skriker. Det blir fort en ond cirkel, där föräldrarna irriteras av sina skrikiga barn utan att inse att föräldrarna själva bär skulden till det ...

• Mariohn
    lövet2 skrev 2011-01-05 12:01:46 följande:
    Nej, det är inte farligt alls med enstaka skrik. Dock brukar det straffa sig, eftersom föräldrar som skriker ger barn som skriker. Det blir fort en ond cirkel, där föräldrarna irriteras av sina skrikiga barn utan att inse att föräldrarna själva bär skulden till det ...
    Min ettåring sjunger opera just nu och det är skrik som tusan. Han gjorde samma sak när han var 6 månader och då kan jag nog ärligt säga att han aldrig hört oss skrika. Barn skriker för att de kan och för att de testar rösten. Att man sedan får föregå med gott exempel och lära dem att inte skrika i tid och otid och att skrik inte är nödvändigt för att uttrycka ilska eller missnöje är en annan sak. 
  • lövet2
    Mariohn skrev 2011-01-05 12:05:06 följande:
    Min ettåring sjunger opera just nu och det är skrik som tusan. Han gjorde samma sak när han var 6 månader och då kan jag nog ärligt säga att han aldrig hört oss skrika. Barn skriker för att de kan och för att de testar rösten. Att man sedan får föregå med gott exempel och lära dem att inte skrika i tid och otid och att skrik inte är nödvändigt för att uttrycka ilska eller missnöje är en annan sak. 
    Äh, nu pratar jag förstås inte om småttingar som skriker för att uttrycka sig, innan de lärt sig prata. Men har du någon gång hälsat på en familj där ungarna ständigt skriker åt varandra och åt föräldrarna - då kan du ge dig f*n på att föräldrarna använder sig av skrik i sin barnuppfostran.
  • Mariohn
    lövet2 skrev 2011-01-05 12:24:45 följande:
    Äh, nu pratar jag förstås inte om småttingar som skriker för att uttrycka sig, innan de lärt sig prata. Men har du någon gång hälsat på en familj där ungarna ständigt skriker åt varandra och åt föräldrarna - då kan du ge dig f*n på att föräldrarna använder sig av skrik i sin barnuppfostran.
    Jag förstod precis vad du menade, jag ville bara förtydliga med min egen input Ja jag har varit hemma hos sådana människor. Främst när jag själv var barn. Då mådde jag dåligt som tusan eftersom jag avskyr skrik och vrål och det gör jag fortfarande. 
  • Maria222

Jag vill helst inte skrika. Visst kan jag tappa tålamodet helt och ryta till, men oftast så skriker jag faktiskt inte.

Skrik ger skrik.

pojke 0706 och pojke 1008.
Svar på tråden Farligt att skrika!