CountryLiving skrev 2011-01-05 15:33:45 följande:
En fråga: har hört/läst att man ska undvika grönsaker som växer "under jorden", typ morötter, palsternacka, potatis etc. Även tomat och majs ska undvikas pga att de innehåller socker??? Vilka grönsaker är ok?
Tomat kan man visst äta, fast du behöver ju inte proppa i dig en hel eller två utan en halv räcker :) När jag gör sallad har jag antingen i en halv tomat eller 3-4 körsbärstomater och så en massa fet dressing jag gör själv :) Majs innehåller dock alldeles för mkt kolhydrater, annars räcker det med en tesked om man nu måste ha det :)
LCHF är inte så extrem som många tror, man kan även äta frukt, men det behöver inte vara 1-2 varje dag utan kanske ett äpple eller apelsin på helgen som "godis" :) Nån helg gör jag även väldigt god glass, bara o mixa 2dl grädde med valfria frusna bär och lite stevia :)
Det mest basala är att ta bort de "traditionella" tillbehören och byta ut mot grönsaker och fet sås :) Ingenting man inte klarar av.
Sen fuskar jag en gång i månaden. Bestället en god pizza, köper ett paket kakor och en liten chipspåse och dricker Cola. Jag är glad att jag klarar av det, många verkar inte göra det.
Har ändå gått ner 13 kg sen jag började (15 september), med fusk och jul/nyårs ätande (potatis och godis). Jag är övertygad om att om jag hade skippat fusket, som ibland blev mer än en gång i månaden, så hade jag säkert gått ner 20kg istället för 13. Men är ändå väldigt nöjd. :) Har nu 25 kg kvar till min drömvikt, 69 kg...gillar att det står "6" x) Är dock 175cm så kommer sluta när jag känner mig nöjd :)
Målet är satt sista maj, då ska jag bannemej gå ner på stan i shorts o linne, vilket jag aldrig vågat göra förut :P