Barbafiin skrev 2011-01-05 12:34:21 följande:
Jo det har du kanske rätt i.

Okej till att börja med hur tätt är det mellan barnen? Hinner man uppmärksamma det egna jaget hos barnen? eller uppever du det som om de äldre får bli "stora" när ett litet syskon kommer. till att börja med

De första 4 kom vartannat år. För våra barn var det nog bra, för jag hade en tendens till att överbeskydda och hjälpa till lite för mycket. När det kom småsyskon, så fick de äldre chansen att utveckla sin självständighet lite mer. De lärde sig tidigt att klä sig själva och torka sig på toan t ex, eftersom de annars var tvungna att vänta tills jag hade tid.
På något sätt fick också de äldre mer av min tid och uppmärksamhet när det kom småsyskon - "rätt" sorts uppmärksamhet och inte den där jag lade mig i saker hela tiden. I stället för att jag ägnade mig åt mitt (dvs matlagning, tvätt osv), så satt jag stilla och ammade många timmar om dagen. Då kunde jag verkligen lyssna på de större, titta på när de ritade, läsa saga och kommentera legobygge. Det ledde till att jag kunde sitta kvar och amma när babyn egentligen ätit färdigt för länge sedan!