• Krans

Ni med stor familj! :-)

Hej!

Jag tänkte fråga om ni med storfamilj vill dela med er och berätta hur ni tänker och ser på ert familjeliv! Det positiva, det negativa hur det påverkar er ekonomiskt ja allt!   Jag har själv ett barn på snart 8 månader och vill ha fler, många fler 

• Svar på tråden Ni med stor familj! :-)
  • lövet2

Du får nog ställa mer specifika frågor i så fall kanske. Det är svårt att svara annars. Man blir ju lite "hemmablind" också och tycker en massa saker är fullt normala, fast en liten familj inte alls tycker det ...

• Krans
    lövet2 skrev 2011-01-05 12:26:51 följande:
    Du får nog ställa mer specifika frågor i så fall kanske. Det är svårt att svara annars. Man blir ju lite "hemmablind" också och tycker en massa saker är fullt normala, fast en liten familj inte alls tycker det ...
    Jo det har du kanske rätt i. Okej till att börja med hur tätt är det mellan barnen? Hinner man uppmärksamma det egna jaget hos barnen? eller uppever du det som om de äldre får bli "stora" när ett litet syskon kommer. till att börja med
  • lövet2
    Barbafiin skrev 2011-01-05 12:34:21 följande:
    Jo det har du kanske rätt i. Okej till att börja med hur tätt är det mellan barnen? Hinner man uppmärksamma det egna jaget hos barnen? eller uppever du det som om de äldre får bli "stora" när ett litet syskon kommer. till att börja med
    De första 4 kom vartannat år. För våra barn var det nog bra, för jag hade en tendens till att överbeskydda och hjälpa till lite för mycket. När det kom småsyskon, så fick de äldre chansen att utveckla sin självständighet lite mer. De lärde sig tidigt att klä sig själva och torka sig på toan t ex, eftersom de annars var tvungna att vänta tills jag hade tid.

På något sätt fick också de äldre mer av min tid och uppmärksamhet när det kom småsyskon - "rätt" sorts uppmärksamhet och inte den där jag lade mig i saker hela tiden. I stället för att jag ägnade mig åt mitt (dvs matlagning, tvätt osv), så satt jag stilla och ammade många timmar om dagen. Då kunde jag verkligen lyssna på de större, titta på när de ritade, läsa saga och kommentera legobygge. Det ledde till att jag kunde sitta kvar och amma när babyn egentligen ätit färdigt för länge sedan!
  • mama7901

Har fyra barn. 8,6,2år o 10mån.
    Det positiva är att det är helt otroligt roligt o en massa kärlek.
    Det negativa är mycket städning, handling m.m. o att jag ständigt känner mej otillräcklig.
    Tror att barnen trivs bra det o det är ju viktigast. Hade önskat mej mer egen tid o att kunna satsa lite
    mer tid på mitt arbete.
    Mina tvåäldsta bor inte hela tiden här utan en del hos sin pappa oxå.
    Jag hade inte skaffat fler än tre om jag hade haft alla hela tiden.'
    Men trots allt såär jag superlycklig över mina barn o ju större de blir desto roligare blir det.
    Det är en riktig liten skatt att ha många barn. Hellre för många än för få!!!

• SolonWisdom

har sju barn födda 9507, 9904, 0110, 0508 (tvillingar), 0709 samt 1012. Var bara 15 när jag fick min första.

Visst är det fullt upp ibland men man lär sig skapa rutiner som funkar. barnen får hjälpa till lite, men jag tycker det är viktigt att dom fortfarande får vara barn också. Det är vi föräldrar som valt att skaffa barn, och det ska inte behöva gå ut över barnen.

Ilona, Jack, Ninja, Kilian, James och Zion - mammas älsklingar!
  • Mamma till 7

Vi är två vuxna och sju barn i ett hushåll.

Positivt
    Alla mina barn (utom ett, hehe) har lärt sig att allt går bättre om man hjälps åt, att man ska ta hand om varande och tänka på andra.

Vi lagar storkok och slipper laga mat så ofta.

Det finns alltid någon att leka med.

Alla mina barn känner sig älskade eftersom de vet att vi aldrig skulle ha skaffat så många barn om vi inte verkligen ville det.

Negativt

Svårt att trixa ihop allas aktiviteter utanför skolan

Ibland önskar jag att vi kunde typ gå ut på restaurang utan att det krävde så mycket planering

• Krans

Vad roligt att läsa om era erfarenheter. Nog ska vi jobba på att ge lilltjejen syskon! så härligt varje barn är ju en gåva, en skatt!

• alfabeta11

Hej!
    Jag letar efter en stor familj att skriva ett reportage om i tidningen Nyheterna i norra Kalmar län. Är det någon av er som är från Oskarshamn, Västervik eller däromkring? Kanske vet ni någon.

Svar på tråden Ni med stor familj! :-)