• kvinnan

Hur lyckas ni hålla någon ordning på barnens rum?

Tycker det ligger saker överallt och även om vi köpt plastbackar att ha sakerna i så ser det så rörigt ut på barnens rum.
    Hur förvarar ni deras saker?
    visa gärna bilder om ni har på smarta försvarnigsmöjligheter.

• Svar på tråden Hur lyckas ni hålla någon ordning på barnens rum?
  • jollan

verkar som det är fler än vi som har stökigt, jag undrar om det finns en särskilt stökig fas som min dotter på drygt två går igenom just nu, jag är verkligen inte särskilt pedant själv men detta håller på att driva mig till vansinne ibland Det är som att den viktigaste delen av leken för henne just nu är att hälla ut allt hon äger och har i en jättestor hög. Sen leker hon i den röriga högen och det ser ju ut som jag vet inte vad direkt. Om jag plockar upp allt så tar det två minuter max så är det ute igen, hehe... 
    Hade ju kanske inte varit något problem om hon haft eget rum men än så länge huserar hon i vardagsrummet för hon kan inte vara själv på övervåningen, vilket gör det hela störigare än det hade behövt vara antar jag...

Ja, förlåt ts, detta var ju vekrligen inget tips till dig, bara lite gnäll från mig  

• kvinnan

jollan inget att be om ursäkt för, bara skönt å höra att det finns fler som har det som vi.
    men har inte era barn några stora saker? har bestämt att åka på ikea å köpa sådana trofast hyllor å lådor men vart ska jag gömma alla stora saker? dockskåp, dockvagn, strykbräda, stor rittavla mm ser ju rörigt ut bara för att dom står å tar plats oxå

• Lenora

Vi har en stor låda i förrådet där de flesta av hennes leksaker är. Sedan byter vi ut de leksaker som är i hennes rum med jämna mellanrum. Sedan har vi möbler med lådor, korgar och en större kista att förvara de leksaker som hon har i hennes rum i.

• supersötasilversara

Föräldrarna får ta huvudansvaret, städa ordentligt varje kväll. Vi har backar/korgar för varje sak tex klossar i en , duplo i en, bilar i en osv i en expedit hylla och trofast system. Och sedan under dagens gång påminna barnen om att ta och plocka upp barbiedockorna innan du fortsätter med nästa lek osv, gärna hjälpa till så att det blir ordentligt. Jag avskyr när det ligger duplo i matleksakerna, klossar bland my-little-ponysarna! "Var sak på sin plats" som alfons åbergs pappa säger .

Jag har också märkt på barnen att de leker bättre när det är lite mer ordning än om allt är framdraget och det är rena röran. Ligger det pyssel och skräp kvar över hela skrivbordet så sätter sig inte 5-åringen där och pysslar förrän vi rensat och plockat undan lite. Vi har det absolut inte strikt hemma men ordnign och reda är skönt för alla. speciellt när man som oss inte har så myånga kvadrat att vara på tillsammans.

Sen väljer jag att inte köpa ett dockskåp då jag vet att det tar stor plats och kanske ändå inte leks så mycket med.
    Eller ett pippihus eller pippiskepp. Eller så väljer man bara att köpa en av dessa stora saker. Och ett rit/målarstativ, det tycker jag verkar onödigt, tar upp massa plats när barnen lika gärna kan sitta vid ett bord och rita/måla. Sånt har de på dagis resonerar jag . Likaså typ Fiffi-hus osv. När jag var liten gjorde vi egna hus av kartonger och annat återanvänbart, det var det roligaste jag och kompisarna visste. Då gjorde vi hus till våra my-little-ponys eller barbies eller sylvanianfamiljerna. Så kunde man slänga det och hitta på nytt.

RENSA BORT leksaker, byt ut med några månaders mellanrum. Barnen behöver inte ha mängder av leksaker.

• kvinnan

Håller med om att rittavlan kan vara onödig men den fick sonen för 6-7 år sedan och då hade vi jättestora rum så den hänger lixom bara med.
    Ja sänglådor är ju smart förvaring men att plocka bort lite saker till förrådet går tyvärr inte då vi inte ha nåt förråd att stoppa sakerna i och vill inte ha dom ute i kallförrådet då blir dom så unkna.
    Jag ska åka på ikea å titta på bra hyllsystem så kommer kanske alla småsaker undan iallafall

• Ellinor Doolittle

Backar i hyllor, sedan är det bara att lägga sig på knä och börja plocka och sortera. Kväll efter kväl efter kväll efter kväll efter kväll efter kväll... ja du fattar.

Två barn här, 2 och 4 år. Ett rum med ponny hästar, barbies, dockor och pennor. Ett rum med duplolego, bilar, briotåg, dinousaurier i.

• Åja81

I barnens lekrum har jag flera av Ikeas trofast förvaring, superbra att ösa in alla 3 miljoner småskit i, har faktiskt 4 st sånna därinne och en i äldstas rum, det går fort att ösa in i lådorna, det ser inte stökigt ut efteråt, bästa köpen jag gjort, kan inte påstå att barnen städar så värst, 2 o 4 år, men tar man ett ryck varje kväll innan man lägger sej så är det hyffsad ordning, sen att jag inte tar det där rycket alltid varje kväll är en annan sak..

• Jeshk

ja, jag har faktiskt undvikit ikeas stora ritställ just för att det sabbar lite när det tar så mycket plats. Och dockvagnen har jag lagt upp på vinden och tar fram den till våren så hon kan ha den ute. Hon leker ju nästan aldrig med den ändå. LIll killen hade ett stort bilgarage som jag också la upp på vinden, då han tröttnat på det. Men OM man får plats med dessa stora saker är det ju kul att ha. Men vi bor på väldigt liten yta nu så allt onödigt stort har jag tagit bort för ett tag. Sen tar jag ner grejjerna igen så dom blir intresserade. Nyhetens behag lixom...

Det enda jättestora jag har framme är ett jättestort Sylvaninan trädhus, en IKEA-skattkista med barbies och ett litet bord, två stolar och en vit briospis.

Men annars är jag som du att jag inte vill lägga bort leksaker i förråden just för att det blir så unket, och att de faktiskt leker med många leksaker. Undantag de få jättestora just nu... Medvetet vill jag inte köpa fler stora saker längre.

• Nifelheim

Vårt största problem är just alla dessa stora leksaker. Sonens Playmobil piratskepp, dockvagn, docksäng, trumset, radiostyrda bil, dockskåp, ihopbyggda legosaker som riddarborg osv. Var tusan ska man göra av allt så att det inte ser rörigt ut? Tyvärr leker han med allt, så det känns taskigt att ta bort något.
    Han är dessutom mitt emellan duplo och lego. Leker mest med smålego, men han vill INTE skiljas från sitt duplo.

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
Svar på tråden Hur lyckas ni hålla någon ordning på barnens rum?