Föräldrarna får ta huvudansvaret, städa ordentligt varje kväll. Vi har backar/korgar för varje sak tex klossar i en , duplo i en, bilar i en osv i en expedit hylla och trofast system. Och sedan under dagens gång påminna barnen om att ta och plocka upp barbiedockorna innan du fortsätter med nästa lek osv, gärna hjälpa till så att det blir ordentligt. Jag avskyr när det ligger duplo i matleksakerna, klossar bland my-little-ponysarna! "Var sak på sin plats" som alfons åbergs pappa säger
.
Jag har också märkt på barnen att de leker bättre när det är lite mer ordning än om allt är framdraget och det är rena röran. Ligger det pyssel och skräp kvar över hela skrivbordet så sätter sig inte 5-åringen där och pysslar förrän vi rensat och plockat undan lite. Vi har det absolut inte strikt hemma men ordnign och reda är skönt för alla. speciellt när man som oss inte har så myånga kvadrat att vara på tillsammans.
Sen väljer jag att inte köpa ett dockskåp då jag vet att det tar stor plats och kanske ändå inte leks så mycket med.
Eller ett pippihus eller pippiskepp. Eller så väljer man bara att köpa en av dessa stora saker. Och ett rit/målarstativ, det tycker jag verkar onödigt, tar upp massa plats när barnen lika gärna kan sitta vid ett bord och rita/måla. Sånt har de på dagis resonerar jag
. Likaså typ Fiffi-hus osv. När jag var liten gjorde vi egna hus av kartonger och annat återanvänbart, det var det roligaste jag och kompisarna visste. Då gjorde vi hus till våra my-little-ponys eller barbies eller sylvanianfamiljerna. Så kunde man slänga det och hitta på nytt.
RENSA BORT leksaker, byt ut med några månaders mellanrum. Barnen behöver inte ha mängder av leksaker.