Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

kissemurra

Snippa såklart. De enda andra alternativ som känns okej är slida/vagina och vulva.

Min nu tvååring har kunnat peka ut & namnge sin "ippa" (som hon säger) sen ett års ålder.

• Rockan

Kissemurra har jag för övrigt aldrig hört. Kussimurra däremot, men det ordet skulle jag inte heller använda till ett barn, jag vill att de ska ha enkla och korrekta ord utan risk för missförstånd.

Framstjärt är nog allra värst. *Ryser*

• Rockan
    JeanneDArc skrev 2011-01-05 15:49:18 följande:
    Vi säger snippa. Det var nytt för mig (har själv utstått idiotiska ord som framgumpen och snuttan...ffs) men det är kort, enkelt och lagom fint tycker jag. Tycker det är bra att det är ett ord som ska användas generellt inom förskola osv. Förhoppningsvis får hon då höra samma ord på de flesta platser. Snopp och snippa, känns vettigt och neutralt tycker jag haha
    Ja det tog ett tag att vänja in det för mig också, men jag hade bestämt mig! Snippa var det!
    Det finns liksom inget bättre alternativ
  • Rockan
    stina01 skrev 2011-01-05 16:01:09 följande:

Nej vi hittar inte på egna namn, kissemurra trodde jag inte var påhittat då många under min uppväxt kallade SNIPPAN det. Men jag är från en liten by där man kanske inte hade alla hemma. Kanske bäst att byta till snippan, så hon inte blir utfryst..

Utfryst tror jag inte är någon större risk.

Jag brukar dock tänka som så att jag vill förenkla för mina barn gällande kommunikation, & i det ingår att använda vedertagna begrepp som minimerar risker för missförstånd. Att använda ordet snippa, som blir mer & mer vedertaget & känt, & används på förskolor, är ett tillvägagångssätt.
  • Rockan
    stina01 skrev 2011-01-05 16:09:51 följande:
    Jag skulle ha lagt en Flört. Är inte rädd att hon ska bli utfryst. Men många kanske har rätt i att det kan vara bra att tjejerna kallar kissemurran för samma sak. Visste faktiskt inte att snippan var så poppis, man lär sig mkt av familjeliv.
    Om du tänker dig en barngrupp med 20 barn, 10 pojkar & 10 flickor, så kommer alla pojkar nästan helt utan undantag ha en snopp. Bland de 10 flickorna däremot, där har två en kussi/kissemurra, en har en springa, en har framstjärt, två har en snippa, en har en dosa, en har en fia, en har en mutta och en har en slida. (Som en illustration, exakt så illa tror jag sällan det är.) Det kan bädda för viss förvirring...
Svar på tråden kissemurra